Det här med vagn (igen)

MayDay

Trådstartare
Barnvagn verkar ju vara ett av de svåraste besluten man kan hamn inför. Speciellt om man som jag väntar första barnet. :D Hoppas att några kloka kan bidra med lite åsikter.

Mitt dilemma:
Har fått för mig att jag vill ha en tre-hjulig vagn men det kanske är helt fel tänkt med tanke på nedanstående.
Vi bor på landet. Har ca 60m grusväg men sedan är det asfalt. Dock om man ska gå en längre runda så råkar man ut för grusväg igen.
Blivande mormor och morfar har bara grusväg.
Är inga skogsmänniskor, de gånger vi är ute i skogen är det för att plocka svamp och där tar ingen vagn sig fram.
Bor inte i ett "snöområde". Högst 1-2 veckor per säsong.
Gillar att gå på stan (därmed inte sagt att bebis kommer gilla det).´

Någon som har tre-hjuling som kör i blandad terräng? Fördelar/nackdelar? Med andra ord, ska jag lägga ner allt tänk på en 3-hjuling med tanke på att det kommer bli en del grusvägskörning?

Sv: Det här med vagn (igen)

Jag älskar min 3 hjuling, bor oxå på landet och går mkt på grusväg. Snö har vi inte testat mer än några cm för jag köpte vagnen i våras.

Nackdelen med 3 hjuliga vagnar är att när barnet växer ur liggkorgen som de har som bebisar måste de sitta vända ifrån föräldrarna. Teutonia Spirit S3 tror jag man kan ha barnet vänt emot sig även i sittdelen, men den vagnen väger 14 kg!

Finns även ett märke som heter ABC Design har jag för mig, och där är sittdelen vändbar. Bästa vännerna har köpt en trehjuling därifrån med vändbar sittdel i alla fall. Hur stabil den är och hur den är att köra har jag dock ingen aning om, har inte hunnit klämma på den än. :D

Quinny Freestyle är också en trehjuling med vändbara sittdel. Hur smidig den är kan man ju diskutera...

Vad väger en "vanlig" vagn då? Jag är jättesugen på en Spirit 3S. Dels för att den är snygg och dels för att jag tror att ett stort framhjul är bättre än två små när man inte bara kommer att gå på asfalt.

Vi kollade faktiskt på Spirit 3s innan vi köpte UJ och den gick bort pågrund av att den var så tung och oterrängvänlig ( grus, elljusspår, knöggligt underlag ).

Någon som har tre-hjuling som kör i blandad terräng? Fördelar/nackdelar? Med andra ord, ska jag lägga ner allt tänk på en 3-hjuling med tanke på att det kommer bli en del grusvägskörning?

Absolut inte, tycker att våran trehjuling är bra mycket smidigare att köra på grus och i elljusspår än en vanlig traditionell 4hjuling med fasta hjul.
Men en aspekt är den som jerseyko tar upp, man måste ha barnet vänt ifrån sig i våran trehjuling.

Vi går uteslutande i knögglig terräng med våran vagn, även i snömodd är den lättkörd.

Har ni haft den vagnen ända från början? Har man lift till bebisen? Åker den mot föräldrarna då?

Känns som att många vagnar är väldigt tunga. Står ju jämt en massa om hur fantastiskt bra sportchassi det är, borde de inte bli lättare då? :)
Vad har du för 3-hjuling?

Har förr beklagat mig över hur jobbigt och besvärligt det är när hästen måste ha ny sadel. Jämfört med barnvagnsdjungel känns det som en bagatell! :D

Googlade och den såg till och med tung ut... :) Men å andra sidan såg den ut att kunna passera ett mindre skogssnår utan problem. Pansarbarnvagn :D

Jag har sett folk dra mindre lämpade barnvagnar i skogen också och det går det med. Är det helt stockigt så kommer du inte fram med någon vagn alls. Mest går man väl på typ "elljusspår" (eller vad man nu ska kalla det för) eller andra lite bredare promenadvägar. Några stigar kommer du knappt fram med någon vagn alls på. Man orkar i alla fall inte dra på stigar hur långt som helst oavsett vagn.

Däremot är väl lilla Bugaboo Bee helt vidrig att köra om det ens är grus eller mjukt på backen, men en sådan liten vagn har ni inte tänkt ha i skogen ändå :)

Vi är helt sjukt nöjda med vår Urban jungle Swift. Vi har monterat på en syskonliggdel och det funkar perfekt. Mycket mindre än vanliga Urban vagnarna och bra mycket lättare. Vi promenerar väldigt blandat. Grusväg, asfalt, gupplig skogsväg, stan, små affärer. Allt funkar. Skulle inte byta min vagn mot någon annan om jag fick erbjudandet. Det måste ju vara ett gott betyg. :)

Mvh Miks

Jag har en Emmaljunga Cangaroo City, den väger 8 kg. 3 lika stora däck.

En vanlig 4 hjulig vagn väger ex. Emmaljunga city cross 12,9 kg
38163-710738.jpg

Min Brio Happy jag hade vägde 16 kg
29526339.jpg

Ja vi har haft Urban Jungle 3-hjuling från början, när bebisen är liten så använder man en hård liggdel som är vänd emot den som kör vagnen :)

Miks:

Vi har kikat lite på swiften, men den känns mer som en stadsvagn ändå eftersom hjulen är mindre.
Jag uppfattade även ligg/sittdelen som "trängre/mindre"?

Men bor man i stan, åker mycket komunalt och ska ta sig in i trånga utrymmen (små hissar) är ju swiften absolut att föredra framför urban jungle.

Enligt tillverkaren väger både Urban Junge och swift 9,5 kg ( sittdelen )

Senast ändrad:

Det går att skriva en hel uppsats om barnvagnar! Det lättaste summeringen man kan göra är att ingen uppfyller alla behov (som jag ser det, men jag är ganska kräsen). Man får helt enkelt punkta upp vad man tycker är viktigt och försöka pricka in en vagn som uppfyller så många punkter som möjligt.

Jag har en singelvagn och en syskonvagn då jag är inne på vårt andra barn. Min singelvagn är just en Teutonia Spirit S3, tvillingvagnen en First Wheel.

Jag tror Urban Jungle är supervagnar men de har några dåliga saker:
1. Barn som växer ur liggkorgen måste sitta framåtvända. Liggkorgen är extremt liten så den växes ur väldigt tidigt. Förutom att det diskuteras att det inte är så bra för barnet att sitta framåtvänt utan ögonkontakt med den som kör så kan man konstatera att allt dåligt väder blåser rakt in i vagnen. Har man som jag en vändbar sittdel kan man sätta den åt lämpligt håll när det är blåsigt. Sitter barnet framåtvänt får det alltid farvinden i ansiktet = kallt och de flesta barn avskyr blåst!
2. Ryggstödet justeras med remmar med spännen på vilket är mycket krångligare än t.ex Teutonias lösning...
3. Suffletten är extremt kort (skyddar dåligt mot sol). Kan avhjälpas med något extra påhäng.
4. Barn i sittdel kan inte ligga helt plant med benen (som en säng) när de sover - benen måste vila mot fotplattan vilket gör att barnet sover med böjda knän.

För mig finns det inte i denna värld att mitt (lilla) barn ska sitta framåtvänt. Jag har ju t.om min snart 3-åring mot mig allt som oftast (därav mitt val av syskonvagn också). När vi köpte vår singelvagn 2006 så fanns inte så många vagnar med sittdelar man kan ha emot sig, men nu finns flera!

Vad gäller tre hjul så tycker jag att det är en viss nackdel på extremt knöggligt underlag - har man fyra hjul och ett hjul kommer mot en sten så gör ändå de andra hjulen att vagnen tar sig över, men med trehjuling kan det bli tvärstopp. Det är vid stora sidlutningar som en trehjuling kan ha problem, annars går de nog lika bra som en fyrhjuling.

Vad gäller Spiriten så tycker jag att det har varit en ok vagn. Så här i efterhand skulle jag nog föredra en vagn med lufthjul (även om det är jobbigt med punktering), de går mjukare och lättare. Sen är det väldigt hård fjädring i den så att gå på grusväg med STORA stenar (eller typ kullersten) gör att barnet studsar som bara den så man måste gå med myrsteg. I övrigt har den inte de nackdelar som UJ har... Däremot är den ju helt klart tyngre! Lite bänglig att lyfta in i bil tycker jag (den vill gärna fälla upp sig igen om man inte får ett bra grepp). Kvalitén tycker jag är sådär, men det tror jag tyvärr gäller de flesta vagnar trots man betalar många tusenlappar.

Lycka till med ditt barnvagnsköp och fråga på om det är något särskilt du undrar över!

Smaken är som baken.

Det jag fortfarande ställer mig frågande till är ditt uttalande om att UJ:s liggdel är extremt liten, fick nog inget svar i förra tråden du påstod samma sak.

Liggdelen till din vagn (Spirit3s ) är exempelvis mindre, några från emmaljunga likaså.

Hård liggdel till Spirit 3
Längd 74
Bredd 36
Höjd 20

Liggdel Urban Jungle
Längd: 75
Bredd: 36,5
Höjd: 19

Vad gäller övriga av det negativa som du tog upp så är det ju som sagt, smaken är som baken :)
/C

Jag hade ingen aning om liggkorgen på Teutonia, har själv mjuklift och när jag kontrollmätte är den ca 79 cm. 4-5 cm gör skillnad på ett antal månader. Jag har faktiskt ingen egen erfarenhet av att UJ liggkorgar är små, har bara hört det från missnöjda UJ-ägare. Därav visste jag inte att Teutonias LIGGKORG var lika liten (men å andra sidan spelar det ingen särskilt stor roll att en 3-4 månaders bebis växer ur sin liggkorg på en Spirit eftersom de forfarande kan åka mot föräldern...).

Sen är självklart smaken olika, men jag har svårt att tro att någon skulle klassa någon av de nackdelar med UJ jag pekat på som något positivt. Sen att inte alla bryr sig är en annan femma.

Det verkar som många nästan tar det personligt när man kritiserar ett märke. Själv tycker jag alla vagnar har både plus och minus.

Nej nej jag tar det inte alls personligen, som jag skrev smaken är som baken och vad jag ogillar med ett vagnmärke kanske någon annan gillar osv :)

Jag ville bara påpeka att liggdelen inte är extremt liten, du har skrivit det förut och jag ville bara skriva ut måtten så att andra kan bilda sig en uppfattning.

Att man byter till sittdel efter 3 månader kan ju inte bero på längden i dom flesta fall tycker man?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 639
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat