Sv: Det här med val av hingst
Först och främst måste du veta vad du har för sto. Vad är hennes starka och svaga sidor, vad vill du förbättra? Är hon för det första tillräckligt bra för att avla på? Känner du att du inte är säker, eller att du är partisk (vi gillar väl alla våra ston) så be någon utomstående titta på hästen.
Sedan är frågan vad du vill ha för avkomma (kvalitéer, exteriör, temperament osv), och vad du vill med den. Ska den säljas eller behållas?
Nu kan du börja fundera på vilka hingstar som kan tänkas passa för att få fram den avkomma du vill ha. Målet med avel är ju att det ska gå framåt, så du vill ju självklart att din avkomma ska bli bättre än stoet. Det gäller att du ska förstärka det hon är bra på! Inte bara "jämna ut" det som hon är mindre bra på, om du förstår vad jag menar.
Är det halvblod du avlar har du hingstkatalogen till hjälp. På asvh's hemsida finns också faktabladen för alla godkända hingstar, där kan du få mer info och länkar till hemsidor osv.
Titta på avkommor, titta på BLUP, titta på tävlingsresultat osv. Har du möjlighet åk och titta på hingsten själv! Det är många hingstar jag tyckt verkat intressanta "på pappret" och på bild, men som sedan inte riktigt fallit mig i smaken live så att säga.
Nu med internet och DVD'er är det dock lättare att få se hingstarna man är intresserade av även om de inte finns i landet.
Sist men inte minst så finns ju syjuntan här på Buke. Vi kommer gladeligen med kvalificerade och okvalificerade gissningar på vad för hingst som kan tänkas passa ditt sto. Som vanligt (även när man pratar med människor) får man ta allt med en nypa salt, och i slutänden skapa sig en egen uppfattning!
/C