Det lilla fölets foder...

S

ScareCrow

Kommer att få hem ett litet shettis föl snart. Har haft många hästar förut, men detta är min första shettis. Min första ponny överhuvudtaget :D Alla andra har varit mellan 160-180cm. Undrar vad ni andra ger för sorts mat till era småttingar? Vad ska man börja med och vad ska man fortsätta med? Hö är ju självklart, men jag tänker på vad för andra saker han ska ha utöver hö, för att växa ordentligt och rätt och inte få några fel. Det är ju en helt otrolig djungel av foder som finns, och alla lovar ju att de är bästa och ditt och datt. Han kommer att komma hit direkt han har separerat från sin mamma. Ska kanske tillägga att det är en hingst. Tacksam för svar!

Sv: Det lilla fölets foder...

Det är ju ingen skillnad på shettisföl o ex halvblodsföl. De måste få i sig näring så de växer.
Absolut så ska du ha analys på ditt hö. Ett föl behöver mer protein än vad normala grovfodret innehåller.
Förmodligen så kommer fölet inte att äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sitt behov så du behöver komplettera med annat. Men vad och hur mycket beror på innehållet i grovfodret. Är det ett väldigt ungt föl är det bra med mjölkpellets.
// Linda

Steg ett är att se till att få med dig av det foder han är van vid, avvänjning innebär en stor omställning för matsmältningsapparaten i sig. Sedan är det precis som alla andra hästar: Så mycket grovfoder som möjligt (såna små kan ofta få fri tillgång), tillräckligt med protein (minst 7g protein/MJ, mer om han är under 6 månader) och rätt balans på kalcium/fosfor-kvoten.

Har du analyserat ditt hö?

Min personliga åsikt om färdigfoder är att ju mer de lovar desto mindre håller de. Visst kan det vara smidigt at slippa blanda själv, men då måste man lyckas hitta ett som är skapat för precis rätt häst och grovfoder, anars blir det ju blandande ändå, bara dyrare.

Våra föl och unghästar brukar få lucern eller vetekli som proteinfodermedel. Ger man lucern är det troligt att det behövs lite extra fosfor för at få rätt balans. Veteklin kan med fördel blandas med tex betfor så de slipper äta dammigt pulver.

som ovanstående skrivit så är det ingen större skillnad att fodra ett shettisföl jämfört med större föl. Men det finns en skillnad och den är ganska viktig. När man fodrar såpass små hästar är det väldigt små fodermängder att bolla med, det gör att det är ännu viktigare med högt proteininnehåll i grovfodret till shettisar än till störer hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
13 002
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 131
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III