Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

KL
har inte läst hela tråden men på tal om hur överlinjen ser ut på olika hästar.

såhär såg min häst (arab) ut några veckor innan jag fick honom.
(det har inte skett någon form av vanvård)
han började rasa i vikt och ägaren ställde av honom i en stor kuperad hage med en massa gräs+extra pellets.
(han gjorde inget annat än att gå i hage)
%5Cupload%5Calbum%5C2009%5C11%5CIMGP2002.jpg

nu har jag haft honom i 2½ år.
han är stor D-ponny, äter 12-13kg hösilge/dygn
plus 1½ liter korn kross, 7-8dl havre, 4 dl betfor/dygn
jag gissar på att om jag inte tränar honom som jag gör (nästan varje dag) så tappar han musklerna igen och får stor mage. man måste ju kombinera mat och träning för att få en häst i normalt hull.
%5Cupload%5Calbum%5C2010%5C1%5CIMGP3529.jpg

(på bilden ser magen större ut iom. att han bara är klippt på bara halva magen)

nån som tycker nåt om hans hull?
är nåt fel?

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju alltid svårt att säga, särskilt i rörelse med en ryttare... men magen ser stor ut i förhållande till hur spetsigt korset är. Är han byggd så? Har sett många hästar med takformade kors oavsett hur feta eller musklade de varit.

Jag tycker att hästen ser tunn ut fortfarande, men som sagts svårt att se under ryttare.

Foderstaten säger inte mycket heller. När jag väger upp kornkross så väger en liter lite drygt halvt kilo och havrekross mindre. Så din häst får kanske runt ett kg kross.

Det beror ju också på hur mycket vatten ditt grovfoder innehåller vad hästen får i sig. Ett ensilage kan ju variera oerhört. Man räknar i torrsubstans=TS och får det i analysen. TS på hö brukar vara 85% och i ensilage kan det t.o.m. vara så lågt som 30%, vilket betyder att ett kg ensilage då motsvarar en tredjedels kilo hö. Så vid värsta scenario, om så skulle vara är fallet får din häst bara 4 kg hö vilket väldigt lite. Om man inte vet TS halten är det bästa att ge fri tillgång på ensilage. Då äter hästen det den behöver.

Hälsning Maja

Hej!

Ursöt häst, men den där manen..

Jag tycker den ser bra ut, kanske lite för rund över länden?? Men jag är som sagt ingen expert..

/ Lavinia

Det är skitsvårt att se hull på kallblod med mammutpäls...

27-1.jpg

32-1.jpg

(inte så svankig egentligen, står lurigt)

Precis, vi har en arabkorsning i stallet med sånt kors oavsett hur han ser ut i övrigt. Och ett halvblod med väldigt smal rygg/rumpa upptill men ganska bred i övrigt. :p

KL*

Nya kort på 16-åriga kallblodet från idag ( igår)

Jag har svårt och se om hon är för tjock. Har ganska mkt päls och man känner revbenen om man trycker.
Just nu inte riden så mkt på grund av tidsbrist (barnvaktsbrist), men det ska börjas snart igen.
Annars rider vi på 1,5-2 timmars skogspromenader helst i skritt :) ca 4-5 ggr per vecka.

Tycker hon ser mkt fin ut i hullet!

Hmm du har möjligtvis ingen bdb elelr liknande som du kan visa bilderna genom?:)
Lägger upp en bild på mitt lilla 9åriga kallblodsto som jag tycker är alderless för smal, (pälsen har dock blivit mkt finare nu, hon skulle till att tappa sin extremt tjocka vinterpäls) Ngn som har tips om hur man kan få upp henne i vikt? Och vad har ni för åsikter?
(hade tyvärr ingen annan bild, men enligt oss i stallet är hon alderless för smal)

http://Hymra.bilddagboken.se/p/show.html?id=439017270&directlink=1

Senast ändrad av en moderator:

Det är skitsvårt att se hull på kallblod med mammutpäls...

(inte så svankig egentligen, står lurigt)

Har en häst som har lite samma former som din. Men frågan man ställer sig är: "Är den tjock eller musklad?"

Just nu vilar min så jag vet att det inte finns så mycket muskler och tänker därför banta henne lite till i sakta mak. Men sen när hon är i träning tänker jag låta det ev fettet bli muskler.

Hmm du har möjligtvis ingen bdb elelr liknande som du kan visa bilderna genom?:)
Lägger upp en bild på mitt lilla 9åriga kallblodsto som jag tycker är alderless för smal, (pälsen har dock blivit mkt finare nu, hon skulle till att tappa sin extremt tjocka vinterpäls) Ngn som har tips om hur man kan få upp henne i vikt? Och vad har ni för åsikter?
(hade tyvärr ingen annan bild, men enligt oss i stallet är hon alderless för smal)

http://Hymra.bilddagboken.se/p/show.html?id=439017270&directlink=1

Tycker också hon ser smal ut. Det första jag skulle göra är att ge henne så mycket ensilage eller hö som hon vill. Fri tillgång med andra ord. Skulle det vara så att hon ökar mycket är det bara att börja minska igen. Skulle det vara så att hon inte gick upp i vikt skulle jag köpa lusernhack och ge henne. Viktigt att inte glömma är vitaminer och mineraler. Har hon brist av något kan hon inte bli bättre i hullet. :)

Jag som känner honom tycker man ser mkt tydligt på andra bilden hur omusklad han är. Speciellt halsen ser ut som en speta fast den är rätt bred egentligen, men musklad - nepp.

Sen är han för tjock också och har fortfarande depåer vid bogen, även fast fettet på magen försvunnit till viss del. Han är under igångsättning så målet är att ha en mkt mer musklad/bantad häst när sommarkläderna är på ;)

Jättefin häst :) Personligen tycker jag att hon inte ska gå ner ett enda kg, hon är fin som hon är. Tänk bort all den där pälsen, då blir det en ganska slimmad häst kvar.

Vilken tuff färg hon har med vinterpälsen! :) Blev stor färgskillnad.
Jag skulle tro att du tycker din häst "släppt ut" magen helt enkelt för att du inte motionerat. Dom ska ju förhoppningsvis ha lite i magen nästan hela tiden och när den inte tränar håller bukmusklerna inte in magen längre.
Jag skulle nästan vilja ha ännu lite mer hull, men då tänker jag på överlinjen som blivit mycket bättre men fortfarande är lite kantig. Gissningsvis kan det vara lite spända muskler som spökar om den redan får mycket protein.

Vilken tuff färg hon har med vinterpälsen! :) Blev stor färgskillnad.
Jag skulle tro att du tycker din häst "släppt ut" magen helt enkelt för att du inte motionerat. Dom ska ju förhoppningsvis ha lite i magen nästan hela tiden och när den inte tränar håller bukmusklerna inte in magen längre.
Jag skulle nästan vilja ha ännu lite mer hull, men då tänker jag på överlinjen som blivit mycket bättre men fortfarande är lite kantig. Gissningsvis kan det vara lite spända muskler som spökar om den redan får mycket protein.[/QUOTE

Ja, hon är fin med det mörka mot det ljusa :)

Försöker hålla koll på överlinjen och får se när pälsen släpper hur det ser ut.
Men hon känns mkt bättre.

Hon har i stort sett bara gått i hagen sista 2 månaderna så tror det kommer se bra ut när vi kommer igång igen.

Slänger in ett kort där man ser mer över ryggen.

30312936.jpg

Och ett med mage :)

30307157.jpg

Senast ändrad:

Vad är det för fel på manen? :)

Men.. D e väl uppenbart, den är ju ivägen för att se hur hästen ser ut över hals/nacke såklart!

Annars är den 2 die 4!

/ Lavinia, som kommer behöva ett stor stall för alla buke-hästar hon "inte alls" kommer stjäla..

Tycker att det är lite cushing-varning på den övre hästen, både som du beskriver den och som den ser ut på bilden.

*KL*

Såg just Järvsöfaks på TV, där kan man snacka om kallblod i bra(korrekt) hull!

Tur att man inte har en kallis, så man har Faksen som "korrektmall".. ;)

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka