Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Hej!

Dom är ju verkligen lika!!! Jösses...

Min är e. Smasc och u.Nectarine som är e. Grimaldi.

Vad är det för stam på din... Jag trodde för ett öonblick att du snott min häst;) .

/ Lavinia, vars sambo också undrar vem som snott vår pärla

Hej!

Jag tycker dom är jättefina, men jag har ett mycket dåligt öga, som sagt. Och inte blir det bättre på bild, direkt.

/ Lavinia, som gillade dina

Även jag tycker det är dödssvårt med hull. Speciellt om man har en grov typ av häst. Jag slänge rin lite bilder på mina två så får vi se om ni håller med mig ang hullet.

img_2604_69778989.jpg

Mitt numera tre-åriga arabsto. På bilden 2 år. Nu kanske bilden är lite tossigt vinklad, men hon är här för tunn enligt mig. Knappt någon hals alls och kantig bak. Är numera mycket finare, men tyvärr har jag inga färska bilder. Hon var överlag väldigt tunn när jag köpte henne, men har sakta men säkert blivit lite mer rund. Hon har även växt under denna tiden och det har ju såklart gjort sitt till tunnheten. Numera endast 2 cm överbyggd, på bilden 4.5 cm...

Och så kommer vi till mitt käre matvrak. Ett lettiskt halvblod på här 6 år. Av den kraftigare typen och vääldigt glad i mat, Står på fri tillgång på ett grovfoder med energivärde på 6 och en kvot på 8.5

Först en sommarbild då jag tyckte att hans hull var helt ok. Mindre muskler än nu dock.
img_2586_69778717.jpg

Sen lite vinterbilder från december, i full vinterpäls som förhoppningsvis gör sitt till att man tycker han är tjock. Man känner revbenen utan alltför mycket letande. Han har inte gått överdrivet mycket pga underlaget men ska börja tränas hårdare nu inför våren. Är medveten om min hukande sits och brist på hjälm, var vid tillfället -20 och jag kunde inte med att sitta med hjälm och mindre otymplig jacka.
img_2693_69778452.jpg

img_2700_69778225.jpg

Han har helt klart överhull, men jag hoppas att det ska gå att träna bort under en snar framtid, och hoppas även på att pälsfällningen ska göra sitt för hans inte alltför smäckra silhuett... :P

Kan nu se en liten skillnad men tycker frotfarande att dom ser väldigt lika ut... Men jag antar att så länge hästen ser ut som någon av bilderna a det helt oki. En för tunn kan jag med lätthet se men inte en för tjock(har aldrig sett en).

Lagom tinker =
dixie_sommaren07_1203636666_16968654.jpg

Tjoooock tinker=

h_star06_227_1183394146_16968650.jpg

Verkar som att ingen läser eller svarar på mina inlägg.

orcide

Till dig skulle jag säga feta hästar :eek: Båda är i mina ögon överviktiga. Inte mot dig personligen, men mot att det är ok att tinkrar skall vara feta/ överviktiga. Varför kan inte även de vara slimmade och i toppkondis?

Jag må ha synfel, men enda skillnaden på dina båda är hur de håller huvudet.
Båda är överviktiga, eller otränade. Sänk huvudet och på med sadel på den nedre , så är de lika.

Med huvudet ner ser vilken häst som ut att ha större buk.

Senast ändrad:

Tack! :D Vad roligt att man inte är helt hemmablind :p

Jag kollade på den bilden när hästen rids. De brukar se smalare ut när det arbetar. Tycker ändå den är tjock.

Min travare kan tappa hull fort. Svisch säger det. Det är ett problem.

Fet! Här har han varit hos mig i några dagar, han var 3-graders halt på båda fram och hade varit det ett tag.
Tjock.jpg

Ett halvårs bantning senare..
Senare.jpg

:crazy: Här är han för tunn. Titta på korset liksom. Han hade ont bak här, det syns nästan.
Bild086.jpg

Här är han i fint hull, men här är han nyligen opererad, har innan dess gått på bete i en månad och inte varit i full träning innan heller. :crazy:
Bild034-5.jpg

kl

här kommer lite fler bilder:

min kompis valack, lätt träning och inte helt fräsch i kroppen

här har han bättre överlinje, tycker jag iaf

mitt förra sto, ngt tunn iaf i överlinjen... omusklad (jag samlar bara på mig trasiga hästar)

samma häst, här har vi skrittat ett halvår... mer päls ;) och ngt mer överlinje (veterinären påpekade att hon hade krallat till sig)

och min andra krake... tunn tunn tunn

inte hon heller fräsch i kroppen men lite bättre hull efter mat och promenader

Hej!

Jag tycker båda ursöta tinkersarna var klart överviktiga.

Min förra såg inte ens ut så när hon hade 100 kg övervikt.

Sen kan väl bilder ljuga- men jag tror inte de ljuger så mycket, tyvärr.

/ Lavinia

Med alla bilder jag har sett så förstår jag inte riktigt hur man ser skillnad på fet och behöver mer protein..

Tex min gubbe, jag tycker att han är tjock + att det fattas muskler förståss.. Om någon vill va gullig o förklara hur man ser att det behövs protein

Bild10770.jpg

ryggen och rumpan är kantiga. hästen är tunn på ovansidan och "tjock"/uppblåst på undersidan och skabbig i pälsen

Den är inte tjock, den har en väldigt dålig överlinje och är bukig. Troligtvis saknas det proteiner i foderstaten, men det kan ju vara så att det saknas MJ också.
Har du ingen analys på ditt foder?

Oj nä de hade ju inte alls samma stam :p Han var e: Zulak, ue: Prince egypt. Jag som hade för mig att vi kom fram till det en gång i tiden att de hade samma stam!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka