Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har uppenbarligen bara åkt häst. Jag förstår faktiskt inte HUR jag ska göra med min kropp och höfter när man till exempel vänder hästen eller när man ska inverka lite mer med ett sittben och liknande? Jag läser och läser i diverse ridböcker (inklusive om balans och sits) men känner mig bara mer och mer förvirrad.
Vet att flera här på Bukefalos är riktigt duktiga på pedagogiska förklaringar. Kan ni hjälpa mig att bringa klarhet i det här med vikthjälper, tyngdpunkt, ryttarens höfter och sittben, vändningar och böjning?
- Är vikthjälp och tyngdpunkt samma sak eller kan man ge vikthjälp åt höger men ändå ha tyngdpunkten till vänster?
- Det här med tyngd på ett sittben (som jag förstår normalt sett ska vara lika mycket på båda), i vilka situationer görs det? För att få till en böjning i t ex öppna? Eller har tyngd på sittbenen också med vikthjälp att göra?
- Hur ger man egentligen vikthjälp om jag vill vända åt höger? Hur gör man med sin kropp? Kontra: Hur gör man egentligen så att man tynger ner mer på höger sittben? Hur gör man med sin kropp? Gör man på samma sätt vid vikthjälp som vid att lägga tyngd på sittbenet, eller är sittben mer att man "trycker ner ena skinkan" - och vikthjälp i stil med att "ställa sig på ett ben" (höger höft och knä framåt-nedåt)?
- I en bok hittade jag att man kan använda "lutande tornet i Pisa" som liknelse för hur man ger vikthjälp. Man ska alltså (lite!) luta även överkroppen? Eller ska överkroppen vara rak och orörd? För i andra angivelser tolkar jag det nämligen som att man inte ska ändra på överkroppen?
- I tidningen Ridsport läste jag "Det är viktigt att använda en sadel /.../ som har tillräckligt med plats så att ryttaren kan flytta sina sittben och förändra sitsen på rakt respektive böjt spår" samt "På böjt spår behöver ryttaren flytta tyngdpunkten en aning inåt. Det yttre sittbenet används som stöd i böjningen och flyttas en aning in mot mitten av sadeln samtidigt som det inre sittbenet pekar i riktning mot hästens inre bogbladsspets" - Flyttar men sittbenen genom att röra på sätet (rumpan) några cm i sidled bokstavligen, eller är det mer att sätet är stilla men sittbenen innanför rör sig...?
Vet att flera här på Bukefalos är riktigt duktiga på pedagogiska förklaringar. Kan ni hjälpa mig att bringa klarhet i det här med vikthjälper, tyngdpunkt, ryttarens höfter och sittben, vändningar och böjning?
Senast ändrad: