Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Hej!

Jag håller med. Idealet är fel. Och ändå kan jag sitta här och känna att min häst är sååå mager- fast hon är ganska lagom. Man blir så påverkad av alla andra.

Jag kan tro på fri tillgång, men det kräver ett alltigenom näringsfattigt hö, men med bra balans mellan näringsämnena. Var får man tag på det liksom? Samt att det kräver engagerade hästägare som verkligen ser till att hästarna får sin motion och inte går upp i vikt- gör de de ska maten såklart begränsas.

Förra stallet jag stog (fri tillgång på hö) tog det 1 år att få en av ponnnyägarna att inse att hennes ponny var stor som ett hus och hon måste begränsa fodret. Jag lyckades tyvärr inte få henne att begripa att kraftfoder var helt onödigt "hästen måste ju få när de andra får" och fick ca 1,5 kg havre/dag. Ponnyn var halt och arbetade ingenting. Den blev inte särskilt smal... Sen betäcktes den och jag flyttade så jag vet inte hur det går för dom.. Men det var ju en häst man kände fångvarningen dallra i luften.. Men en tjock häst går inte att "anmäla" för den ser inte lika anskrämlig ut som en smal (där ägaren bryr sej och kämpar för att få upp vikten).
Sjukt..

/ Lavinia

Och jag tror på fri tillgång, men grovfodret måste vara anpassat efter den individuella hästen/rasen. Det är därför det är så svårt att sätta ihop olika hästar i flockar. Halm är också ett alternativ, som ett komplement till hö. Jag har t.ex. aldrig ens tänkt tanken att ha en shettis som sällskap, trots att jag egenligen bara behöver det.

Och jag tyckte din häst var aningens rund. Men bra att du inte ger massvis med kraftfoder och ökar på grovfodergivan. Helt rätt.

Hälsning Maja

Hej!

Fast det är inte riktigt sant, faktiskt.

Jag har sett hästar som bara för att de går på vila tappar alla muskler, just för att dom inte är som ystra 2-åringar och far runt i hagen. En häst som mest står och glor bygger inga muskler oavsett maten, precis som att jag inte blir vältränad av att sitta i soffan och dricka proteindrinkar. Musklerna måste användas också. Och en häst som från början är "felbyggd" blir oftast inte bättre med rätt mat, utan det krävs också motion...

Jag har självklart sett motsatsen också.. Otränad24-åring som fick gå på bete i riktigt kuperad hage- hon var sååå snygg när hon kom hem, hade hon gått i en vanlig platt hage hade hon bara varit fet- hon var inte typen som sprang runt.

/Lavinia, som nu ska gå och äta upp biceps lite, eller kanske magmusklerna behöver en omgång.. Kan jag välja var proteinet sätter sej??

Jamenvisst, så klart. Vad är det för hästkrakar som står och glor?

Jag tror jag med skall börja med proteindrinkar. ;) Det behövs massor med muskler här med. Synd att inte fett kan bli det utan träning.

Hälsning Maja

KL

JessicaM din häst är INTE tjock snarare tvärt om som flera har försökt förklara. Jag tog mig friheten att ta ditt kort och och rita lite på det.

Bild10770.jpg

Man ser revbenen trotts pälsen.
Korset och ryggen är toppigt.
Höftknölen står ut.
Muskeln på korset är urholkad.
Den ser skabbig ut i pälsen speciellt på låret.

Jag tror att din häst antagligen har ont i kroppen så att den inte kan tillgodogöra sig fodret, har mask eller en felaktig foderstat. Sedan är den även otränad.

Den har säkert också proteinbrist. MJ och protein måste vara i balans och kvoten ska ligga på ca 6-7. Först ska underhållsbehovet täckas och sedan måste kvoten vara i balans.

haha..

min hopplösa häst tex.. tar inte ett steg i onödan om hon inte har sadel... Då tar hon å andra sidan igen det ordentligt- för då ska det bara gå fort fort fort:-).

Om du har lite fett över tar jag gärna det så "jag har nåt att bygga från".. Jag tror att jag just "sjukat bort" de 2 kg jag äntligen lyckats gå upp...

/Lavinia, som btw gärna tar fler såna ritade bilder där man visar var man ser att hästen är smal/tjock.

Vilken typ av krafft ger du?
Har du någon variant med mycket protein i så kan du kanske fortsätta med det, men antagligen är det bättre att minska krafften och öka lucernet som du sa.

Jag ger Hippo bas cool. Kanske ska minska till 1½kg kraft och till och med 4kg Lusern??????

(Detta vågar jag knappt säja) men det finns ju också "kraftfoder" med mycket mer protein än lucern. Men det kan man ta tag i när man fått en analys så man vet vad man jagar..

/ Lavinia, som inte fått i nån an sina hästar mer än 1 kg lucern/dag

Har avmaskningsmedel hemma, kommer inte ihåg namnet dock. Kartongen är iaf blå och vit.. Avmaskar redan imorgon!!

Ja alltså det var ju 1 kg torrt som sen blöttes och sen prydligt ratades.. Hopplösa kräk, annars åt dom ju allt!!

/ Lavinia, som är trött på att vara sjuk

Lusern är grovfoder så du kan i princip ge fri tillgång om du tycker det funkar (och är värt pengarna). Jag blötar alltid mina lusernpellets, de sväller jättemycket. Har som mest gett 4 kg lusern per dag, vägt torrt men blötat innan hästen åt det.

Svårt att säga det där, men du kanske ska minska det en del.

Om jag jämför med min magra fullblodskorsning på 165 cm så får din häst nästan lika mycket mat.
Min får
6 kg hösilage som har kvot på 12 (=massor av protein)
8 kg hö med okänd kvot. (Troligtvis ganska låg)
2 kg havre
2 dl olja
jäst
morötter
mineraler

och då har han inga som helst muskler och revbenen syns på håll pga en magkrasch.

Kvoten på Hippo bas ligger väl på 9 ungefär och har ganska högt energiinnehåll. Jag tror inte din häst behöver så mycket energi kanske utan mer protein och då behöver du hitta något foder som passar för det.

Vill du ha ett färdigfoder så kanske hippo grow breed eller -alfa är bättre?
Lucern är ju ett skonsamt proteintillskott, men det finns ju det som innehåller mer protein om nu analysen visar att höet har låg kvot. Det blir ju väldigt dyrt om du ska öka proteinet med lucern också...

Att han är matt och lite ruggig i pälsen kan ju bero på annat också även om proteinet kan vara en anledning. Jäst är ju bra både för magen samt att det innehåller protein och b-vitamin. Snart är det ju dags för fällning också och då kan det helt klart hjälpa. Min får en bakjäst om dagen och har blivit fin i pälsen på köpet, även om han får det mest för att hålla magen i ordning.

Russet vi hade i våras var väldigt bukig men tunn i överlinjen efter att han fällt all päls. Han såg ut lite som din i modellen. Han blev både blankare i pälsen och rundare över ryggen med ökat intag av protein.

Hoppar in och tipsar lite.

Jag har proteinfattigt hö, med ganska mycket energi. Ger min fölis Kra**t Groov 125 och Kr***t protein (också pellets).

När du fått grovfoderanalysen så kan du ju göra en foderstat på Hippocampus.

Utan analys hade våra hästar fått i sig alldeles för lite protein och för mycket energi... Du kan kolla proteininnehållet på tillverkarens hemsida. :)

Väl mött

Ida

KL

JessicaM din häst är INTE tjock snarare tvärt om som flera har försökt förklara. Jag tog mig friheten att ta ditt kort och och rita lite på det.

Bild10770.jpg

Man ser revbenen trotts pälsen.
Korset och ryggen är toppigt.
Höftknölen står ut.
Muskeln på korset är urholkad.
Den ser skabbig ut i pälsen speciellt på låret.

Jag tror att din häst antagligen har ont i kroppen så att den inte kan tillgodogöra sig fodret, har mask eller en felaktig foderstat. Sedan är den även otränad.

Den har säkert också proteinbrist. MJ och protein måste vara i balans och kvoten ska ligga på ca 6-7. Först ska underhållsbehovet täckas och sedan måste kvoten vara i balans.

Tack för ritningen, det va en Ahaa upplevelse!! Jag får säkert inte svar från agrilab förrens om 1v. Hur mkt tycker du att jag ska ge av kraften o lusern??

Agrilab är snabba om du bett om svaren via mail:-)

Du fick en kanonförklaring av mik tycker jag. Jag skulle inte ändra för mycket innan resultatet. Möjligtvis mer lucern och kanske jäst under tiden, men i övrigt så är det nog bättre att vända så du inte mixtrar i onödan med fodret. (Eller så är jag kanske bara försiktig för att jag har en häst med känslig mage)

Här är en bild på min krake ifrån september när jag just fått hem honom:
18sept.gif

I december började jag bli nöjd med hur han såg ut, men sen kraschade hans mage så nu är han nog nästan värre än på bilden:cry:

Utan analys är det omöjligt att veta men om du börjar vänja på med lucern nu så får du väl justera när analysen kommer. Jag skulle börja med 1 kg och sedan öka på med ca 1 kg i veckan tills analysen kommer.

Jag skulle också blöta upp lucernen innan det ges. Om hästen inte gillar lucern så kan du blanda i lite betfor eller melass för att göra det mera smakligt.

Om du inte vill blöta så kan du ju ge lucernhack istället, det är lite dyrare.

Din häst får ju mkt mat så antagligen är grovfodret otroligt näringsfattigt vilket är ganska vanligt iår, speciellt proteinfattigt.

Jag har också proteinproblem och ger mina hästar lucern och ed*l avel och soja. Mitt fullblod som är konvalecent ser anskrämlig ut trots mina ansträgningar men jag hoppas hon tar sig snart. Mina unghästar håller sig bra i hull och muskulatur för tillfället men man får hålla koll.

lycka till med din häst!

Fortsätter med 3kg lusern då. Men får knappt i honom 3kg när jag blöter upp det, alltså fördelat på 3ggr så 1kg i taget..

1kg lusern= ca 15dl hur många dl kan jag ge torrt istället, för då äter han upp det..

Kollar även jag på svaren som kommer.

Jag har två hästar som ser ut som den du ritat på. Masken kollad, två fölston som ej rids. Bra analyserat foder med alla behov tillfredställda. Blir ej "bättre" i hull.
Är då ditt tips att ta bort dem? Har haft dem i två år.

Hr du bra tips så emotses det med glädje!

Jag ger alltid mina hästar torr lusern. Så länge hästen inte är hungrig när den får det så ska det inte vara någon fara. Jag har gett det till både föl och vuxna hästar (och allt därimellan!) utan problem.

Jag ger alltid mina hästar torr lusern. Så länge hästen inte är hungrig när den får det så ska det inte vara någon fara. Jag har gett det till både föl och vuxna hästar (och allt därimellan!) utan problem.

Bara de inte är hungriga?? Hur mkt ger du torrt åt gången??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka