Det här med val av hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 720

Mirre

Trådstartare
När ni väljer hingst åt erat sto, vad
är det som avgör vilken det blir?

Vad ska man tänka på?

Titta efter utseendemässigt?

Kort sagt hur ska man veta att den hingst man valt passar ihop med stoet?

Sv: Det här med val av hingst

Först och främst måste du veta vad du har för sto. Vad är hennes starka och svaga sidor, vad vill du förbättra? Är hon för det första tillräckligt bra för att avla på? Känner du att du inte är säker, eller att du är partisk (vi gillar väl alla våra ston) så be någon utomstående titta på hästen.

Sedan är frågan vad du vill ha för avkomma (kvalitéer, exteriör, temperament osv), och vad du vill med den. Ska den säljas eller behållas?

Nu kan du börja fundera på vilka hingstar som kan tänkas passa för att få fram den avkomma du vill ha. Målet med avel är ju att det ska gå framåt, så du vill ju självklart att din avkomma ska bli bättre än stoet. Det gäller att du ska förstärka det hon är bra på! Inte bara "jämna ut" det som hon är mindre bra på, om du förstår vad jag menar.

Är det halvblod du avlar har du hingstkatalogen till hjälp. På asvh's hemsida finns också faktabladen för alla godkända hingstar, där kan du få mer info och länkar till hemsidor osv.

Titta på avkommor, titta på BLUP, titta på tävlingsresultat osv. Har du möjlighet åk och titta på hingsten själv! Det är många hingstar jag tyckt verkat intressanta "på pappret" och på bild, men som sedan inte riktigt fallit mig i smaken live så att säga.

Nu med internet och DVD'er är det dock lättare att få se hingstarna man är intresserade av även om de inte finns i landet.

Sist men inte minst så finns ju syjuntan här på Buke. Vi kommer gladeligen med kvalificerade och okvalificerade gissningar på vad för hingst som kan tänkas passa ditt sto. Som vanligt (även när man pratar med människor) får man ta allt med en nypa salt, och i slutänden skapa sig en egen uppfattning!

/C

Jag vill ha en avkomma efter min häst som har bättre ridbarhet än vad hon har och som har bättre gångarter.

Det är alltså inte tänkt att avkomman ska säljas (lätt att säga nu iof)
utan den ska behållas som ridhäst.

Betty har ett underbart temperamnt, orädd men ändå försiktig.
Har dock ett jäkla humör när hon brunstar eller när nåt inte passar.
Pigg och framåt att rida, kan vara envis som synden och testar om hon verkligen måste lyda.

Lättlärd, kräver mycket tid och motion. Blir brallig och grinig om hon står.

Jag försöker (det är svårt :D ) att hitta en hingst som har alla stoets positiva egenskaper samt INTE har någon av hennes negativa egenskaper.

Detta är dock jätte svårt och jag har inte hittat någon hingst ännu som är ett 100%-igt komplement till någon av damerna så man får helt enkelt välja ut det viktigaste.

På 5 åringen är typen viktigast då hon är ett "typiskt fullblod" dvs rejäl bakkärra med en liten framdel, dessutom är hon relativt liten så jag vill ha en hingst som är modell större. Sen är hon rätt het och lite små tossig så även tempramentet är en viktig del i hennes hingstval. Det är det viktigaste jag tittar på, sen får man plocka en sak i taget och så har man x antal hingstar kvar sedan, då ska man ju bara bestämma sig :eek:

4åringen har en bättre typ och är mycket stabilare i psyket så på henne är gångarter och exteriör de två viktigaste grejerna.

Det är svårt! och hur man än vänder och vrider och gör sig så är det ändå i slutändan ett stort lotteri och man vet aldrig vad man får och hur bra det blir. Men det är ju rätt skoj när det väl kommer till kritan :angel:

Kanske att man ska försöka hitta en hingst som är så lik stoet som möjligt, fast är bättre på de punkter där stoet är svagare. Funderat på det de senaste dagarna. Om jag har ett sto som har lite samma typ som QE, ska jag då välja QE och vara någerlunda säker på vad det är för avkomma som tittar ut. Eller ska jag välja Cardento i hopp om att det ska bli en mindre burkig avkomma? I nästa led är det ju svårare att veta vad avkomma nr.2 kommer att nedärva... Bara jag som filosoferar som vanligt..
U

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka