Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Upprepar fråga om min. Är han "bara" tjock om magen p.g.a. slappa magmuskler eller är han helt enkelt fet? Man kan ju faktiskt se konturerna på musklerna och känna revbenen med lite god vilja nu under vinterpälsen:p.

Han har ju varit så väldigt fet när jag köpte honom så jag har svårt att se hur han ska vara i "normalhull". För det har han aldrig varit i hos mig.
Hans uppfödare föreslog att jag skulle ge honom 5 kg havre + 5 kg hö för det gav de sina kallblodstravare i träning och de hade minsann ingen buk..:crazy:.
Kan tillägga att han aldrig fått kraftfoder hos mig, bara lite lucern el.dyl att blanda mineralerna i.

Bild från våren -05 eller -06. Det är i alla fall en viss skillnad mot nu.
griordning.jpg

Ridbild från november -09. Vet att formen är lite väl öppen men man ser i alla fall att magen dras upp vid arbete...
travuppridning.jpg

Kallblod, 18 år. Jag VET att han är i överhull men han har tyvärr de senaste åren gått med en gamling som behövde massor med mat, så han har fått fri tillgång på hö. Numera går han med en shettis så nu ska jag försöka byta ut en del av höet mot halm. Eller ser han ut att ha proteinbrist?
Rids 3-4 ggr i veckan, varannan dag i princip. 1-2 ggr i månaden för tränare.

P1170279.jpg

Han är inte riktigt så svankryggig som han ser ut, han står med frambenen lägre och i konstig vinkel.. Han är också byggd med en liten "dipp" bakom manken.

P1170280.jpg

Bakifrån.

Hej!

Jag tror också han är lite tjockis, men det är så svårt med dom "grövre" raserna, när är dom tjocka ochnär är dom normala (lite omvänt det problemet jag har med min ädla arab)..

Tycker man ser dels magen men också runt bogen och halsen- men om du läst i tråden så är det väldigt lurigt med bilder...

Söt som socker e din pålle iaf, vad är han för nåt kallblod?

/ Lavinia

Han är ett finskt kallblod, 156 cm hög.

Vet att han är lite tjock men han har ju gått på fri tillgång på bra hö vintertid i 5 år då han gått med min gamling... Nu är gamlingen borta sen 2 veckor tillbaka och jag har lånat in en shettis (som är ännu tjockare tyvärr:grin:) så nu begränsar jag höintaget lite.

De får ca 15 kg hö att dela på, uppdelat 3 ggr/dygn. Dessutom har de fräsch halm i storbal under tak att tugga på. Men halmen har de inte rört så det verkar som att hömängden räcker. Så förhoppningsvis ska de ha gått ner lite till våren.

Hej!

Det kommer bli ännu bättre om du motionerar monstren också- mer mer mer. Säj minst 1 timme/dag, du kan kanske ta lillen på släp?

Motion tycker jag funkar mycket bättre än dra ner på maten och är också det som rekommenderas från SLU i första hand- ja om dom inte är bängtjocka, då får man såklart sänka maten också.

/ Lavinia, som har lite ångest över att häst vilar, men jag är sjuk såå..

Man kan säga att kallblod nästan alltid är tjocka :p ;) man ser dem sällan slimmade och vet därför inte vad man ska utgå från. De har kraftig benstomme självklart, det är stora bulliga hästar. MEN man får då kika på dem precis som med halvblod och andra raser.

Jag satsar själv på att få min nordsvensk riktigt slimmad i år för första gången på länge. Mycket begränsad mat, väldigt nerbetad hage och några timmars boxvistelse mitt på dagen så slipper man både obegränsat matintag och han slipper flugorna lite. Man får anstränga sig och lägga känslan av att man är elak åt sidan.

Ovanpå det blir det mycket dressyrträning och allmänt jobbiga uteritter. Det största problemet är nog som du säger att motionen är för mild. De är gjorda för hårt men långsamt arbete. Min är tyvärt inte inkörd, hade han varit det hade han fått arbeta med redskap och dra vagn många mil. Man får inte vara rädd att anstränga kallbloden också! :p

Jag håller med dom innan mig.

Han ser ut att ha ett jämt fördelat lager med späck.

Tycker det syns bäst på ridbilden, där både hals, bog och rumpa ser ut att ha lite extra.

Håller med om att det är lurigt på kallblod. Som Chili säger är man van att se dom överviktiga.

Lyckliga du om du lyckas få honom att gå ner på 10 kg hö (eller vad det nu kan bli när dom delar), min var nere på 1,1-1,2 kg TS/100 kg idealvikt innan det hände saker, men då hade jag inte möjlighet att motionera honom samtidigt heller, så det kanske går jättebra om du samtidigt ökar motionen. Hur mycket motion får han?

Lycka till!

Senast ändrad:

Hej!

Som sagt.. svårt med kallisar, man har ju inget med än fetton att utgå ifrån.

Jag tror inte man ska vara rädd för att anstränga nån häst! "Low-impact"-motion är bara nyttigt och i min värld kan man skritta nästan hur länge som helst.. (Jag red vilse med förra hästen och kunde vara ute i 4-5 timmar ibland- då blev man galet hungrig!!!).

/ Lavinia, på jakt efter det perfekta hullet på både mej och häst. (vi behöver mer muskler och jag mer fett...)

Den här hästen är både hingst och endast 3 år gammal. Men det ger ändå en fingervisning att kallblod också kan vara smala och fina :) Inte den bästa bilden men ingen späcknacke, inte ens hingstnacke hade han än. En nätt, vuxen nordsvensk skulle absolut kunna se ut såhär.

2-7.jpg

Hmm, nu var ju 4-5 timmar ganska extremt och inte ens med flit, men vid ridning får man väl ändå ta hänsyn till slitaget på frambenen också? :p
Skritt är kanon, långa skrittrundor med lite varierat underlag (skogen?) likaså! :)
Men man får ju ändå härda för ändamålet om man ska dra iväg på långa turer. Vilket du säkert redan hade gjort, men kanske inte alla som läser inlägget, tänker jag! :)

Hahaha!

Jag erkänner att just den första turen när jag red totalt vilse inte var meningen och vi var inte riktigt tränade för det heller, men vi skrittade bara och eftersom vi var i skogen var vi ju tvungna att ta oss hem.

Andra gången var hon i klart bättre kondition och hade nog gärna fortsatt några timmar till.

Sen är jag ganska övertygad om att det är fler hästar som går 40 min som en "lång tur" än tvärt om. Och många har ju tyvärr inställningen att man rider man 1 timme, inte mer..

Mer distans till hästarna helt enkelt- dom tål mer än man tror (och min tjej klarade sin långtur galant, trots att hon inte var förberedd, kanske för att hon var haghäst?..

/ Lavinia

Va!!
Ne du Desa två är vid det tíllfället inte ridna , diskussionen var hullet inte musklerna.
Den nedre har ju fettvalkar som man ser som knölar under huden , den övre är precis lagom i hullet.
Nej Tinkerhästar kan aldrig få platta magar om det är sånt man eftersträvar då deras form på tex revben o dyl är annorlunda.
Man ser ju vilken fin överlinje över korsett den första bildens tinker har .
Dom ska ha stora hjärtformade rumpor .

Fast för en del hästar ÄR kanske 40minuters skritt en lagom "långtur" första gångerna. Särskilt under igångsättning.
Hade det bara varit ansträngningen och rörelsen i sig, t ex utan ryttare eller framför vagn på underlag den är väl van vid, då är det en sak. Sätter man på en tungklump på ryggen som hästen inte är van vid och inte heller byggd för, då får man fler saker att ta med i beräkningen.
Det är en sak att hästarna "inte dör" av motionen, och en annan att lägga upp träning på vettigt sätt för att förebygga obehag och överträning, lägga upp det konstruktivt helt enkelt. Att dra iväg på 2-timmarstur (eller längre) utan att först ha byggt upp hästen för uppgiften det är ändå lite gambling. Man får utgå ifrån den kondition hästen är i och hur van den är vid att ha en tungklump på ryggen! :p Och hur van den är vid underlaget/terrängen.
Ponera t ex att du ska ridträna en travhäst och vid andra ridturen drar iväg på en tvåtimmarsritt i skogen. Enligt ditt resonemang ska inte det vara något problem, utifrån hur du formulerat det. Enligt mitt resonemang så skulle hästen behöva härdas betydligt mer först, precis som en häst som vilat länge eller är under rehabilitering, eller bara inte är van att gå på underlaget eller vara ute på tur öht.

Senast ändrad:

Hej!

Fast 40-mins tur ÄR ingen långtur, oavsett häst, tycker jag. Det är en kort-tur som kan bero på att hästen varit skadad eller vilat länge. Men den blir ingen långtur för mej. Men det är nog mer semantik och uppfattning än nåt annat.

/ Lavinia, som många gånger roat sej med 10-min, 20-min, 30-min turer med häst som vilat pga sjukdom/skada, men dom är inte långturer för det.

Vi har en superfint slimmad tinker i stallet........

Du har ingen bild så vi får se.

Jag har också sett supersnygga tinkers på bild (och i verkligheten också när jag tänker efter), så jag envisas med att de som visades tidigare är tjocka.

/ Lavinia, som också försvarade sin grova connemara med hull och hår. "Hon ska se ut så, groov häst".

Jag håller med dom innan mig.

Han ser ut att ha ett jämt fördelat lager med späck.

Tycker det syns bäst på ridbilden, där både hals, bog och rumpa ser ut att ha lite extra.

Håller med om att det är lurigt på kallblod. Som Chili säger är man van att se dom överviktiga.

Lyckliga du om du lyckas få honom att gå ner på 10 kg hö (eller vad det nu kan bli när dom delar), min var nere på 1,1-1,2 kg TS/100 kg idealvikt innan det hände saker, men då hade jag inte möjlighet att motionera honom samtidigt heller, så det kanske går jättebra om du samtidigt ökar motionen. Hur mycket motion får han?

Lycka till!

Han rids i dagsläget varannan dag, mer har jag inte möjlighet till tyvärr, jag har en 1-årig kille som kräver sitt också.

NÄR jag rider försöker jag jobba honom hela tiden, skänkelvikning istället för bara skritta och trava rakt fram,klättra om det finns möjlighet o.s.v. En "vanlig tur ute är på 45 min - 1 timme, då är det mest trav, fram och avskrittning förstås också. Dressyrar vi rider jag sällan längre än 45 minuter men då är det jobb hela tiden, fattningar, flytta för skänklen o.s.v. Rider ganska 50-50 ute och dressyr. För tränare 1-2 ggr/månad.

Shettisen är ju inte min, jag har honom på lån bara tills jag hittar en ny häst istället för den jag tog bort, men det ingår lite i avtalet att han gärna kan få gå ner lite medan han är här. Hemma hos sig har han gått med en gamling samt ett sto med föl, fri tillgång på bra ensilage/hö, därav hullet... Men han är väl inkörd och jag får gärna köra honom, så det ska jag försöka göra åtminstone 1 gg/vecka, och så tänkte jag ta med honom på mina kvällspromenader som jag ändå går de kvällar jag inte rider. Testade ikväll och går jag i rask promenadtakt måste han trava. Perfekt!

Men du tror med andra ord att man måste dra ner på höet ytterligare? Hur mycket då? Kallblodet väger väl runt 600 skulle jag tippa och shettisen är 83 cm hög, hur tung kan han vara då?

Men det tar emot att dra ner mera på maten, även om de har halm att tugga på:crazy:.

Kika på bilden på nordsvensken jag la in. Nej de kommer aldrig se ut som vinthundsfullblod, och det ska ingen häst göra heller.

Det är lustigt att kallblodsägare inte inser hur tjocka deras hästar är.

Jag tar gärna emot kritik/synpunkter på min häst.
Jag har svårt för magra hästar och dras mot kallblod då de är grövre i modellen.

Fast jag vill såklart inte att de ska vara tjocka fast det är svårt att se på sin egen hur den ser ut. Man blir ju lite hemmablind

29224688.jpg

29224691.jpg

Mest jag som har kameran, så det fick bli kort med mamma som rider :)

Senast ändrad:

Hej!

Det var verkligen en urläcker kallis..

Men det känns verkligen som om han är jättesmal- fast jag vet ju att det inte är så..

/ Lavinia, som mest ser den "bastanta" varianten av hästar.. Tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka