Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
3,5kg ensilage per dag? Låter som ganska stor risk för proteinunderskott och ej tillgodosett tuggbehov...
Halmen kan ju till viss del kompensera för det senare, men inte för proteinbristen.
3,5kg ensilage per dag? Låter som ganska stor risk för proteinunderskott och ej tillgodosett tuggbehov...
Halmen kan ju till viss del kompensera för det senare, men inte för proteinbristen.
Hej!
Hur stora är pållarna?
Bara som en jämförelse (lite felaktig gissningsvis) så äter min arab på 450 kg 9 kg hö, vilket jag tycker är lite i minsta laget.
Min förra tjej (connemara, ca 500 kg när hon var i normalvikt) åt 16 kg silage (om jag inte minns fel) och på det höll hon vikten superbra.
/ Lavinia
Trodde först det stod fel!
Låter väldigt lite. Hur länge har de ätit det, med tanke på deras hull ?
Vi gav shettisen 4 kg hö om dan och den stod dessutom på halm.
3,5 kg är väldigt lite. Vet inte värdena på fodret men man räknar ju på 1-1,5 kg TS/100 kg kroppsvikt. Flera här på forumet bantar sina tjocka hästar med minimigiva, men då vet de också vad deras grovfoder innehåller.
Häst nr 1 på dina bilder ser ut att ha en jättebuk. Den är stor även på resten av kroppen men tycker magen ser oproportionellt stor ut? Speciellt om ni enkelt kan känna revbenen, det låter konstigt.
JAg tycker du ska säga till de som svälter dessa hästar att de behöver mer foder....för att banta en häst samtidigt som den ska ridas så behövs protein, den kommer annars tappa musklerna och inte orka.
Räkna ut en vettig foderstat via analysen på fodret...
Han är maffig i kroppsbyggnaden, ej fet! Sen har han även vintervila och fri tillgång till grovfoder. Antar att din häst ser ut som ett benrangel för att nöja dina ögon.