Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

då måste jag väl säga att bilden luras, blir väl tvungen att ladda upp en annan bild för att motbevisa er

Hej!

Jag köpte henne.. nu räknas det väl som förrförra sommaren.

Men hon har gått på fri tillgång på silage hittills och därför varit en rullande tunna hela första året. Det är först nu jag har fått "problemet" att hon börjar se normal ut, vi har bantat hela hösten (hon får inte längre fri tillgång pga stallbyte).. För ca 1.5 månad sen vägde hon 450, i somras (när hon var klart rundare ca 480 kg).

Så jag vet att hon blir en tunna sommartid och jag vet att det går fort, tyvärr.

/ Lavinia

Detta är hästen i dagsläget, hade ingen bild utan ryttare.
Han har lite vintervila och fri tillgång till grovfoder. Om ni tycker att denna häst är överviktig så måste ni väl vara stora fans av benrangel.

20go8hx.jpg

Att se det här med hull kan man lära sig och bör. Man bör t.ex. kunna se på hästen om den får för lite av något specifikt, framförallt då protein.

Hej igen..

Detta är enligt forskarna på SLU en missuppfattning. Man kan inte se om det är protein eller energi som fattas, eftersom (om jag kommer ihåg rätt- det var 1 år sen kursen nu) om det är för lite energi omvandlar hästen protein till energi..

/ Lavinia, igen.

Detta är enligt forskarna på SLU en missuppfattning. Man kan inte se om det är protein eller energi som fattas, eftersom (om jag kommer ihåg rätt- det var 1 år sen kursen nu) om det är för lite energi omvandlar hästen protein till energi..

Jag vill egentligen inte påstå att jag är bra på att se detta, tycker själv att det är svårt speciellt om man bara har bilder.

Men jag undrar ändå över om detta stämmer. Fett sätter sig ju ofta på speciella ställen och muskler också. Sedan kan det nog ibland vara svårt att se om det är muskler eller fett. Proteiner omvandlas till fett men det är inte ngn bra energikälla och om man har en foderstat med tillräckligt mängd/ överskott på proteiner men ett i alal fall lite större underskott på energi så kan jag inte tänka mig att hästen på ngt sätt kan kompensera detta utan då blir den för mager. Sedan behöver den klart energi för att kunna sätta muskler. Man kan i alla fall se om den har fått för lite protein och för mkt energi. Men jag tror även det omvända.

Intressant tråd.

Efter att ha läst igenom det jag skrivit så inser jag att det blev helsnurrigt. Hoppas ngn förstår vad jag menar.

Jag kan bidra med mina synpunkter.

Den här 4-åriga araben är för tjock här (skimmeln):

Här är han i fin form:

Ytterligare en för arab. Här tycker jag att han saknar lite överlinje, men är i bra hull med tanke på att han går på lösdrift och behöver lite extra värmelager. Vad tycker ni om hans hull?

(foto Magdalena haupt)

Samma häst som ovan, i sommarhull:

Hur ser man att hästen behöver mer protein eller mindre protein

Bild10770.jpg

Här är min gubbe, inte igångsatt. Jag tycker att förutom att det fattas muskler är han rund om magen, tjock :p

Okej. Min tvååring är bättre i hull än din häst. Om du tittar på min hästs överlinje, höftknölar t.ex. så är de mer utfyllda än på din häst. En häst i gott hull är en vacker häst, precis som en vältränad och välfödd människokropp är vacker. Det är inte bara hingstar som skall ha en välvd nacke. Alla hästar kan med rätt utfodring och träning bli vackra. Med det inte sagt att de skall se likadana ut. Om hästen skall bli långlöpare, kortdistanslöpare eller hoppare, så är det en annan fysik som krävs. Likaväl som den som skall gå dressyr (blir mer som en muskelknutte). Så med det är inte sagt att alla hästar skall se likadana ut. Men de blir vackra när de är välgödda och vältränade. Även unghästar skall vara musklade och välgödda. Som fuxen.

Även om magen är tjock så är din häst mycket tunn i överlinjen. Troligen är din häst utfodrad med för proteinfattigt grovfoder. Att buken är tjock har som jag sa inget med att hästen är fet. Undernärda människor får också stora bukar.

Med din häst skulle jag räkna ut näringsvärde på foderstaten just nu, framförallt då protein och energi, men även givetvis mineraler. Sedan se till att jag ökade på främst protein. Hästen kommer inte att bygga muskler om det inte finns hull och protein att ta av.

Allt för många ser det som att hästen är tjock - höbuk - och försöker både dra ner på foder och träna hästen för att få muskler och få den mer slimmad. Och givetvis kommer de då att misslyckas.

Hälsning Maja

Vilket otrevligt svar! :mad:
Jag delade med mig av MIN åsikt, ingen bad dig att komma med dumma kommentarer!

Det var inte min mening att vara otrevlig. Bara att diskutera hull, då det var det frågan gällde. Trodde att alla som lägger ut bilder på sina hästar här när frågan är uppe var beredda på synpunkter. Jag la ju upp en hel drös. Och som jag sa, din häst är i gott hull för att tränas igång. Det är ju positivit.

Hälsning Maja

Vad bra att du har insikten om din egen häst. Även om jag snarare tror på träning än på bantning när det gäller hästar. Hästar bör ha fri tillgång på grovfoder. Men ett som näringsmässigt är anpassat till hästen.

Jag har haft vitt skilda araber när det gäller förmågan att lägga på hull. Här är min första arab. Som gick 120km distans på bilden. Han var lättfödd och det var mycket tacksamt när han gick distans. Distanshästar har ju annars en tendens att bli allt för tunna.

Och jag skäms över hur jag sitter - så snälla kommentera inte - var en trött kvinna som var halvvägs genom ritten. Siljan ligger nedanför och skidbacke väntade oss att klättra i. Detta är den minsta häst jag haft, 145 cm. Till och med hästen jag fick när jag var 9 år var större.

PAZOVASA.jpg

Hälsning Maja

Jättefin i hull. :D Fin överlinje, fin nacke och bak.

Hälsning Maja

Hej igen..

/ Lavinia, igen.

Intressant och det har jag också hört förut. Men man måste ju kunna se om det är för lite protein. Då hästen inte kan omvandla energi till protein.

Det finns en överdriven rädsla för protein. Man trodde ju förr att det kunde leda till fång och man oroar sig över ledproblem. Jag tror att faran snarare är den motsatta. Ett överskott på protein kan som du säger användas som energi.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Till skillnad mot svar du fått innan, tycker jag inte att det går att via en bild bedöma varken hull eller proteinbehov. Även musklernas mängd varierar med träningsmängd och ålder.

Det finns hästar som bara vilar som ser välmusklade ut med fin överlinje, likväl som tävlingshästar i toppkondition kan vara spinkiga som maratonlöpare.

Vi har flera fölston, vissa är nästan platta på ryggen, runda och fina. Andra kantiga med ryggraden synlig. Ingen får dåligt med protein, allt foder analyserat.

Även hästar än individer ;)

Protein är uppbyggt av aminosyror. Proteinet kan omvandlas till energi, men ej tvärt om då aminosyrorna saknas i fett/kolhydrater.

Eftersom du är nyfiken på araber kommer här en polsk arab... 15 år gammal.

För rund om magen, kanske ngt proteinfattigt. Var i bra kondition några månader tidigare men reds här mer sporadiskt.
PICT7453.jpg

Ett stycke väldigt omusklad häst, men lite hull att ta av (skulle sättas igång)
helkropp.jpg

Hej igen:-)

I min värld är bantning när hästen inte får fri tillgång/massor med mat- men ändå tillräckligt med ts och näring och rids smalare.

Jag tror inte heller på bantning som människor gör den, med konstiga dieter och sånt. Inser att ordet bantning är fel. Träningsviktnedgång kanske passar bättre??

/ Lavinia, som idag tänkte ta med kameran och fota pållan och dessutom fråga min tränare som inte sett hästen sen före jul vad hon anser- jag känner mej helt hemmablind.

bli inte arg om du lägger ut bilder och man komenterar dem.
Jag tycker din häst är för tjock.
fin bild men lite för rund.:D

som någon sa är det i och för sig svårt att se hull man måste känna.
alla hästar har ju olika förutsättningar att se "runda" ut i kroppen.
Jag har tex varit orolig för mitt fullblod som jag tyckt vart för mager o.s.v
så sa en vet till mig att han var jätte fin i hullet och att han hade sätt rundare ut om han varit fet.
Han menade att vi har för mycke feta hästar i sverige och att våran syn är olika mot andra länder.

Intressant och det har jag också hört förut. Men man måste ju kunna se om det är för lite protein. Då hästen inte kan omvandla energi till protein.

Det finns en överdriven rädsla för protein. Man trodde ju förr att det kunde leda till fång och man oroar sig över ledproblem. Jag tror att faran snarare är den motsatta. Ett överskott på protein kan som du säger användas som energi.

Hälsning Maja

Nu när jag sovit på saken minns jag att det som enligt SLU händer är att energin prioriteras och om det då saknas tar hästen (inte medvetet förstås;)) och omvandlar proteinet, eftersom energin är det viktigare.

Själv har jag jobbat på ridskola där de gav en 180 cm stor, grov, häst 6 kg hösilage och ca 1 kg kraft "för den var så fet"- dvs magen hängde i backen och den hade inte en muskel i överlinjen (eller i nån linje egentligen). Jag slängde upp hästen på 18 kg hösilage och 3 kg kraft och då såg den klart bättre ut! Läskigt när inte ens de som lär ut vet bättre..

/ Lavinia, som ska leta reda på bilder på sin förra häst och visa.. Inte som normalhull så, för det tror jag inte finns..

Hej igen:-)

I min värld är bantning när hästen inte får fri tillgång/massor med mat- men ändå tillräckligt med ts och näring och rids smalare.

Jag tror inte heller på bantning som människor gör den, med konstiga dieter och sånt. Inser att ordet bantning är fel. Träningsviktnedgång kanske passar bättre??

/ Lavinia, som idag tänkte ta med kameran och fota pållan och dessutom fråga min tränare som inte sett hästen sen före jul vad hon anser- jag känner mej helt hemmablind.

Skall bli intressant att se hästen som startat denna diskussion. :D

Hälsning Maja, som nu måste ägna sig åt något annat än Buke. Som att städa stall och träna häst. Förebereda för middagsgäster.

Hej!

Detta är min förra pålla på betet med kanske 100 kg övervikt (jag skäms nu, men då hade jag inte så bra koll). Hon står underligt för hon just kommit upp från att ha rullat sej- hon såg inte ut sån i vanliga fall, eller.. ja alltså leran var förstås där jämt...;).

PICT0034.jpg

Jag tyckte själv att hon var ganska fin:-).

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka