Det kliar!

I

Isislover

Min islandshäst har börjat klia sig i ansiktet, mest runt ögonen. Men även fram på halsen/bringan och lite i manen. Eller ja, han kliar sig lite över hela kroppen, men inte alls lika intensivt. Han har kliat sönder sig runt ögonen så det är sårigt. Vad är mest troligt? Insektseksem är det ju inte. Jag har jag bytt från hösilage till hö och från spån till halmpellets under de senaste 25 dagarna pga flytt. Jag har även fått lov att tillsätta ett slags gräspellets som proteinhöjare, då höet har dåligt med protein.
Kan det vara proteinet han reagerar på? Eller är det pga fällningen och att han busar med kompisen i hagen hela dagarna så han svettas?
Ska man börja med att shamponera honom och se om det hjälper? Nu torkar jag rent med vatten runt ögonen 2 ggr per dag och smörjer med Helosan för att hålla mjukt. Han är bättre efter att ha varit inne på natten och sämre när jag tar in pållarna på kvällen.
Vad har ni för råd och tips?

Sv: Det kliar!

Låter som insekter.. O.o
Du kanske borde schampoonera honom, med något insektsdödande medel. Kolla om det är mycket mygg o skit ute på kvällarna, i såna fall får du börja spraya med flugmedel redan nu. Annars kan det vara fällningen som påverkar det också, får han bra med B-vitamin o så?

Pälsätare, de lever gärna under manen samt i regionen huvud, bog, hals. Det förekommer angrepp på andra ställen också, men som sagt det här är det vanligaste. Så behandla för pälslöss.

Nej, här har vi inga kryp ännu. *peppar, peppar* Men de kommer väl närsom hellst. Nu snöar det, så vi klarar oss väl ett tag till hoppas jag.

Vi har så kallt här ännu, så nå insekter tror jag inte att det kan vara. Enligt foderstaten så får han tillräckligt med B-vitamin, så det borde inte vara nå problem.

Vad använder man bäst mot pälsätare? Switch? (stavning?)

Kan man använda ja, effektivt är även att klippa hals och bog. Har man möjlighet att tvätta hästen så ska tydligen Dermocan hundshampo funka bra, vet ej om den ens finns kvar men så sägs det.

Jag har inte haft pälsätare på våra hästar sedan jag vet inte när, men oftast är de klippta vid just hals och bog vilket förmodligen gör dom mindre attraktiva.

Oki, får kolla om det finns fortfarande då.
Simlir är spårklippt så hals, bringa och bogar är klippta. Plus en kanal bakåt. :)
Jag får se till att fixa en slang från källaren i helgen så jag kan tvätta av honom ordentligt.

Klipp en "lusrand" på var sida precis under manen hela vägen på båda sidorna och switcha.....det gjorde jag när jag fick pälsätare förra vintern, i år blev det lusrand direkt på den hästen. Vissa har visst lättare att få det än andra, för det var bara hon som fick det förra året, de andra klarade sig....

Bara som varning med tanke på rasen så har gräspellets väldigt hög sockerhalt då den är så extremt tidigt skördad, lusern är bättre.
Annars tror jag också på pälsätare.

Om det uppstår helt kala fläckar så brukar hästen i regel ha kliat bort resten själv, de som pälslössen orsakar är att det ser ut som en väldigt taskig klippning fläckvis. De kala fläckarna kan också få sår pga frenetiskt kliande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Hundhälsa Jag har en 9 månader gammal hane som jag var för genomgång av fysioterapeut med för en knapp vecka sedan. Jag tyckte det var något som...
Svar
3
· Visningar
894
Katthälsa Han beter sig inte som sig själv just nu men symptomen (om det ens är en sjukdom?) är svår att beskriva. Det har bara hållit på några...
Svar
3
· Visningar
2 596
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka