Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns hästar som bara vilar som ser välmusklade ut med fin överlinje, likväl som tävlingshästar i toppkondition kan vara spinkiga som maratonlöpare.
Till skillnad mot svar du fått innan, tycker jag inte att det går att via en bild bedöma varken hull eller proteinbehov. Även musklernas mängd varierar med träningsmängd och ålder.
Det finns hästar som bara vilar som ser välmusklade ut med fin överlinje, likväl som tävlingshästar i toppkondition kan vara spinkiga som maratonlöpare.
Vi har flera fölston, vissa är nästan platta på ryggen, runda och fina. Andra kantiga med ryggraden synlig. Ingen får dåligt med protein, allt foder analyserat.
Även hästar än individer
Din häst är tjock. Men det är ju bra så har den att ta av när du börjar träna den lite mer. Eller har jag fattat fel?
jag går efter revbenen, vill att dom ska kännas men absolut inte synas.
.
Riktigt detta med brist på individuell utfodring. Har mina på lösdrift. 2 hästar delar på 6 kg stuteri plus-foder per dag, och fritt hösilage. Stuteri plus innehåller mycket protein, lusen och soja, så jag skulle ej våga ge mer.
Stoet som faller ur är ej dräktigt nu. 17 år och fått 8 föl, och det gör väl sitt till. Får samma mat som de andra ändå, vill att hon kommer så fin det går till betäckningsstationen! Fullblod.
OT
Även mask kan ge bukiga hästar, taskig päls och hull. Då är det inte fel med ett träckprov!
Hej!
Nu har jag tagit lite bilder och pratat med min tränare (som jag litar mycket på i dessa frågor eftersom hon har nära kontakter med en av de forskare på SLU som brinner mest för fodring av hästar).
Jag lägger in bilderna, så kan ni säja vad ni tycker och så berättar jag vad hon och jag kom fram till sen:-). (Vi har ju till skillnad från er känt på häst i fråga och sett/ser henne i verkligheten.
Och så blir jag självklart glad för mer hulldiskussion runt "normalhullade" hästar, eftersom det oftast bara diskuteras magra eller runda skrällen.
/ Lavinia
Rund och fin pålle. Jamen, tjock skulle jag säga. Dra ner på kraftfoder skulle inte skada, men givetvis inte på grovfoder. Sedan börja rida och träna. Mycket att ta av.
Visst är det intressant med diskussion runt normalhullade. Jag tycker att mina alla bilder är på normalhullade hästar, där det är de små variationerna.
Inte så många av dem är vältränade dock. Den första araben distanstränad och tävlad i ett år, kom hem mager och hade på bilden ätit upp sig i ett halvår, men tagit det rätt lugnt. Sedan den bruna arabtravarkorsningen tränad för distans ett halvår - gått en femmilsdistansritt några månader tidigare och hållts igång.
Hälsning Maja