Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Soja är det billigaste, då behöver du bara ge 6 dl för att komma upp i samma mängd protein och en säck soja är bra mkt billigare!

Maxmängden gäller per utfodring, inte per dygn. Så det är inga problem att ge så mkt.

Min dam fick i en period 1 kg soja om dygnet. Då gav jag dock även linfrökaka som lite hjälp på traven för magen!

29873184.jpg

Så här såg min ena häst ut när jag köpte henne i höstas. Hon är alldeles för tunn och omusklad här tycker jag. Henne fick jag upp i vikt genom att ge fri tillgång till hösilage och så kraftfoder i form av havre, lusern och soja.

Håller med kimmis om att soja är ett riktigt bra foder.

Finns något som heter:
Soja PK
Råprotein= 47,9%

25kg
ca 230:-

Kan det vara något????
Blir billigare med denna men är den något att ha SOJA PK

Senast ändrad:

29873184.jpg

Så här såg min ena häst ut när jag köpte henne i höstas. Hon är alldeles för tunn och omusklad här tycker jag. Henne fick jag upp i vikt genom att ge fri tillgång till hösilage och så kraftfoder i form av havre, lusern och soja.

Håller med kimmis om att soja är ett riktigt bra foder.
Tänk vad olika man ser med nya glasögon:cool:
Jag tycker att den är ypperlig:love: på bilden.. iallfall.

27224544.jpg

27224540.jpg

Här går min unghäst på sommarbete, hon tävlades samtidigt lätta klasser i hoppning. Jag tycker hon har ett bra hull här, hon växer ju och ska ha ett par kg extra tycker jag.

Senast ändrad:

Finns något som heter:
Soja PK
Råprotein= 47,9%

25kg
ca 230:-

Kan det vara något????
Blir billigare med denna men är den något att ha SOJA PK

PK står nog för pelletskross så jag tror det är rätt. Proteinmängden stämmer i alla fall för den är hög på soja.

Då köper jag sojan för då behöver jag inte vara orolig för att han ska få foderstrupsförstoppning. visst kan han få det ändå men risken blir ju mindre med sojan

Jag tycker att din har ett fint hull :)

*kl*

vad skulle ni säga om min dam då? 7år, har 5,5månaders föl vid sidan, riden mycket spodradiskt sedan februari, innan dess inget. Tappade allt vad muskler hette för någon månad sedan, och hull också för den delen. Har ökat fodermängd vilket hjälper, bra hull enligt "revbensmetoden" men lite stor mage (brist på magmuskler skulle jag gissa på).

Unghästen var tjock, tycker jag. Onödigt att de ska släpa runt på övervikt redan när de är unga... inget fel med att ha slimmade unghästar så länge de får i sig det de behöver.

Den första hästen tyckte jag var fin i hull, den är ju trots allt rundad i kroppen. Däremot väldigt muskelfattig!

Unghästen var tjock, tycker jag. Onödigt att de ska släpa runt på övervikt redan när de är unga... inget fel med att ha slimmade unghästar så länge de får i sig det de behöver.

Den första hästen tyckte jag var fin i hull, den är ju trots allt rundad i kroppen. Däremot väldigt muskelfattig!

Hej!

Vad skönt att jag inte var ensam om den känslan. För rund häst och varför är det ok för hästar som inte motioneras, eller är unga att släpa runt på extrakilon?

/ Lavinia, som gärna fyller sina hästar med mat, men verkligen försöker sluta..

Tänk vad olika man ser med nya glasögon:cool:
Jag tycker att den är ypperlig:love: på bilden.. iallfall.

Håller med dig. Inget muskelknippe, men i gott hull. Rund och fin överlinje, t.o.m. kan man ana en manke som är ifylld. Många hästar har sällan hull där p.g.a. sadlar som trycker.

Hälsning Maja

Varför skulle du inte ge det?

Såg att andra redan har skrivit samma, men svarar ändå. Helt enkelt eftersom lusernpellets sväller väldigt mycket. Kanske inte lika mycket som betfor volymmässigt, men på mycket kortare tid. Antar att det kan variera med olika sorter iofs, jag har bara testat Kvarnbyfoders lusernpellets (mest protein i lusernform för pengarna).

På min säck står det sojamjöl och så ett par bokstäver kan nog ha varit PK. Det skulle nog betyda pellets kross. Det är en vit säck med gula ränder och så innehåller den sojamjöl.

Soja är ett bra proteinfoder till hästar. Det är lättsmält och med bra proteinkvalite. Man måste bara se upp så att man inte ger för mkt på en gång eftersom det är ett proteinkoncentrat vilket betyder att det är farligt att ge för mkt. Men det gäller alla koncentrerade foder och definitivt inte bara soja.
Du kan ge 100 gram per 100 kg häst och utfodringstillfälle och bör vänja hästen vid det.

Jag tycker att lusern är ett jättebra foder och mina hästar blir jättefina om de får lusern. Det innehåller också bra proteiner men är ett grovfoder. Dessutom har det en del andra fördelar som lågt sockerinnehåll, kalk som är bra för tarmen osv. Men det har blivit ganska så dyrt speciellt om man jämför kgpriset för de proteiner man får jfr med soja. denna vinter är det därför bara min fånghäst som får lusern och dessutom lite soja.

Vilket man ska ge tycker jag beror på hur mkt proteiner man vill tillsätta, hur det ska passa ini resten av foderstaten och hur mkt man vill betala.

på den femte bilden tycker jag att din häst är finast, i både hull och muskler. (fast jag hade visst inte samma åsikt som de flesta andra så du får hoppas på fler svar :angel: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025