Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Fan alltså..

Fullblod är inte lätta att se hull på..
Man tittar o tycker en sak o nästa minut njae.. eller kanske eller.. Förstår om du har problem..

/ Lavinia

Kanske för att förra ägaren hade bättre proteinvärde i sitt hö?

Matt päls (vilket även jag brukar kalla skabbig), uppblåst mage och tunn hals, rygg och kors är så vitt jag förstår klassiska tecken på proteinbrist. Ska bli intressant att få se värdena från din höanalys, om du väljer att dela med dig av dem. Ös på med lusern så länge. :)

Ska absolut dela med mig av värdena så jag kan få lite hjälp med hur mkt jag ska ge av allt..

Hur mkt Kraft skulle du gett för närvarande?? Inför väntan på provsvar.

Jag skulle köpt så mkt hackad lusern som jag fick plats med och fodrat så mkt jag hade råd med :D
Men det är jag det.
Jag skulle typ få panik (på riktigt) om min häst såg ut sådär.

Vilket hon typ gjorde när jag kom hem från thailand :cry:

Lavinia: Tack så mkt! :love:
Jag kan ju inte annat än att hålla med :o
Hon är helt underbar!

Ska absolut dela med mig av värdena så jag kan få lite hjälp med hur mkt jag ska ge av allt..

Hur mkt Kraft skulle du gett för närvarande?? Inför väntan på provsvar.

jag hade inte ökat på kraftfodret utan ökat grovfodret (lusernen)

Jag ökar till 3kg Lusern.. Hur lång tid tror ni det tar innan man borde se någon pyttelite skillnad? Tänkte uppdatera er med bilder titt som tätt iaf.

KL

Lägger in några bilder på mina.

Kallblod, 18 år. Jag VET att han är i överhull men han har tyvärr de senaste åren gått med en gamling som behövde massor med mat, så han har fått fri tillgång på hö. Numera går han med en shettis så nu ska jag försöka byta ut en del av höet mot halm. Eller ser han ut att ha proteinbrist?
Rids 3-4 ggr i veckan, varannan dag i princip. 1-2 ggr i månaden för tränare.

P1170279.jpg

Han är inte riktigt så svankryggig som han ser ut, han står med frambenen lägre och i konstig vinkel..

P1170280.jpg

Bakifrån.

Feta shettisen han går med. Jag har lånat honom av en kompis tillsvidare då jag fick ta bort min gamling. Gör ingenting för tillfället.
P1170281.jpg

Folk verkar glömma att det finns ngt som heter tjock o stor mage:devil:- för att den får för mkt mat o är i avsaknad av bukmuskler som håller ihop magen.
jämför med löphästar som har 0 mage- uppdragna.

Om den är mager o har mage- tar den troligen av proteinerna för att omvandla till energi- för att vara kvar i livet.
Om man tittar på GB som har kommit längre i sin fångforskning, så menar de att ryggraden faktiskt ska finnas där- annars är det mest fett.

Passar inte sadeln längre utan glider- då ska den bantas- inte byta sadel. Barbacka tills den passar igen.

Folk verkar glömma att det finns ngt som heter tjock o stor mage:devil:- för att den får för mkt mat o är i avsaknad av bukmuskler som håller ihop magen.
jämför med löphästar som har 0 mage- uppdragna.

Om den är mager o har mage- tar den troligen av proteinerna för att omvandla till energi- för att vara kvar i livet.
Om man tittar på GB som har kommit längre i sin fångforskning, så menar de att ryggraden faktiskt ska finnas där- annars är det mest fett.

Passar inte sadeln längre utan glider- då ska den bantas- inte byta sadel. Barbacka tills den passar igen.

Skriv gärna dina tankar ang min gubbe..

Hej!

Fast banta är ju lite fel också. Om hästen bara är lite fet är det mycket bättre att rida mer. Att "banta" genom att bara ta bort en massa foder kan bli såå fel, tyvärr. Självklart får man ta bort kraftfodret, men när man börjar komma ner på minimigiva av hö är det ju bättre att motionera, men även där tror jag många helt missuppfattat hur hästar fungerar.

En viktnedgång måste få ta tid- men då ska ju hästen inte stå på fri tillgång (ja, jag har lärt mej av mina misstag). Kan hästen stå på fri tillgång är det bäst, men då får man kanske räkna med att motionera därefter om man vill att den ska hålla en bra vikt..

Att hitta ett bra hull handlar mycket om att faktiskt kunna bedömma vad som ÄR ett bra hull, jag tyckte i flera år att min förra var "maffig" och snygg..

/ Lavinia, som tycker det är jätteintressant att se vad olika tycker är korrekt hull

GB?

tio tio tio

ps: kommentera gärna mina bilder i nästa inlägg! Du verkar kunnig! :bow:

Här kommer dagens skörd (samt bortförklaringar :angel::p)

Min häst lyckas ALLTID se så j*a kantig ut på bilder + total avsaknad av hals..
Sen blev ljuset skumt på magen, för den ser inte ut som en badboll, sticker inte ut, men konturen ner är korrekt :D

Mest korrekta (ojämnt underlag dock)
web.jpg

andra sidan
web.jpg

närbild
web.jpg

forts....

rumpa, hon har rätt toppigt kors, men jag tycker den är ok nu, inga höftben som sticker ut iaf ;)
web.jpg

bildbevis på att hon har liiite hals iaf, även om den ser platt ut här med :cool:
web.jpg

Fina lilla Oki..

Jag tycker hon ser fin ut men kanske behöver mer överlinje?

/ Lavinia

tack :)

jo jag håller med... men vet inte om hon har proteinbrist eller duktigryttarebrist eller en kombination :crazy:

Fast om hästen verkar extremt lättfödd är den troligen IR o då går den inte ner av bara motion.

Jag har oxå försvarat ett felaktigt ideal:o

GB är England.

Senast ändrad:

Tycker att den är mkt fin:love:

Den har ju stora lår o har då knappast proteinbrist.
Det den jobbar med mest blir ju större.

Vill du få bort toppen på korset får du nog ligga i extremträning eller bygga upp fettdepåer- som de flesta faktiskt har.

De brukar först sätta sig vid svansroten o sen byggas på uppåt.

Hur rör den sig?
Tänkte på dess mindre optimala exteriör:angel:

Linfrökaka kan den den lyster i pälsen. Hur är dens hovar i kvalitét?

nämen tack :o :)

ska jag bygga det med mer protein? allt sätter sig på magen på den där...

låren = taktar och hoppar jämnfota i galoppen ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025