Det kliar!

N

Naomi

En av våra hästar har börjat klia sej något så bedrövligt. Hon går på lösdrift och kliar sej på några stolpar. Det kliar på hela "bakkärran". Runt svansroten och på skinkorna. Hon har kliat bort hår på en fläck i ljumsken. Vad 17 kan det vara?? Jag har försökt att leta efter ohyra men inte sett något som rör sej. Är det någon som vet vad det kan vara??

Sv: Det kliar!

mask i magen kan göra att de kliar sig på baken/svansen och även ohyra. Kolla svansroten där kan det sitta ohyra.

Kliar han sig bara baktill, inte fram på halsen eller så? Jag hade en häst på foder för ett par år sedan som började klia sig nåt alldeles fruktansvärt just i denna årstid. Bakdel och hals framförallt. När han kom ut i hagen sprang han fram till första bästa träd och gnuggade och gnuggade (ratade tom hö och det tillhörde inte vanligheten - han var ett riktigt matvrak). Jag läste i lite böcker och pratade med en veterinär och konstaterade att det var pälsätare (en form av lus som ligger latent resten av året och kläcks på senvintern). Vid sådant angrepp ser hästen "maläten" ut. Det var lätt som en plätt att bli av med - jag tvättade, på inrådan från veterinär, honom 3 ggr med ca 1 veckas mellanrum med dermocan hund och kattschampo. Sen var lössen väck! Dessa löss gillar "pälsiga" hästar och alla hästar i flocken behöver inte smittas (de andra två i hagen klarade sig helt). Foderhästen var en fjording och jag har även sett en massa islänningar som varit angripna.

Min häst har även börjat klia sig på sistone. Mest vid svansroten så håret har blivit jättekort där och det ser inte klokt ut. Jag ska prova det schampot du nämnde.

Å va bra. Tack för svaren. Ska testa det där schampot. :banana:
Nej hon kliar sej inte på halsen.
Trodde inte att hästar som gick ute jämt fick ohyra. Men det verkar vara det mest troliga. Avmaska ska vi väl göra allihop såsmåningom.

Hm, ska försöka hitta ett hyfsat varmt ställe där jag kan duscha o tvätta henne. Liiiiite kallt att stå ute. Vi har - 13 grader just nu. I lagå´rn är det banne mej ännu kallare. Där liksom magasineras kylan. :eek: Brrr huuu.

Hej! veterinären rådde min granne att köpa ett pulver som heter Etotal mot löss. Finns på lantmännen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 354
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka