Det här med vaccsination!

Gullan86

Trådstartare
ja det är inte det lättaste, iaf inte när man känner tyngden på sina axlar som hästägare att klara allt själv.
så därför undrar jag vad NI tycker jag ska göra eller vad NI själva hade gjort i min sitts.

på måndag ska jag(antagligen) besiktiga "min" snart min=) häst och då kanske jag lika gärna kan passa på att ge honom lite sprutor.
just nu är han vaccsinerad mot stelkramp (senast hösten 2002) han ska då omvaccineras i höst då eftersom man gör det var 3e år(rätta mig om jag har fel).
jag ska flytta honom ca 1mil efrån där han är nu.
jag flyttar honom ca 10e januari).

just nu går han ute på dagarna och inne på nätterna, hans ensilage/hösilage kontrolleras noga när han fodras och ägaren har odlat det själv(tror jag).
när han flyttas ska han gå ute dygnet runt med fri tillgång på ensilage från en utestående bal. han kommer att stå på en turrding/avel och "tävlingsstall" kan man kalla det.

problemet är då: hästen är inte vaccsinerad mot influensan eller botulism. och som alla säger så är det bäst att ha alla vaccsinationer på hösten. speciellt botulismen (vad jag lärt mig).
Men hur ska jag då göra??? ska jag låta honom vara utan vaccsin nu hela denna "termin" och vaccinera grunden så att han kommer få allt till hösten "varje år". eller ska jag vaccinera nu (grunden) men med endå risk att han kan bli smittad och sen oxå få årsvaccineringen på en dum tid typ i sommar.???
det är mitt stora problem och jag skulle vara oerhört tacksam om någon hjälpte mig eller iaf hade något tips på hur den skulle gjort=(.
:bow:
 
Sv: Det här med vaccsination!

Att hästen har en influensa vaccin är för mig självklart, dels genom att det är regler som är ett måste om man tävlar men även vissa stall där jag rider kurs kräver det. Sen har även vi samma krav på oss i det stall jag har pållarna inackorderade, att det skall vara vaccinerade.

När det gäller botulism så råder det delade menigar i det fallet, vi vaccinerar mot Bot tox B, men det är endast en variant av 8 eller 9 typer av botulism. Så resterande varianter finns inte vaccin för, varav att en existerar inte ens på vara breddgrader.

Det som talar för att man vaccinerar är försäkringsbolaget, vissa har nämligen det kravet att hästen är vaccinerad mot botulism. Nu går man säkert inte ut och kollar alla hur det förhåller sig, men om det skulle inträffa att pållen blir sjuk i botulism får man ingen ersättning om hästen inte var vaccinerad.
 
Sv: Det här med vaccsination!

okej så du tycker att jag ska vaccinera nu när vetrinären kommer och skita i att botulismen och influensan kommer på sommaren??? gör det nåt att botulismen kommer på sommaren för den hör ju till vintern?!
 
Sv: Det här med vaccsination!

Jag har inte vaccinerat mot botulism...o andra sidan får ju min hö...men skulle nog ta det lugnt med vaccineringen ändå...man vill inte övervaccinera en häst.

Det viktigaste i ditt fall tycker jag är hästinfluensan.

GRATTIS förresten till hästen :bump:
 
Sv: Det här med vaccsination!

Ska det vara någon vits att vaccinera mot botulism, skall det göras innan hästen börjar äta hösilage. På sommaren äter den ju inte det grovfodret, då blir det gräs.
 
Sv: Det här med vaccsination!

jo men det är det som är det kruxsiga är att jag i så fall måste vaccinera nu. då kommer årsvaccineringn hamna i sommar ca juli. men det gör kanske inget alltså det påverkar inte hur mkt det skyddar för botulism eller?.
 
Sv: Det här med vaccsination!

Botulism vacciners med 3 sprutor i grund, med 30 dagars mellanrum. Därefter förnyas vaccinationen 1 gång per år.

Influensa vaccineras grunden med 2 sprutor, den andra efter ca 4-6 veckor från den första injektionen. Man kan ge ytterligare en spruta som en tredje dos, ca 3 månader eller 90 dagar efter 2:a injektionen vid tex ökad infektionsrisk.

Jag tycker att du skall se det stallet som en ökad risk, med olika hästar som kommer och går hela tiden ökar risken för smitta radikalt.
 
Sv: Det här med vaccsination!

Jag tycker att du ska vaccinera din blivande häst nu när beterinären kommer och strunta i att årsvaccinationerna hamnar mitt i sommaren. Har faktiskt aldrig hört att det ska vara på hösten och vaccinationerna varar ju ett år så om du gör butolismvaccinationen på sommaren så varar den ändå när hästen äter silage under vinterhalvåret. Min häst vaccineras i augusti och det är ju också på sommaren, även om det är lite senare.

Vaccination är ju trots allt en ganska billig försäkring som visserligen inte alltid hjälper helt men hästen blir ju förhoppningsvis inte lika sjuk som den kanske hade blivit utan vaccination.

Grattis till din nya häst! :)
 
Sv: Det här med vaccsination!

Är du alldeles säker på att det räcker med 2 sprutor för influensa grund? Det godkänns vid vet.besiktning inför tävling, eller?
Jag trodde dom skulle ha en 3:e inom 5-7 månader. Min pålle har nämligen 2 grund med 4v emellan, nästa spruta fick han ett år senare (040228 - det är alltså dags snart igen). Jag blev orolig att grundvaccineringen inte var riktigt gjord, men det är den då alltså?
 
Sv: Det här med vaccsination!

Jag funderar på att byta stall i månadsskiftet jan/feb. I det nya stallet fodrar dom med hösilage och min pålle är inte vaccinerad mot botulism. Jag tänker ge honom grundvaccineringen nu (3 sprutor med 4v emellan?).
Han får influensa och stelkramp i feb. så jag tänker samla alla vaccinationer då. Tycker det blir smidigast så.
 
Sv: Det här med vaccsination!

Grundvaccination på 2 sprutor är godkänt, tillämpas såvitt jag vet dels genom vårat reglemente som kallas FIPO men skall väl gälla även TR eftersom reglerna inte skiljer sig år där när det gäller just hälsosynpunkten och vaccination.

Det finns inget krav på tredje sprutan, däremot en rekommendation beroende på hur hästen används och till vad samt var den står.
 
Sv: Det här med vaccsination!

Boj skrev:
Botulism vacciners med 3 sprutor i grund, med 30 dagars mellanrum. Därefter förnyas vaccinationen 1 gång per år.

Influensa vaccineras grunden med 2 sprutor, den andra efter ca 4-6 veckor från den första injektionen. Man kan ge ytterligare en spruta som en tredje dos, ca 3 månader eller 90 dagar efter 2:a injektionen vid tex ökad infektionsrisk.

Jag tycker att du skall se det stallet som en ökad risk, med olika hästar som kommer och går hela tiden ökar risken för smitta radikalt.

okej det du skrev om influensa. ska det efter andra injektionen(om man inte tar nån 3e) inte göras en efter 5månader? det har jag hört!
 
Sv: Det här med vaccsination!

Grundvaccinationen för influensa är som följer: 4-6 veckor mellan spruta 1 & 2, därefter 6 månader till spruta 3. Jag tror att man får tävla efter spruta 2 (är dock ej 100 på det).

Ang botulism så skulle jag göra så här: vaccinera nu, tre sprutor med en månads intervall, du hamnar då i april. Då har du fullt skydd mot botulism i 9 månader, sedan avtar det gradvis och är i princip helt borta efter ett år. I april nästa år (2006), då du egentligen skulle förnya vacc skulle jag strunta i det (för det är ju ändå snart betessläpp), och sedan ge sprutan i augusti ungefär, så hamnar den lagom till installning. Botulismen är ju inget krav enligt ngt förbund såsom influensa, därför gör det inget om man skjuter på den (förutom att man har dåligt skydd, men det är ju sommar och mindre risk). Våran vet sa att det är ok att skjuta upp den 6 månader, väntar man längre så måste man grundvaccinera på nytt, och det är ju lite synd (dyrt...)

Ett annat alternativ är ju att låta bli att vaccinera nu, och börja grunda i juni så har du fullt skydd då hästen som bäst behöver det, 9 månader from augusti.
 
Sv: Det här med vaccsination!

Jag hade vaccinerat den blivande egna hästen mot både influensa och botulism. Det spelar ingen som helst roll NÄR på året du grundvaccinerar den. Man kan inte övervaccinera sin häst, det är snicksnack. Är man rädd om sin häst så är kostnaden för vaccinet ofantligt liten jämfört med att bli av med sin häst. Visst måste det väl ändå vara mer viktigt att ha vaccinerat sin häst ordentligt än att ha en sprillans ny utrustning som kostar långt mkt mer än en ordentlig vaccinering. Men ändå är utrustning något som hästmänniskor sätter hur mkt pengar som helst på. Dubbel moral!
 
Sv: Det här med vaccsination!

Detta står på Svenska Ridsport Förbundets hemsida:

För att få starta i tävlingar (lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).

:)
 
Sv: Det här med vaccsination!

Du får tävla 7 dagar efter andra sprutan och 7 dagar efter årliga influensa vaccinationen.

Botulismen är 3 grundsprutor med 4-6 v emelan varje spruta och därefter årligen.

Stelkrampen vaccinerar vi iallafall vartannat år emot.
 
Sv: Det här med vaccsination!

Hannely skrev:
Grundvaccinationen för influensa är som följer: 4-6 veckor mellan spruta 1 & 2, därefter 6 månader till spruta 3. Jag tror att man får tävla efter spruta 2 (är dock ej 100 på det).

Ang botulism så skulle jag göra så här: vaccinera nu, tre sprutor med en månads intervall, du hamnar då i april. Då har du fullt skydd mot botulism i 9 månader, sedan avtar det gradvis och är i princip helt borta efter ett år. I april nästa år (2006), då du egentligen skulle förnya vacc skulle jag strunta i det (för det är ju ändå snart betessläpp), och sedan ge sprutan i augusti ungefär, så hamnar den lagom till installning. Botulismen är ju inget krav enligt ngt förbund såsom influensa, därför gör det inget om man skjuter på den (förutom att man har dåligt skydd, men det är ju sommar och mindre risk). Våran vet sa att det är ok att skjuta upp den 6 månader, väntar man längre så måste man grundvaccinera på nytt, och det är ju lite synd (dyrt...)

Ett annat alternativ är ju att låta bli att vaccinera nu, och börja grunda i juni så har du fullt skydd då hästen som bäst behöver det, 9 månader from augusti.

hej tack för ett bra svar ska nog göra så=) :bump:
 
Sv: Det här med vaccsination!

Skuggfaxe12 skrev:
Du får tävla 7 dagar efter andra sprutan och 7 dagar efter årliga influensa vaccinationen.

Botulismen är 3 grundsprutor med 4-6 v emelan varje spruta och därefter årligen.

Stelkrampen vaccinerar vi iallafall vartannat år emot.


va jag trodde man vaccinerade mot stelkramp var 3:e år? har jag fel då???
 
Sv: Det här med vaccsination!

Det var så lite så! Vilket av alternativen har du bestämt dig för? *bara nyfiken*
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 510
Senast: Puffindog
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp