Det här med vila

CallMeAce

Trådstartare
Har precis köpt en häst, 5 år som haft föl och blev därför inte inriden förrän i våras och har sen dess ridits någorlunda kontinuerligt, vilket betyder att hon inte vilat någon längre period sen hon iallafall blev tillriden efter inridningen.
Nu har hon inga vidare muskler eller kondition. Det pratas ju mycket om att unghästar vid 3 års ålder ska vilas efter inridning, lämpligtvis under vintern i ca 6 veckor eller så.

Min fråga är nu om det är nödvändigt med en total vila även för min häst? Som är äldre men som ändå får ses ungefär som en 3,5-åring i utbildningen. Kroppsmässigt är hon ju som en 5,5-åring.
Hoppas ni förstår min fråga och jag är mycket tacksam för svar :)
 
Sv: Det här med vila

Inridningen är ju något som tar på hästarna framförallt psykiskt. Det är mycket nytt de ska lära sig och förhoppningsvis förstå. Just därför är det lämpligt att ge dem en viloperiod efter inridningen. För att de ska på den psykiska vilan och ha tid att få smälta allt nytt. Du kan ju gå mycket promenader eller liknande under viloperioden. Hur lång vilan ska vara varierar från häst till häst. Det beror också på hur pass hanterad och tränad hästen var innan inridningen. Ju mer hästen gjort innan desto mindre nytt får den lära in vid inridning och ju lättare har den att smälta det nya.
 

Liknande trådar

Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MaRomer
·
Träning Jag har en 3-årig ( snart 4-årig ;) ) nordsvensk som under sommaren och hösten körts in (på sommaren bara tömkörning, sen inkörning på...
2
Svar
21
· Visningar
4 139
Träning Skulle vilja höra bukes tankar om detta: Jag har(som några vet) en islandsvalack på 4 år. Han är ganska tunn för sin ålder, nu har...
Svar
4
· Visningar
1 071
Senast: Lager
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp