Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

här är min häst för tunn
24444140.jpg

här är min häst lite för rund
24444155.jpg

ganska lagom
29999256.jpg

I mina ögon ser den tunn och muskelfattig ut. Men den ser supermysig ut! :) Är den under igångsättning och/eller rätt ung?

Nu frågade du inte mig, men jag betalar 7 kr /kg för mitt lusernpellets :)
Tror priset ligger lite olika i märken osv.

Åh jag måste fråga.. är det ett varmblod? (frysmärkningen)

Såg ut som en söt ponny på första kortet (när den var för tunn) :love: Härlig färg!!

Läste i Ny Teknik att lusern kan bli något för människor att äta också p.g.a. den höga proteinhalten. Är det så mycket som 150g smältbart råprotein i din, eller är det extrema lusernsorter som har så mycket?

Sojamjöl har nära 500 g per kilo, hälften. Så det ger man inte mycket av. Vad kostar ett kilo lusern? Undrar vilket som är billigast om man snabbt behöver öka på proteinet?

Hälsning Maja

Kan kolla imorgon hur mkt det är i imorgon.. Men sojamjöl alltså?? Tycker du att jag ska byta ut lusern?

Hejsan! Jag har en arab som jag är uppfödare på. Han är 19 år och triangelmärktes för några år sedan pg. av en gammal skada ha fick som 2 åring. Han rids inte så mycket men har alltid haft lätt att gå upp i hull och är välldigt lättfödd. Hans far och mor har polsk och engelsk härstammning. Alla araber kommer ju från afrika från början men araber som varit i europa i flera generationer har blivit grövre i typen pg. av bättre foder. Jag själv föredrar en häst med mer hull för då har dom lättare att bygga muskler. Fettet förvandlas till muskler. Sedan är det bra om hästen skulle bli sjuk för då har den lite fettlager att ta av. För att man ska veta att hästen inte är för mager så ska revbenen inte synas genom skinnet och höftkotorna inte sticka ut. Om man inte känner revbenen när när man stryker handen över dom, då har hästen blivit lite för tjock. Lagom är när man inte ser revbenen men man kan känna dom under handflatan. Alla hästar är olika i typen av sig själva och en grövre häst typ nordsvensk passar inte att vara för magra. Fullblods typen har en mer vinthunds utseende men dom ska också vara välmusklade. Fett behövs för att bygga upp en häst så det är bättre att dom är lite runda i kroppen innan man ska träna upp dom. Min häst går och har det bra dom sista åren han får leva, så han får bli lite tjock. MVH Yvonne.

Hej!

Efter lite gissningar från er kan jag berätta att jag och tränaren tillsammans kom fram till att fröken häst är ganska lagom, men eftersom det är lite "småkallt" ska jag höja höet lite till så hon inte faller ur (för säkerhets skull).

Man känner revbenen och jag tycker själv att hon tappat lite i överlinjen över jul. Hon stog 1 månad precis före jul och sen har jag inte hittat nån medryttare, så jag har mest skrittat de dagar jag ridit.

Hon är 5 år (tills i maj).

Så min plan är att köpa till 1 kg hö till och se vart det leder. Just nu får hon 8 kg hö och 3 dl betfor (det är typ 100 gram) för att få i sej mineralerna. Höet är analyserat (kvot på 8,6) och hon har tills snön och kylan (och den ofrivilliga vilan på 1 månad) kom sett jättefin ut i hullet.

Men det är skoj vad folk ser olika saker och lite läskigt vad folk faktiskt läser ut olika ur ett par bilder. Tjock skulle jag inte kunna kalla henne ens med god vilja.

/ Lavinia

Hej!

Jag håller med dej. Sista bilden är hästen jättefin på!

/ Lavinia

Fett kan aldrig omvandlas till muskler! Muskler består av protein, aminosyror.

Men visst behövs det energi för att bygga muskler och ej bryta ner proteinet pga energibrist ;)

Tycker inte heller att hon är tjock. Isåfall åt det lite tunnare hållet men samtidigt kan araber ibland se lite "kantiga". Missförstå mig inte nu, inte att de är för spinkiga men att de har ju ofta lite slankare muskler än tex welsh cob som har bulliga muskler.

Jättefin pålla:)

Hej!

Jag förstår precis hur du menar. Araber är inga grova hästar (som jag är van vid..) utan av naturen mer "slimmade", även om dom är klotrunda i revbenen och således över ryggen (vilket jag fick erfara i veckan när pållan vände och jag höll på att dimpa i backen för att jag inte var 100% med).

Frökens mamma breddade sej inte förrän vid 7 års ålder (då hon enligt uppgift fick sån "platt" arab-rumpa) så vi har några år på oss.

/ Lavinia

Åh det är ju din pålla som är så lik min förra arab! Vad är det för stam? Har för mig de var lite släkt... :)

Såhär såg min ut när han kom. Muskelfattig, proteinbrist, tunn i allmänhet. 4 år.
kroppsiluett.jpg

bakifrn.jpg

Någon månad senare; bättre hull men toppigheten över korset verkade han vara född med.
benskydd.jpg

Börjar bli väl rund om magen men inte direkt tjock, lång sommarvila pga skada.
liten3-2.jpg

KL OT

Jag är rätt ofta på klinik hela dagar. Överlag är det överviktiga stora hästar som kommer in för hältor. Få kommer in som är magra.

Många halvblod är direkt feta, men kanske 100 kg övervikt. Påpekas detta beror vikten på kraftig benstomme, att hästen bara är maffig etc. Ursäkterna haglar... Även den att, om hästen är "maffig" bär den upp en (för) stor ryttare bättre. Och det stämmer ju :crazy: Det ser ju illa ut med en ryttare i normalvikt på ex en spinkig arab.

Kanske inte så konstigt med att det blir problem i kotleder etc.

En fet ponny används ofta inte lika mycket som ett halvblod. Ex det feta russet kanske mest går i hagen, ibland med ett barn på ryggen i en halvtimma.
Det ger inte samma förslitningsskador som övervikt plus träning och tävling ger.

Det är mkt möjligt att jag måste ha hästen framför mig men jag ser faktiskt inte att Ls häst är tjock och alla dina i normalhull eller lite tjock eller liknande som du skrev under travarkorsningen. Jag tyckte den såg tjockare ut om hennes är tjock.

Då har jag utryckt mig klantigt. Lavinias anser jag också är normalhullad, mot tjock. Precis som min travarkorsning, som du säger. Men även på de som anser vara inom den normalhullande, så kan man ju prata om olika variationer. Extremerna har vi ju inte haft här direkt.

Hälsning Maja

Kan kolla imorgon hur mkt det är i imorgon.. Men sojamjöl alltså?? Tycker du att jag ska byta ut lusern?

Inte om din lusern fungerar. Soja är ju trots allt en importerad produkt och ett koncentrat av protein (inte miljövänlig heller, tar ner regnskogar för att olda soja - konkurrerar också som människoföda).

Det bästa är om hästen får den mesta av sitt protein genom grovfodret (en kvot på 4 till 6 är normalt) - lusern är ju ett sätt att hjälpa grovfodret. Sojamjöl är till för när nöden kräver och växande unghästar och fölmärrar tycker jag. Eller om man snabbt behöver få upp en häst i hull, som är riktigt mager, och inte orkar äta de mängder med grovfoder och kraftfoder som behövs för att få upp den. Jag äger en häst som behöver sojamjöl i stort sett jämt, men det är ovanligt.

Hälsning Maja

PS. En kvot på 6 betyder att proteinmängden är 6 ggr så hög som energimängden. T.ex. MJ 9 (energi) och SMRP 54 g (smältbart råprotein). Det är ett bra grovfoder.

Tack, då håller jag mig till lusern. Glömde förstås kolla när jag var ute nyss vad de står på påsen.. jag springer ut o kollar nu på en gång ;)

Han får nu iaf 2kg/dagen av lusern

Dansk lusern pellets 25kg:

Råprotein: 15%
Smältbart RP: 105g/kg
Växttråd: 29%
Torrsubstans: 92%
Energi: 8MJ/kg

Jätteintressant tråd, och mycket intressanta svar!

I mitt stall står, om jag ska döma efter kommentarerna och bilderna här, nästan bara tjocka hästar. Det är blandat, både ridskola och privatister, men de allra flesta skulle ni nog tycka är på tok för runda.

Jag tycker det är jättesvårt att ha en häst i för tunnt hull eftersom jag vill ha lite att ta av när jag ska bygga muskler, men det kanske är helt fel tänkt om jag läser inlägget av cutty. Nu pratar vi inte tjockis, men hellre lite överhull än under när man ska träna har jag tänkt.

Hur tänker ni om detta?

KL
Här är mina grabbar, den första är på bilden inte i full kondition, den andra tränades för fullt då bilden togs.
Jag tycker båda är i bra & lagom hull.

30275582.jpg

30275606.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka