Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Hej!

Jag tycket din pålle ser fin ut, men det är svårt att se med all man och alla kläder:-).

Underbart vacker iaf:-):love:

/ Lavinia

Här är några utan kläder, men manen kan jag inte trolla bort :)

Dessa togs när hon kom till oss. Hon hade då aldrig gått ute på nätter och jag tyckte att hon var lite tunn upptill vilket blev bättre efter ett par månader.

29007390.jpg

29013489.jpg

29007393.jpg

Den är smal, hälsosamt smal! Inte anorektis. Titta på bilden, hästen är rundad. Det är en kass vinkel men jag kan garantera att inga höftben stack ut, korset var rundat.

:d:d:d

Det finns ju ingen smiley som dregglar...

SÅ ska en tinker se ut!!!

/ Lavinia

En sak som är svår med kallblodsraserna tycker jag, är att med blotta ögat kunna se vad som är muskler och vad som är fett. En totalt omusklad häst kan liksom se rund och fin ut muskulärt, när den i själva verket är mer åt det tjocka hållet, för att sen när den börjar muskla sig se på ett ungefär lika "rund" ut bara att det är mycket större andel muskelmassa och mindre fett.
För när jag såg den där bilden så var första tanken att "shit, vilken omusklad häst!" :p Inte extremt, men själv gillar jag bulliga muskler à la styrketränare eller kortdistansare mer än slimmade muskler. Har jag ett fullblod eller ett varmblod så kan jag ju liksom aldrig begära att den blir särskilt "biffig" medans de flesta kallblod har anlag för det.

Om hästen har dom där "biffiga" musklerna och runda formerna och man känner att det faktiskt är muskler det är utfyllt med, och det inte finns någon stor fettknöl vid bogbladet eller ett tjockare lager över hela revbenen, då kan jag tycka att den är i fin form tack vare och trots att den är "rund".

Jättefint kallblod,:) är den kallblodstravare? Så skulle jag vilja att min såg ut, men jag börjar misströsta lite...

Är det som med människor med hästar, att har man en gång i livet varit fet så har det bildats extra fettceller och därför har man lättare att bli tjock också senare?

Mitt kallblod var ju riktigt fet när jag köpte honom, det liksom dallrade över hela kroppen - skojar inte:eek:! Ägarens föräldrar ansåg nämligen att ett stort och kraftigt kallblod behöver mycket kraftfoder:idea:, så han fick ett antal kg havre/dag, trots att han reds bara 1-2 ggr/vecka, om ens det. De associerade såklart till sin barndoms hästar,men de jobbade ju också...

Nästa kallblod ska jag köpa som unghäst och INTE låta bli fet alls.;)

Tycker inte den ser så hemskt omusklad ut. Men det hela handlade om hull, så det var därför jag visade bilden. Flera hästar i tråden har varit omusklade men ändå i gott hull. Det är svårt att avgöra på en sådan bild i rörelse och fel vinkel hur hästen egentligen ser ut (och utan att klämma på den...) men ville bara visa att tinkrar inte måste se ut som tunnor.

Det är ju skillnad på att ha rundade muskler och ha en stor kagge till mage.

Ja det är en kallblodstravare.
Jag köpte henne osedd i somras och när hon klev ur transporten så blev jag lite förvånad då hon var så liten. :)
Jag associerar oxå kallblod till att vara lite mer rundare och hon var väldigt slimmad.
Men hon har aldrig gått på bete och alltid varit inne på natten så de har väl haft koll på vad hon ätit.
Jag tyckte dock att hon var lite tunn över ryggen. Jag som hade en rund(tjock) d-ponny skulle rida med ridgjord första turen då jag tyckte ponnyn var så skön att rida utan sadel, blev helt ställd när jag satte mej på henne. Kändes som ett benrangel så jag hoppade av direkt.

Hon var väldigt vass och man kände ryggraden vilket försvann efter 2 månaders dygnet- runt på bete.

Nu har hon väldigt mycket vinterpäls så svårt att riktigt se hur hon ser ut.
Men jag försöker ha koll på maten och ger inget extra i onödan, så hoppas på att hon ser ok ut under pälsen :)

Vi rider bara långturer med mkt backar och skog mest i skritt och lite trav i 1,5-2 timmar ca 4 dagar i veckan.

Hej!
Apropå hull och rund över ryggen..

Min arab (som ju finns på bilder tidigare i tråden) är klotrund över ryggen, rider man barbacka med tjocka vinterkläder ligger man i diket när hon vänder (manbara glider- finns ingenting att fastna i).. Detta trots att hon för närvarande inte är så himla musklad (matte har inte hunnit sätta igång henne ordentligt och hon är inte typen som frivilligt galopperar omkring utan sadel).

På min tjej känner man klart revbenen och jag tycker hon är tunn i överlinjen, men klotrund över ryggen- det är hon ändå- där har vi revbenens form-problemet, så det är inte bara ett kallblodsproblem:-).

Btw så har min tjej en mycket tydligt "böjd revbensbåge" (eller vad det nu heter) och vi har så fort hon går upp minsta i vikt stora problem att få sadeln att ligga kvar där jag sadlar- Allt dras fram av magen.. Nu ligger sadeln där jag lägger den- klart man undrar om man svultit ner hästen för mycket...

/ Lavinia

Hästen ser normal ut i hullet tycker jag men vid mankammen ser det fettigt ut? Tycker inte det stämmer med resten av hästen.

Men ja, mycket trevligare hull än de flesta kallblod! Absolut inte för smal, men soms agt med bilder är det svårt att avgöra hur pass musklad den är osv! Allt beror väl på hur petig man är och om hästen ska vara riktigt smal eller inte. Jag skulle vara mkt nöjd om min nordis såg ut så.

Ja precis. Men jag har faktiskt fått höra från flera håll hur "fet" häst jag haft, oberoende av hur mycket kroppsfett det faktiskt funnits! ;) (alltså både befogat, en smaksak alt. helt obefogat)

Nu tog jag inte så mycket bilder från när hästen var som magrast, men det här är två exempel på när jag inte tyckte den hade bra hull:

stampar_68078769.jpg

tabacute2_31808280.jpg

Bättre hull (förståeligt att magen är "rund" med tanke på att det är betessäsong)
ihagen_12890612.jpg

Dålig vinkel, men annars hade jag bara den här lilla bilden:
tabbespanar_12533347.jpg

Sen ska väl erkännas att han ofta har lite överskottsfett som ffa sätter sig på hingstnacken. Men så länge han tränas så tycker jag ändå det brukar hållas inom en rimlig balans mellan fett/muskler, dvs fettet är såpass lite att man inte känner några större fettpartier eller något tjockare lager (mer än på halsen då... :angel: )
Jag ser mycket hellre det där extrafettet (så länge "topparna" aldrig börjar gränsa till övervikt) än att hästen plötsligt tappat för mycket utifrån vad den faktiskt behöver och det börjar gå ut över musklerna.

Senast ändrad:

Det är alltså en Welsh Cob, på våren som treåring.

Såhär såg han ut efter sommarbete (fortfarande inte inriden)

HPIM1817.jpg

Inte fullt så sänkt rygg och överbyggd som bilden visar men absolut i växtfas. Fortfarande inte smällfet.

Här som tvååring var han däremot alldeles för fet men det gillar de engelska domarna så..........

080713_074.jpg
Foto : Pernilla Jobs

Som bonus en riktigt dålig mobilbild från hans sexmånadersdag, det är ingen större tvekan om att han är född som en kralligare kvalisort än fullbloden jag är vad vid:D.

DSC00347.jpg

Säker på att det är samma häst? Ser fortfarande ut som ett kallblod på första bilden :p Himla fin iaf!

Hej!

Jag hade tänkt skriva att den såg ut som en ponny och inte ett "riktigt" kallblod.

Cobbar kan ju verkligen se ut hur som helst..Snygg va han iaf:-).

/ Lavinia, som spenderade 10 veckor på ett "welsh-stuteri" och såg alla typer av cobbar..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka