S
Stopek
Sv: Det här mer hull...
Och jag tror på fri tillgång, men grovfodret måste vara anpassat efter den individuella hästen/rasen. Det är därför det är så svårt att sätta ihop olika hästar i flockar. Halm är också ett alternativ, som ett komplement till hö. Jag har t.ex. aldrig ens tänkt tanken att ha en shettis som sällskap, trots att jag egenligen bara behöver det.
Och jag tyckte din häst var aningens rund. Men bra att du inte ger massvis med kraftfoder och ökar på grovfodergivan. Helt rätt.
Hälsning Maja
Hej!
Jag håller med. Idealet är fel. Och ändå kan jag sitta här och känna att min häst är sååå mager- fast hon är ganska lagom. Man blir så påverkad av alla andra.
Jag kan tro på fri tillgång, men det kräver ett alltigenom näringsfattigt hö, men med bra balans mellan näringsämnena. Var får man tag på det liksom? Samt att det kräver engagerade hästägare som verkligen ser till att hästarna får sin motion och inte går upp i vikt- gör de de ska maten såklart begränsas.
Förra stallet jag stog (fri tillgång på hö) tog det 1 år att få en av ponnnyägarna att inse att hennes ponny var stor som ett hus och hon måste begränsa fodret. Jag lyckades tyvärr inte få henne att begripa att kraftfoder var helt onödigt "hästen måste ju få när de andra får" och fick ca 1,5 kg havre/dag. Ponnyn var halt och arbetade ingenting. Den blev inte särskilt smal... Sen betäcktes den och jag flyttade så jag vet inte hur det går för dom.. Men det var ju en häst man kände fångvarningen dallra i luften.. Men en tjock häst går inte att "anmäla" för den ser inte lika anskrämlig ut som en smal (där ägaren bryr sej och kämpar för att få upp vikten).
Sjukt..
/ Lavinia
Och jag tror på fri tillgång, men grovfodret måste vara anpassat efter den individuella hästen/rasen. Det är därför det är så svårt att sätta ihop olika hästar i flockar. Halm är också ett alternativ, som ett komplement till hö. Jag har t.ex. aldrig ens tänkt tanken att ha en shettis som sällskap, trots att jag egenligen bara behöver det.
Och jag tyckte din häst var aningens rund. Men bra att du inte ger massvis med kraftfoder och ökar på grovfodergivan. Helt rätt.
Hälsning Maja