Sv: Det här mer hull...
*kl*
En sak som kan försvåra, om man tittar på ex. JessicaM´s häst, är bl a hur skicket på musklerna är. En häst som har mycket spänningar/krampande muskler kommer se kantigare ut i korset och lite överallt beroende på hur spänningarna är fördelade, över en viss gräns så att säga.
En häst med taskig ämnesomsättning, kanske en äldre häst eller en som har/haft problem med magen tänker jag då, den kommer ha mycket svårare att ta åt sig näring på ett bra sätt. Klart man ska öka på då för att försöka överkompensera, men någon form av gräns borde det ju ändå finnas för hur mycket man kan proppa i en häst. Särskilt kraftfoder. Öka på grovfodret/skaffa grovfoder med bättre kvot och lucernhack = självklart.
Börja ge ett par kg kraftfoder eller mer till en häst som vilar, det tänker jag snarare ger risk för att späda på anledningarna till att ämnesomsättningen är dålig.
Nu är jag bara ute och spekulerar, men jag tänker mig att en häst med mycket muskelspänningar, som känns som en planka på sina ställen eller något åt det hållet (som man ser har väldigt stramande muskler), den borde också ha problem med cirkulationen i de områdena. Kanske, beroende på gener, får den också svårare att lägga på sig på de ställena? Så upplever iaf jag det. Att fettet isf sätter sig på annat håll än överlinjen.
Fenomenet kantigt kors och utebliven muskulatur vid manke/övre delen av halsen precis framför manken upplever jag iaf är vanligare att se pga spänningar än pga bristande utfodring. Eftersom jag stött på väldigt många sådana som fått MYCKET protein och även varit i normalt eller överhull på andra delar av kroppen.
Då borde det ju rimligtvis också vara så att det ger mer att försöka få bort muskelspänningarna/orsaken till muskelspänningarna än att öka på fodret. Vilket iofs är betydligt svårare. Kanske inte ens möjligt om hästen är konvalescent, eller att man inte upplever att det känns nödvändigt om den t ex blivit spänd av att bli plötsligt avställd och man inte planerar att sätta igång den på ett tag.
Själv är jag en av dessa som hellre ser hästen i lite överhull än på det som klassas som "normalhull".
"Normalhull" borde ha ett lite större spann än vad det på många låter, tycker jag personligen alltså. Inte nedåt, en häst som får för lite näring är aldrig bra, en häst med lite överskottsfett behöver absolut inte lida någon skada för det, pga hullet just då iaf.
Det är samma sak för oss människor - man är inte nödvändigtvis överviktig för att man lagt på sig 15kg, inte heller nödvändigtvis underviktig för att man tappat 15 kg, beroende på vart man startar såklart och muskelandelen.
En häst som är i bra kondition och tränas regelbundet ser jag som lite mer ok att ha "rund" (ej överviktig men rund i formerna) för att den hästen kommer dels ha lite magmuskler att hålla ihop magen med och dels kommer den öht ha bättre med muskler för att bära upp sig själv.
En häst som är konvalescent eller öht inte motioneras regelbundet skulle jag vilja ha "normal" och ha en lite lägre gräns för hur mycket extrafett den får ha innan jag skulle reagera över vikten.