Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Har hästarna sett likadana ut i två år?

Om hästarna inte är fina i hullet så kan du ju inte påstå att de har "alla behov tillfredställda" ...

Jag tänkte att jag lånar denna tråden lite. Hoppas det går bra för TS då det handlar om hull.

Har en D ponny valack som har börjat bli lite tjock. Bytte från hö till silage för 3 veckor sedan så jag tror det är silaget det är mer krut i. Vilket jag från början misstänkte då det är spätt och fint.

Han och min andra häst går på lösdrift med fritillgång på detta silage. Ska jag kanske börja ge uppdelade givor istället? Fast fortfarande få mycket ändå. Eller motionera mer? Jag själv föredrar att motionera bort extrakilona men hur mycket kan man egentligen motionera? 2 h/dag?

Ponnyn är 8 år i år så han är ju ingen unghäst. Just nu rids han ca 1 h 4-6 dgr i veckan. Travar och galopperar ungefär halva tiden. Så han har bra kondition. Den mesta ridningen sker i skogen kan jag ju tillägga och de få gånger jag rider i ridhus/paddock så kan jag ju antingen nöja mig med ett kortare träningspass eller rida ut innan/efter också.

Min fråga är väl främst hur mycket man egentligen kan rida utan att det blir slitande. Vill ju inte rida sönder honom. Då delar jag hellre upp givorna och köper lite halm som de kan tugga på.

Han är inte jättetjock. Man känner revbenen men jag tycker man får trycka lite för hårt för att de ska kännas.

Skickar med ett par bilder i nästa inlägg så ni kan se hur "tjockisen" ser ut;)

Var tvungen att byta dator så därför är de i två inlägg

30287987.jpg

30287991.jpg

30287998.jpg

30287990.jpg

30287985.jpg

På sista bilden vilar han benet..

Alla bilderna är tagna vid samma tillfälle vilket var nu ikväll. Om jag är i fel tråd så får jag skapa en egen:angel:

Senast ändrad:

Jag har haft fri tillgång på lusernpellets en gång, då gick det på 3 hästar åt (fölsto med föl och åring) ungefär 20 kg/dygn.

men annars är högsta givan jag gett 7 kg. Lusern är ju liksom hö, det finns ingen maxgiva.

Slänger in bilder på lite hullförändringar

min häst har olika hull heeeeela tiden

loffs080613029.jpg

lffs028-1.jpg

081231046.jpg

090310036.jpg

IMG_1646.jpg

sedan en äldre, där jag tkr hon har protein brist, alltså bukig.

allt009.jpg

på vilken bild tkr ni hon är bäst?

Jag har haft fri tillgång på lusernpellets en gång, då gick det på 3 hästar åt (fölsto med föl och åring) ungefär 20 kg/dygn.

men annars är högsta givan jag gett 7 kg. Lusern är ju liksom hö, det finns ingen maxgiva.

Tänkte mest på hur mkt jag kan ge lusern torrt åt gången???
Eftersom det sväller så mkt...

Jag vet inte hur mycket pellets man kan ge men det finns ju Lusern-hack också! :) Det är kanske lite dyrare, men det är ju mer som stråfoder, om du oroar dig för att pelletsen menar jag.

Som sagt, högsta givan var på 7 kg. Jag duttar inte med grovfoder! Dock viktigt att hästen har fri tillgång på vatten.

*kl*
En sak som kan försvåra, om man tittar på ex. JessicaM´s häst, är bl a hur skicket på musklerna är. En häst som har mycket spänningar/krampande muskler kommer se kantigare ut i korset och lite överallt beroende på hur spänningarna är fördelade, över en viss gräns så att säga.
En häst med taskig ämnesomsättning, kanske en äldre häst eller en som har/haft problem med magen tänker jag då, den kommer ha mycket svårare att ta åt sig näring på ett bra sätt. Klart man ska öka på då för att försöka överkompensera, men någon form av gräns borde det ju ändå finnas för hur mycket man kan proppa i en häst. Särskilt kraftfoder. Öka på grovfodret/skaffa grovfoder med bättre kvot och lucernhack = självklart.
Börja ge ett par kg kraftfoder eller mer till en häst som vilar, det tänker jag snarare ger risk för att späda på anledningarna till att ämnesomsättningen är dålig.

Nu är jag bara ute och spekulerar, men jag tänker mig att en häst med mycket muskelspänningar, som känns som en planka på sina ställen eller något åt det hållet (som man ser har väldigt stramande muskler), den borde också ha problem med cirkulationen i de områdena. Kanske, beroende på gener, får den också svårare att lägga på sig på de ställena? Så upplever iaf jag det. Att fettet isf sätter sig på annat håll än överlinjen.
Fenomenet kantigt kors och utebliven muskulatur vid manke/övre delen av halsen precis framför manken upplever jag iaf är vanligare att se pga spänningar än pga bristande utfodring. Eftersom jag stött på väldigt många sådana som fått MYCKET protein och även varit i normalt eller överhull på andra delar av kroppen.
Då borde det ju rimligtvis också vara så att det ger mer att försöka få bort muskelspänningarna/orsaken till muskelspänningarna än att öka på fodret. Vilket iofs är betydligt svårare. Kanske inte ens möjligt om hästen är konvalescent, eller att man inte upplever att det känns nödvändigt om den t ex blivit spänd av att bli plötsligt avställd och man inte planerar att sätta igång den på ett tag.

Själv är jag en av dessa som hellre ser hästen i lite överhull än på det som klassas som "normalhull".
"Normalhull" borde ha ett lite större spann än vad det på många låter, tycker jag personligen alltså. Inte nedåt, en häst som får för lite näring är aldrig bra, en häst med lite överskottsfett behöver absolut inte lida någon skada för det, pga hullet just då iaf.
Det är samma sak för oss människor - man är inte nödvändigtvis överviktig för att man lagt på sig 15kg, inte heller nödvändigtvis underviktig för att man tappat 15 kg, beroende på vart man startar såklart och muskelandelen.
En häst som är i bra kondition och tränas regelbundet ser jag som lite mer ok att ha "rund" (ej överviktig men rund i formerna) för att den hästen kommer dels ha lite magmuskler att hålla ihop magen med och dels kommer den öht ha bättre med muskler för att bära upp sig själv.
En häst som är konvalescent eller öht inte motioneras regelbundet skulle jag vilja ha "normal" och ha en lite lägre gräns för hur mycket extrafett den får ha innan jag skulle reagera över vikten.

Senast ändrad:

18 resp 19 år, 8 resp 10 föl. Nej, de tar sig ej. Pigga, glansiga i pälsen, men taskig överlinje. Inga revben syns. Känns under ett lager av fett. Men vid ryggraden är det kantigt, och kantigt även vid manken.

Vaccinerade, maskade (även träckprov, fanns "inget") massor med mat, analyserat. Stor lösdrift med stor möjlighet till rörelse.

OT Hade veterinär här sommaren 2009 då jag hade ett fullblod med fång. I distriktarens journal står att min häst är i underhull. Då jag kom till djursjukhuset för röntgen står det " häst i överhull". Så även vet gör olika bedömningar.

Senast ändrad:

Men alltså, ursäkta tjatet, Jag kan alltså ge 1kg Lusern pellets torrt????
(Tyvärr har de inte hack där jag köper lusern)

Jag skulle personligen aldrig ge torr lusernpellets, oavsett vikt.

Men som sagt, du kan ge hur mycket som helst av lusernet eftersom det är grovfoder. Men man får ju väga det innan man blötar det. Det skiljer rätt mycket näringsmässigt på 1 kr torr lusern och 1 kg blöt lusern.

Om hästen klarar av att tugga det, ja!
Jag gav som sagt min förra märr 7 kilo på en gång! Hon hade föl vid sidan och man kände revbenen på ryggen på henne :cry: Det var inte i min vård hon blivit sån vill jag tillägga, det var hos förra ägaren.

Jag skulle personligen aldrig ge torr lusernpellets, oavsett vikt.

Men som sagt, du kan ge hur mycket som helst av lusernet eftersom det är grovfoder. Men man får ju väga det innan man blötar det. Det skiljer rätt mycket näringsmässigt på 1 kr torr lusern och 1 kg blöt lusern.

Varför skulle du inte ge det?

Fast jag vågar nog inte ge det torrt!! Läste att de LÄTT kan få foderstrupsförstoppning då eftersom det som sagt sväller så mkt. Vad sjutton gör jag om jag inte får i honom lusern då? Vad finns det mer som är MKT protein i???

Testa kraft protein då, det är ett bra proteinfoder. Jag valde mellan det och lucern och tog kraften pga att det är billigare i längden än vad lucern är. Så är det just proteinet du vill ha tycker jag det är ett bra foder.

Det finns ju faktiskt ett mellanting, slå på lite mindre mängd vatten än du ger pellets bara en liten stund innan du fodrar så att pelletsen hinner svälla men ändå behåller sin form, så det inte blir gröt. Blanda det med övriga kraftfodret och som någon skrev gärna med lite väl uppblöt betfor för smakligheten. Självklart friskt vatten nära, gärna i hink.

Lycka till!

Nu har jag inte läst om det bara är Kraffts sortiment du har tillgång till men jag vill slå ett slag för Hippo Grow Alfa, det innehåller mer protein än lusern och verkar riktigt smakligt.
Jag vet många fullblod som ratat lusern men som älskat alfan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka