Det här mer hull...

Sv: Det här mer hull...

Har i flera år då mer protein behövts gett lusernpellets.
Mina gillar det ej uppblött, så de äter det torrt. Har fungerat utmärkt!

Det enda som skulle kunna vara, gissning, är ifall hästen är väldigt hungrig och proppar i sig för fort. Annars tror jag ej det är problem.

Har gett till såväl föl som vuxna hästar, upp till 3 kg per häst och dag.

Testa kraft protein då, det är ett bra proteinfoder. Jag valde mellan det och lucern och tog kraften pga att det är billigare i längden än vad lucern är. Så är det just proteinet du vill ha tycker jag det är ett bra foder.

Kraft protein??

Märket Kraft som har foder som bara heter protein eller?

Det här med sojamjöl då. Är det bara att åka till ica o köpa Sojamjöl *harkel, ingen aning ju hehe* Läste att en vett svarat att man bör ge max 0,1kg per 100kg häst per dag fördelat på flera mål..

Blöter man upp det eller hur gör man?

Soja finns att köpa på säck på granngården, men det ska tydligen inte var lika lätt för hästen att ta upp och utnyttja som annat protein. Jag är osäker på exakt vad det var, men något var det...

Jag provade soja till min häst och strödde det direkt på övrigt kraftfoder, men han klarade inte det alls. Det är ju dock ganska billigt så man kanske har råd att prova... Men jag hade som sagt väntat på analysresultatet först och gjort en noggrannt uträknad foderstat innan jag hade ändrat något... (Jag har lärt mig av mina misstag under hösten kan man säga;-))

Ringde skogsförrådet där vi köper vårat foder. De hade inget som hette exakt sojamjöl bara soja! Inte samma misstänker jag??

Hej!

Visst 17 svället det, fort går det.

Med mina älsklingar har det dessutom spelat noll roll om det varit svällt eller ej, dom vägrar äta det oavsett..

/ Lavinia, som fortfarande vill se fler blider på hästar i bra hull, även såna som är smala och tjocka går bra, bara kul att se vad andra anser.

Hej!

Visst 17 svället det, fort går det.

Med mina älsklingar har det dessutom spelat noll roll om det varit svällt eller ej, dom vägrar äta det oavsett..

/ Lavinia, som fortfarande vill se fler blider på hästar i bra hull, även såna som är smala och tjocka går bra, bara kul att se vad andra anser.
Låt de som vägrar vara med när ngn annan äter. Ja då vill de ha:D:rofl:

Han äter torr lusern. Gav han 10dl o han äter sakta.. Han äter mest fröna i höet har jag märkt nu, är det fröna som är mest protein i eller?

Lusern pellets o Lusern hack skiljer ju över 100:- i pris!

Jag ska nog ge det torrt men ha koll på honom!!!! Men han ska ju ha 15dl (1kg) 3ggr/dag. Hur fort/sakta går det är med foderstrupsförstoppning då... tänkte om man ger honom 15dl morgon och sen igen efter 6timmar, mår han inte dåligt efter 6timmar så är det väl just då ingen risk för förstoppning (från morgonmaten liksom)?

Är så otroligt bra på att förklara -NOT

Låt de som vägrar vara med när ngn annan äter. Ja då vill de ha:D:rofl:

Eh..
Inte nog med att de åt alla tillsammans i hagen och min var glupskast. Hon kunde jag bort de andra bara för att lämna hinken när det var lusern i..
Även efter en hel natt inne och alla andra fick mat, så lämnar mina.. Vet inte hur jag uppfostrar dom...

/ Lavinia

Jo, visst är Krafft protein dyrt per kg men om du räknar på hur mycket protein (i gram alltså) som du får per krona är det inte dyrt. Jag ger 0,2 kg/dygn till min häst och det kostar mig 3 :- per dygn.
Jag hade aldrig fått ihop foderstaten annars, kvoten i höet är för dålig vilket gör att MJ-överskottet blir katastrofalt högt för att täcka smrp-behovet.
Alltså, räkna inte foderpris per kilo utan på dagsbehov så blir det mer rätt.

Får han foderstrupsförstoppning så får han det i strupen, så med andra ord är han utom fara om han har svalt och det då inte fastnat på vägen ner.

Jo, visst är Krafft protein dyrt per kg men om du räknar på hur mycket protein (i gram alltså) som du får per krona är det inte dyrt. Jag ger 0,2 kg/dygn till min häst och det kostar mig 3 :- per dygn.
Jag hade aldrig fått ihop foderstaten annars, kvoten i höet är för dålig vilket gör att MJ-överskottet blir katastrofalt högt för att täcka smrp-behovet.
Alltså, räkna inte foderpris per kilo utan på dagsbehov så blir det mer rätt.

Just nu så får han ju 3kg så då blir det väldans dyrt... Men sen när han kommit i balans i kroppen o jag inte behöver ge så mkt så kanske det lönar sig..

Jag gör ett försök till då :)

16-årigt kallblodssto. Skogsmulle.

De 2 första korten är från dagen hon kom. Tycker att hon var för tunn över ryggen.

29007390.jpg

29007393.jpg

29224688.jpg

29224692.jpg

29473158.jpg

Senast ändrad:

Får han foderstrupsförstoppning så får han det i strupen, så med andra ord är han utom fara om han har svalt och det då inte fastnat på vägen ner.

Det händer liksom på en gång nästan då?
Gav 10dl för ca 45min sen o jag ser att han står där ute o mumsar lite hö så då är det väl ingen fara

knapp

Efterfrågades ju även normalviktiga hästar. Här är mitt fullblod, i höstas. Han har haft hovbölder/varit skadad i omgångar under april-oktober, vilat större delen av sommaren. När bilden togs skulle vi precis börja sätta igång. Tycker han är i bra hull och ser trevlig ut trots så mycket vila.
12_60019358.jpg

Just nu så får han ju 3kg så då blir det väldans dyrt... Men sen när han kommit i balans i kroppen o jag inte behöver ge så mkt så kanske det lönar sig..

Ska nu försöka förklara vilket jag inte är bäst på.
Skulle du köpa krafft protein så skulle du inte behöva ge hästen 3kg för att få i honom samma mängd protein.
I din lusern var smältbara råproteinen 105g/kg
I krafft protein är smältbara råproteinen 330g/kg
Din häst får i sig på 3Kg lusern 315g smrp/dag via lusernen
och för att få samma mängd smrp via krafft protein behöver du ge ca 1kg (huvudräkning är inte min starka sida)
Skulle du ge hästen 3kg krafft protein så skulle du hamna på daglig intag av smrp (från krafft protein) hamna på 990g/dag

så då är det bara att räkna ut kilopris/dag på de olika sorterna jag vet inte vad din lusern eller annan luser kostar i dagsläget.
Vet inte heller hur många kilo krafft protein det är i en säck.
men som exempel. Krafftprotein kostar 389:-/25kg alltså 389/25=15.56kr/kg
och säg att lusernen kostar 150:-/25kg alltså 150/25=6
Och av lusernen behöver du ge 3kg vilket kostar 18kr/dag (3*6=18)
och krafft proteinet kostar 15.56kr/dag (1*15.56=15.56)

Hoppas det gjorde dig lite klokare.:)
Har själv haft en häst som din och som jag har jobbat med i många många år för att få till en bra foderstat på. Nu äntligen har efter 3år har jag börjat hittat nått som fungerar på honom. Så det tar tid så ge inte upp. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025