Det här med vila för unghäst...

Sv: Det här med vila för unghäst...

Haha, jag kan lika gärna läst luddigt i lackångorna under paketinslagningen :D'

Håller helt med om det där "utan plan". Jag har planerat min unghästsutbildning och vilor flera år framåt :o Självklart anpassat till hur han fungerat men jag har aldrig ridit mer/längre än jag tänkt utan snarare dragit ner mer och mer på helvilor (bara gå i hagen) ju äldre han blivit. Som treåring behövde han verkligen att INTE se matte varenda dag såpass lång tid som 1 månad. Även om han varit väldigt positiv hela våren och presterat väldigt bra på treårstest och allt runt omkring så hade han "gått in i väggen" om inte han fått ett mentalt break. Då var helvila helt rätt. Nu som 6-åring var 1 månad avsutten vila lite "för mycket vila". Men det är ju det som är det roliga med unghästar, att se dem utvecklas :love:
 
Sv: Det här med vila för unghäst...

Unghästar måste få vila och smälta det dem lärt sig! Hästar behåller sina muskler och kondition ca 6 veckor (vilket många tyvärr inte vet om!) och det betyder att om du låter hästen vila en månad så kan du rida på precis som vanligt. Jag själv har jobbat på en hästgård i ett halvår, och var då på en gård hos en hästtränare, hon red ca 8-12hästar om dagen. När hon hade haft någon unghäst på träning så rekommenderade hon 2-4månaders vila efter dem kommit hem, för att hästarna skulle smälta det dem just lärt sig.

En unghäst behöver vila HELT i perioder för att smälta allt, annars får man den där avdankade hästen som tycker att allt är tråkigt. Jag själv har också ridit in och tränat unghästar under den tiden jag jobbade där. Unghästar mår bara bra utav att vila helt ibland. och när jag sätter mina hästar på vila så hanterar jag dem inte ens..

Viloperioder är tyvärr underskattat..
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 149
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 083
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp