Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Den är inte tjock, den har en väldigt dålig överlinje och är bukig. Troligtvis saknas det proteiner i foderstaten, men det kan ju vara så att det saknas MJ också.
Har du ingen analys på ditt foder?

Har inte fått svaren på analyserna ännu.

Men blir han inte bukigare/tjockare av mer protein? Hur kommer jag märka att lusern fungerar?

jag tycker att det är lättast att se framför manken, om halsen har en grop precis i början och sedan om rumpan är kantig... bukig/rund om magen på det så kan man misstänka proteinbrist

nej det fattas protein därför är han kantig och pälsen är visst skabbig och matt. Den är inte glansig och jag ser att håren är fula så det är inte bara olika färger på hästen.

Hästen kan inte bygga muskler om den ser ut som den gör just nu.

Och hästen är inte tjock inuläget, snarare mager med en stor uppblåst mage.
Täck för halva hästen och titta på ryggen och rumpan. Tycker du att det ser ut som en tjock häst med lager av fett? Knappast.. utan du ser en mager häst som är riktigt kantig och kräver mera mat/protein. Stirra INTE på magen utan titta på rygg och rumpa

Senast ändrad:

Som din häst ser ut ska de vara- inte som den förra.

Vet nu inte åldern på din nuvarande:confused:

Nu när jag sovit på saken minns jag att det som enligt SLU händer är att energin prioriteras och om det då saknas tar hästen (inte medvetet förstås) och omvandlar proteinet, eftersom energin är det viktigare.
Det här är VIKTIGT för de som har IR-hästar. Iom att den hästen inte kan ta upp energi till cellerna som en frisk kommer den troligen att omvandla proteinerna- varav de oxå måste minskas... TILLS hästen fungerar normalt o då kan ta tillvara på proteinet som det ska tas upp.
Kl
Det är lite roligt med denna tråden där folk tycker att en otränad häst ska se ut som om den jobbar för fullt. En rund häst är oxå lite fet.
Vi måste ändra på idealet.

Var det Stopek som gjorde jämförelsen med biafrabarn:crazy:
För att få mage har allt...energi, befintligt fett o även muskelmassan förbrukats.

hästar som inte är magra men bukiga får troligen stoppa i sig en stor mängd stråfoder utan vidare näringsinnehåll. De äter som bekant inte biffar:devil:- även om soja nu helt plötligt börjar bli allt mer poppis.

Att unga o livliga hästar o hingstar kan vara jättefina beror på att de leker o rör sig mer.
att hästar tappar muskler när de blir stående är fullt normalt.

man behöver inte vara rädd för det. Om hästen en gång har varit välmusklad är det MYCKET lätt att få tillbaka det . Däremot en som varit tanig o kanske mager i hela livet- ja då blir det värre.

Senast ändrad:

Ja det fattas muskler. Ska man bygga muskler så behöver man vaddå?
Just det, näring!
Jag tycker din häst är både tunn fettmässigt och proteinmässigt!

Den saknar alltså muskler (protein) och ser inte ut att ha mkt hull att ta av (fett)

Känn efter revnen på din häst, jag kan nästan garantera dig att du hittar dem!

Jag kan jämför med min egen häst.

Jag tror att alla här skulle säga att hästen ser ut att ha bra hull, inte för mkt, inte för lite.

Denna hästen reds inte när kortet togs, utan var 4 år och gick med sin fölunge.

Kolla tjockleken på halsen, kolla korset, kolla bakom manken, framför bogbladet... detta är ställen som hästen ska ha mjuka fina former, din häst är kantig. Är hästen kantig så ska den ha mer mat! Och din häst behöver nog ganska mkt mer mat. Kan ju vara så att du har en väldigt svårfödd individ som behöver massor!

Sen vill jag oxå påpeka att hull är individuellt, när min dam är i bra hull så kan man inte känna revbenen, hur mkt man än försöker.

Senast ändrad:

nej det fattas protein därför är han kantig och pälsen är visst skabbig och matt. Den är inte glansig och jag ser att håren är fula så det är inte bara olika färger på hästen.

Hästen kan inte bygga muskler om den ser ut som den gör just nu.

Och hästen är inte tjock inuläget, snarare mager med en stor uppblåst mage

Hur ser du att håren är fula? Han är matt i pälsen men han är inte skabbig!

Du kan INTE jämföra en ung rund häst med en äldre tunnare som kanske inte längre är så aktiv.

Vänta du tills du själv blir äldre o kan kasta taxöronen över axeln:angel:

Om man tittar på hästens exteriör så har den nog inget vidare rörelsemönster. Brant bog o dåliga vinklar bak.

Sånt måste räknas med i kalkylen. Alla har inte lätt för sig.

Senast ändrad:

Fast en gammal häst ska väl inte behöva se ut sådär för det? och eftersom personen ville ha ex som gjorde att denna förstod så tycker jag det är bättre med tydliga ex :laugh:

Det där säger ingenting om du inte skriver upp vad grovfodret innehåller.

Har du tagit träckprov och kollat? Kan ju vara så att han är full med mask, då spelar det ingen roll hur mkt mat du ger.

Har inte fått svaren ännu. Ska även ta träckprov. Förra ägaren gjorde träckprov i sommras när han plötsligt förlorade vikt. Han är vett kollad o de hitta inget fel. Han blev mer bukig när han kom till mig :confused:

Han är maffig i kroppsbyggnaden, ej fet! Sen har han även vintervila och fri tillgång till grovfoder. Antar att din häst ser ut som ett benrangel för att nöja dina ögon.

Hahaha!!

Jag vet att hästar inte ska se ut som min förra!!!:rofl: Men jag tyckte verkligen att hon var superfin då det begav sej, det var inte fett som dallrade- det var hrm.. päls? muskler?..

Mitt problem är ju att jag tycker det är så f-bannat svårt att veta hur dom SKA se ut.. Hur dom INTE ska se ut är mycket lättare (jag har alltid haft mycket lättare för vad som inte är rätt, vad jag inte vill, vad som inte är gott etc antar att jag är en ganska negativ person)..

Sen tillkommer ju problemet med att alla tror att hästar ska rulla fram- du ska inte tro att min förra var den tjockaste hästen i stallet, för det var hon verkligen inte.

/Lavinia, som blir så glad och tacksam över alla hullkommentarer och hela diskussionen- det är en viktig fråga som många har åsikter om.

Hej!

Din tjej är såååå fin!!!
Måste bara säja det..
Sååååå fin!

/Lavinia

Har inte fått svaren ännu. Ska även ta träckprov. Förra ägaren gjorde träckprov i sommras när han plötsligt förlorade vikt. Han är vett kollad o de hitta inget fel. Han blev mer bukig när han kom till mig :confused:

Kanske för att förra ägaren hade bättre proteinvärde i sitt hö?

Matt päls (vilket även jag brukar kalla skabbig), uppblåst mage och tunn hals, rygg och kors är så vitt jag förstår klassiska tecken på proteinbrist. Ska bli intressant att få se värdena från din höanalys, om du väljer att dela med dig av dem. Ös på med lusern så länge. :)

*kl*
Jag håller med TS, svårt att veta när det är bra, för de förändras å sen tycker man NU är det bra, sen när man tittar tillbaka så ändrar man sig å hej å hå...
Jag har varit så glad att min har lagt på sig, men nu börjar jag undra om hon har proteinbrist hon med :crazy:
Hon äter mkt hösilage (bra värden, fattas lite protein, ingen panik, men får soya + müssli.)

så här såg hon ut när hon hade varit i galoppträning ett halvår på landet efter några månaders vila efter galoppträning på banan.
web.jpg

Och såhär i april 2009 på sin 9års-dag.
web.jpg

Jag tycker personligen att den första bilden är bäst, riktigt snygg i kroppen.
MEN, hästen hade ont ont ont.. det där var sista veckan någon satt på henne, sen var det vila i 8 månader... Hon var 5,5år på den bilden.

Tycker ni att hon ser bukig ut?

här var hon smal... (visad många gånger).
web.jpg

ska ta nytt kort idag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025