Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C1%5CIMGP3529.jpg

(på bilden ser magen större ut iom. att han bara är klippt på bara halva magen)

nån som tycker nåt om hans hull?
är nåt fel?

Här ser han kantig ut i rumpan men det kan vara att han spänner till sig och skjuter upp rumpan och då blir det kantigare

jag har lite bättre bilder nu. :)

%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C2%5CIMGP3622.jpg

Här ser han jättefin ut =) så inga fel på hullet

Jag tycker den ser ut att vara i fint hull av vad som går att se. Rundad i kroppen utan att vara överviktig. Att den ser smal och spinkig ut är ju avsaknad av muskler, syns tydligt på halsen. Men goda förutsättningar att bygga lite!

Det var ju precis det jag skrev. Hästen gick då på grönbete och hade precis kommit till mig efter ca 1års vila hos förra ägaren, men andra ord så var han inte igångsatt. därav det lilla överhullet. för övrigt så är han sådär maffig i kroppstypen, det är inte endast fett!

Nej du den är faktiskt väldigt fet, och det har inte med "maffig" i typen att göra. Det är inte något "litet" överhull utan alldeles för myclet fett tvärs över hela hästens kropp, från nos till svans nästan. Ledsen men så är det. Hästen bär på din bild på en kraftig övervikt.

KL
Ironwills ponny är jättefin på undre bilden, liksom några andra i tråden, Jag tycker det är en bra tråd för det här råder det många missuppfattningar om, vad som är hull och vad som är muskler och vad som är en fet häst eller en tunn.

Har inte läst hela tråden, men det du säger här stämmer. Det är viktigare för en kropp att ha energi till livsuppehållande funktioner än att bygga muskler. Får hästen för lite energi kommer den att använda proteinet i fodret och tom bryta ner kroppsmuskulatur för energi. Ingen vidare lönsam process för kroppen, men ibland nödvändig. Naturligtvis tas fläsket först, men saknas sådan så!

Alltså kan man inte säga att en muskelfattig häst enbart lider av proteinbrist. Det kan också vara energin som saknas. Man ska också ha i åtanke att det krävs energi för att bygga muskler (på cellnivå, alltså).

Ja precis det där är också viktigt, att det krävs energi för att kunna bygga muskler. Råder det också många missförstånd omkring.

Kl

Ibland tror jag att ju mer "medvetna" folk tycker sig bli om floder till hästar, desto mer fel görs:crazy: Jag hoppas jag har fel men det är i alla fall ett intryck man kan få. Hästägare läser något och får för sig saker och går efter det, vilket kan vara helt fel för deras egna hästar, om man går mer efter uträkningar än vad man ser:(

:bow:
Sen tror jag att hästar där man drar ner på energin( de som bantas)- utvinner energin ur proteinfodret INNAN den börjar ta av sina reserver.Bukig görs direkt till att den har proteinbrist- fast den kanske är smällfet i själva verket.

En del står dagarna i ända o proppar i sig grovfoder. Klart att de blir runda om magen.
Sen har vi de som inte rids alls eller som aldrig har använt sina bukmuskler.

Beteshästar som är bukiga är en annan femma- får i sig mkt vatten iom gräset- såvida det inte råder torka förstås.

Precis, det finns olika skäl till stor mage, helt olika. Lite betesmage försvinner när dom jobbar, dåliga muskler eller proteinbrist är en helt annan sak:crazy:

Bland det värsta jag vet är när man har alldeles för feta hästar, och tycker det är "maffigt" eller positivt öht, hur är det att själv gå runt med övervikt som man inte har bett om:cool: Vem trivs med det?

Varför skulle de inte göra det? Kroppen sparar sej i det längsta innan den tar av sina reserver.

Tänkte be om kommentarer själv också. Vet ju vad jag tycker ;) Dessvärre har jag bara ridbilder från perioden när första bilden är tagen men på den här står vi iaf stilla.

86.jpg

12_60019358.jpg

Varför skulle de inte göra det? Kroppen sparar sej i det längsta innan den tar av sina reserver.

Men jag undrar om det verkligen är ekonomiskt att omvandla proteiner till energi i stället för att ta från fettreserverna (under förutsättning att det inte handlar om proteinöverskott naturligtvis).

Varför skulle den inte se till att utnyttja aminsyrorna till att uppfylla proteinbehovet i stället för att omvandla deras kolskelett till energi. det är en ganska kostsam och oekonomisk process.

Hur ser processen ut när den ska ta energi ur reserverna?
Torde vara ganska invecklat det med.

Har ingen aning om den t o m förbränner fett ur musklerna innan, men kan tänka mig det eftersom folk tycker att de först blir toppigare- därav säkert många tror att hästen nu har fått proteinbrist. Mer tillfört protein som den kan utvinna energi ur.

Titta på bilder som den brittiska Vet, medicinaren på Strömsholm anser att hästars överlinje ska se ut.
Ryggraden ska inte vara inbäddad i FETT- som det allt som oftast är.

Jag börjar på fullt allvar tro att den här fetmaökningen hos häst beror dels på alldeles för lite motion, men även för mkt tabellräknande.

Om man ger ponnyn ett foder med ganska lågt energi OCH proteinvärde- kan den äta sig mätt o ändå hålla sig fin.

Jag har ingen aning om vilket den utnyttjar först.
Men om det handlar om en överviktig häst kan man antagligen tänka sig att det blir olika beroende på om den har nedsatt insulinkänslighet eller ej.

Här är lite bilder på min... vore roligt att höra kommentarer på dom...

DSC02065.jpg

Bild032-1.jpg

Bild099.jpg

DSC03711.jpg

Isers304.jpg

Tycker också hon ser smal ut. Det första jag skulle göra är att ge henne så mycket ensilage eller hö som hon vill. Fri tillgång med andra ord. Skulle det vara så att hon ökar mycket är det bara att börja minska igen. Skulle det vara så att hon inte gick upp i vikt skulle jag köpa lusernhack och ge henne. Viktigt att inte glömma är vitaminer och mineraler. Har hon brist av något kan hon inte bli bättre i hullet. :)

Ja, hovlsagaren håller dock ej med-.-
Men hon får typ fritillgång nu kan man säga, asså hon får vi säger 10kg om dan men hon äter bara upp en tredje del av det:S

Hej!

Bäldmässigt tyckte jag pålle såg bäst ut på första bilden. Sista bilden känns som ganska bra hull, men saknar muskler- ser lite kantig ut.

Men jag är som jag redan sagt, värdelös på hull på normala bilder..

/ Lavinia

Ingen som har synpunkter på min hästs hull..

skulle vara kul att höra vad ni tycker

Betsybabe

Spännande att han framstår som att ha bra hull på bild ett. Jag blev själv förvånat när jag såg den, för jag minns det inte som att han var i bra hull då.
Jag jobbade på annan ort då och hann på sin höjd att motionera honom 2 dgr i veckan. Samt att fodervärden kanske skrittade 15 min i bland.

Jag undrar om bilden luras. Vad tycker ni om denna bild (från samma tillfälle)? - Fortfarande bra hull????

DSC02124.jpg

Lite synd att jag inte har bild på manfria sidan, för jag får känslan av att halsen är ganska grov ändå.

En månad senare såg han ut så här:
Bild006-1.jpg

Där är han ju definitivt överviktig.

På sista bilden tror jag han har sin idealvikt. Men däremot har han inga muskler. Han har stått stilla i ett år och har senaste månaderna troligtvis inte fått tillräckligt med protein.

haha :D
alltså jag tror att han är för tjock nu faktist. :o
vi fick höanalysen idag (bättre sent än aldrig -.-) och det är så mycket protein i vårat hö att man egentligen inte behöver ge hästen någon kraft :angel:

min ponny har gått i ungefär 4 månader på, ca 12kg av detta proteinrika hö om dagen PLUS ca 2liter korn, 1liter havre och runt 4dl betfor.

och ja tittar man i verkligen är han onekligen lite tjock.
(fast det gjorde ju inget eftersom han var tunn innan :D)
ska dra ner på kraften nu :o :D

:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Flytta med utekatt