Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Om hästen är fin i päls o hovar sommartid, kan det bero på att den inte mår bra eller att det fattas ngt i foderstaten. Hur är magen?

du kan ge jäst som hjälper magen o att "producera" b-vitamin.

Jag skulle ge den Steel Joint o se även för brosket.. Du märker resultat på 4-6 v.

Linfrökaka hjälper oxå bra o har en hög andel fett o protein.

Rids den regelbundet?
*Usch! nu låter jag som ngn jä...a foderexpert:mad:* Det är jag INTE!

även om ditt svar inte var riktat till mig så måste jag ändå säga att du säger ju himla vettiga saker och kommer med konkreta förslag, inga påhopp osv, fler sådana på buke! :bow: :banana:
skulle inte skämmas om jag var du ;)

Hej!

Fast det sa jag inte riktigt heller..
Hur vet man om hästen är lättfödd eller bara äter för mycket när hästen får fri tillgång? Ffa om man inte har nån analys?

Och senaste forskningen jag hörde från SLU säjer att risken för IR går ner markant med 1 timmes motion/dag(precis som hos människor). Hur många "hobbyhästar" får det idag?

Min får det tex inte- men så får hon inte heller fri tillgång. När hon stog på fri tillgång var hon klart rundare, med sagda fettdepåer.

Det som är svårt nu för mej är avsaknaden av fettdepåer- hon ser ju så... spinkig ut!!! Jag VET att dom inte ska vara där, men jag VILL ha en rund häst.. Ögat och känslan och intellektet kommer inte överens.

Därför är det så skönt med flera andras åsikter. (Inte bara stallägarens, hon vill ju bara att jag ska ge mer kraftfoder och DET händer inte).

/ Lavinia

Jag gillar inte fri tillgång på hobbyhästar. Avelsdjur, unghästar o fullblod undantagna. Erkänt lättfödda raser får man nog begränsa som riktigt unga.

För mig är Ir signifikativt för en som har byggt upp depåer. Sålänge den har det är den med stor sannolikhet IR, men behöver inte få fång för att den får motion- håller insulinet i schack.

Jag rider bara halva den rek. tiden just nu, men det räcker f n.

Tycker att idealet har blivit snett. Rund o go är mer accepterat:crazy:

Hej!

Jag håller med. Idealet är fel. Och ändå kan jag sitta här och känna att min häst är sååå mager- fast hon är ganska lagom. Man blir så påverkad av alla andra.

Jag kan tro på fri tillgång, men det kräver ett alltigenom näringsfattigt hö, men med bra balans mellan näringsämnena. Var får man tag på det liksom? Samt att det kräver engagerade hästägare som verkligen ser till att hästarna får sin motion och inte går upp i vikt- gör de de ska maten såklart begränsas.

Förra stallet jag stog (fri tillgång på hö) tog det 1 år att få en av ponnnyägarna att inse att hennes ponny var stor som ett hus och hon måste begränsa fodret. Jag lyckades tyvärr inte få henne att begripa att kraftfoder var helt onödigt "hästen måste ju få när de andra får" och fick ca 1,5 kg havre/dag. Ponnyn var halt och arbetade ingenting. Den blev inte särskilt smal... Sen betäcktes den och jag flyttade så jag vet inte hur det går för dom.. Men det var ju en häst man kände fångvarningen dallra i luften.. Men en tjock häst går inte att "anmäla" för den ser inte lika anskrämlig ut som en smal (där ägaren bryr sej och kämpar för att få upp vikten).
Sjukt..

/ Lavinia

Jag håller med dig. Min ponny har ju tappat en del av sin hals där hon hade fettdepåer. Jag tycker att det känns konstigt varje gång jag ser henne.

Visst är det bedrövligt.

Vad händer egentligen med hö som fått ligga i några regnskurar?
Vad är det som urlakas mest.
När du blötlägger höt efteråt lakas sockret ur.

Skulle man kunna producera sdnt silage? Protein kan man ju tillföra efter behov.
Måste ta upp det med våran största silageproducent:idea:

Det borde vara stor efterfrågan på silage med lågt energivärde men som ändå är mer smakligt än halm. Hösilage för feta lösdriftshästar som gör 3 knop om dagen:p

Ja men eller hur..

Var hittar man den bonde som helt misslyckas med energinivån i höet??? Han får ju gärna ringa mej så min kan få fri tillgång igen- nu är hon konstant hungig och det smärtar det med.. (nästa typiska människokänsla.. "stackars liten är alldeles hungrig").

/ Lavinia

Om hästen är fin i päls o hovar sommartid, kan det bero på att den inte mår bra eller att det fattas ngt i foderstaten. Hur är magen?

du kan ge jäst som hjälper magen o att "producera" b-vitamin.

Jag skulle ge den Steel Joint o se även för brosket.. Du märker resultat på 4-6 v.

Linfrökaka hjälper oxå bra o har en hög andel fett o protein.

Rids den regelbundet?

Har bara haft honom i 2mån så jag vet inte alls hur han ser ut sommartid tyvärr.. Men i magen tycker jag han verkar ok iaf. Jag har beställt örter + att jag ger msm örterna har ej kommit än så just nu får han msm för lederna o jag tycker jag har märkt skillnad redan. Tar inte alls lika lång tid att värma upp som han gjorde förut..

Men ang kraften hur mkt bör jag ge för stunden. Han rids inte regelbundet nu tyvärr (pga sjukdom)..

Tänkte lite på det du sa om hull, att många är för feta... du har ju sett bilden på min dam, vad säger du? visst ser hon ganska fin ut?

Men vad tycker du då om att man inte kan känna revbenen om man inte trycker HÅRT?
Jag själv är lite kluven, och i dagsläget så får de fri tillgång på hö, och hon får lite müsli nu för lite extra protein, då lusernet tog slut. (hittat lusern med 160 smbprotein :love:)

Ja som sagt? vad säger du? ska jag gå efter ögat, som säger att hon är fin, eller handen som säger att hon är tjock?

Din är fin. I gott hull, men för att vara så ung o haft föl kommer den troligen att kunna lägga på sig om x antal år. Det är givetvis beróende på om du rider för jämnan:bow:
Revbenen ska vara därunder skinnet- med ett tunnt lager fett o muskler mellan dem.
Tänk revbensspjäll:grin:

Vilken typ av krafft ger du?
Har du någon variant med mycket protein i så kan du kanske fortsätta med det, men antagligen är det bättre att minska krafften och öka lucernet som du sa.

Med alla bilder jag har sett så förstår jag inte riktigt hur man ser skillnad på fet och behöver mer protein..

Tex min gubbe, jag tycker att han är tjock + att det fattas muskler förståss.. Om någon vill va gullig o förklara hur man ser att det behövs protein

Bild10770.jpg

En viktigt byggsten för muskler är protein. Mycket riktigt som du säger så saknas muskler. Även en häst som aldrig ridit och tränats har bra muskler, en bra överlinje, om den har fått alla byggstenar i sin mat. När hästen saknar muskler, så saknas alltså protein.

Lägger in min fd 2 åring som aldrig ridits igen, så förstår du kanske.

framifrn1.jpg

travsida.jpg

Min nuvarande tvååring - när han var två i somras. Halvblod.

Bionixsenaug022.jpg

Denna herre är nu tjock. Så jag har skurit ner på kraftfoder, alltid fri tillgång grovfoder.

Hälsning Maja

Det tar lång tid att bygga upp en häst, när det varit mager. Halvår till år. Fri tillgång på ett bra grovfoder är bra, med en kvot på minst 6, som jag förklarade för dig i ett tidigare inlägg. Fortsätt du med lusern, resultat börjar väl visa sig efter några månader. Fin är han om ett halvår, år som jag sa.

Sedan som någon sa kan det vara läge att kolla efter mask med. Lite fel årstid bara att göra skicka till analys. Men om du inte avmaskat i höst, så kanske veterinär kan skriva ut banminth som tar även styngflugans larver, så kan du ge en sådan dos nu. Så kan du ta träckprov till betet. Då ser man bättre om det finns ägg i avföringen på laboratoriet.

Hälsning Maja

KL*

Slänger in lite kort på mitt 16-åriga kallblodssto.

På 2 första korten är från augusti , samma dag hon kom hit. Har aldrig gått ute dygnet runt innan, så blev rundare under sommaren då vi har dem ute till september.

29007390.jpg

29013489.jpg

Kort från sept-oktober

29286133.jpg

29224688.jpg

29473158.jpg

I dag med mkt vinterpäls och ingen ridning på ett tag.

En viktigt byggsten för muskler är protein. Mycket riktigt som du säger så saknas muskler. Även en häst som aldrig ridit och tränats har bra muskler, en bra överlinje, om den har fått alla byggstenar i sin mat. När hästen saknar muskler, så saknas alltså protein.

Hej!

Fast det är inte riktigt sant, faktiskt.

Jag har sett hästar som bara för att de går på vila tappar alla muskler, just för att dom inte är som ystra 2-åringar och far runt i hagen. En häst som mest står och glor bygger inga muskler oavsett maten, precis som att jag inte blir vältränad av att sitta i soffan och dricka proteindrinkar. Musklerna måste användas också. Och en häst som från början är "felbyggd" blir oftast inte bättre med rätt mat, utan det krävs också motion...

Jag har självklart sett motsatsen också.. Otränad24-åring som fick gå på bete i riktigt kuperad hage- hon var sååå snygg när hon kom hem, hade hon gått i en vanlig platt hage hade hon bara varit fet- hon var inte typen som sprang runt.

/Lavinia, som nu ska gå och äta upp biceps lite, eller kanske magmusklerna behöver en omgång.. Kan jag välja var proteinet sätter sej??

Jag ökar till 3kg Lusern.. Hur lång tid tror ni det tar innan man borde se någon pyttelite skillnad? Tänkte uppdatera er med bilder titt som tätt iaf.

Vi kan uppdatera ihop. Får snart hem en häst som behöver äta upp sig med...sorgligt nog.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka