I
Isislover
Min islandshäst har börjat klia sig i ansiktet, mest runt ögonen. Men även fram på halsen/bringan och lite i manen. Eller ja, han kliar sig lite över hela kroppen, men inte alls lika intensivt. Han har kliat sönder sig runt ögonen så det är sårigt. Vad är mest troligt? Insektseksem är det ju inte. Jag har jag bytt från hösilage till hö och från spån till halmpellets under de senaste 25 dagarna pga flytt. Jag har även fått lov att tillsätta ett slags gräspellets som proteinhöjare, då höet har dåligt med protein.
Kan det vara proteinet han reagerar på? Eller är det pga fällningen och att han busar med kompisen i hagen hela dagarna så han svettas?
Ska man börja med att shamponera honom och se om det hjälper? Nu torkar jag rent med vatten runt ögonen 2 ggr per dag och smörjer med Helosan för att hålla mjukt. Han är bättre efter att ha varit inne på natten och sämre när jag tar in pållarna på kvällen.
Vad har ni för råd och tips?
Kan det vara proteinet han reagerar på? Eller är det pga fällningen och att han busar med kompisen i hagen hela dagarna så han svettas?
Ska man börja med att shamponera honom och se om det hjälper? Nu torkar jag rent med vatten runt ögonen 2 ggr per dag och smörjer med Helosan för att hålla mjukt. Han är bättre efter att ha varit inne på natten och sämre när jag tar in pållarna på kvällen.
Vad har ni för råd och tips?