Det här med underlag.

Sv: Det här med underlag.

Tillägg:

Hårda stumma underlag sliter på flera sätt på lederna, dels direkt pga bristen på svikt, hårda islag med hoven som går upp i kroppens leder, dels av samma skäl skapas styvhet i musklerna i förlängningen som sen i sin tur ger nya problem i kroppen, både senor och leder om det vill sej illa. Dvs inte av att skritta på asfalt eller trava lite med syfte att stärka senor mm utan av att rida mycket på sånt underlag och/eller i högre tempo.

Där jag stod med mina hästar förut hade vi en jättehård ridbana (ibland kunde den bli som en torr grusväg) och fick vara väldigt sparsam med att hoppa och rida där för många dagar i veckan. Nu däremot rider jag på en ridbana som är betydligt mjukare (grus/träflis) och för att det inte ska bli en alltför stor förändring rider jag nästan alltid ut en sväng innan och joggar dem en bit på en asfaltslinga. Rider givertvis ut i skogen också..

Annars håller jag med många andra.
Hårda underlag - asfalt, torr grusväg, frusen mark.
Mjuka underlag - sand, grus, lera mm.
Bra underlag - något mittimellan, mot det hårda.

Det allra bästa underlaget tycker jag är ju det som vissa ridhus har. De med "mattremsor" i. Det sviktar otroligt mycket, men har ändå en någorlunda fast yta.

Senast ändrad:

Jag lyssnar på ponnyn, är det hårt och han travar söker han sig till mjukare områden och vägrar galoppera, år det mjukt är han nöjd.

Tänker nog mest på hur det känns i min kropp om jag skulle springa omkring på bottnen och rider enligt det.

Skritt/lite trav på asfalt är ju stärkande för senorna. Mina två hästar har ju dock redan varit senskadade. Så min fråga är, blir det fortfarande stärkande för en häst som en gång haft en senskada eller tar den stryk? Har nämligen aldrig vågat göra annat än skritta på asfalt.

Vet att du också håller på med fullblod och verkar väldigt kunnig, så vänder mig till dig :D

På asfalt rider jag mest skritt, inte främst för att det är hårt utan för att det är halt. På grusväg rider jag i alla gångarter, men i mittremsan som är mjukare och där man kan se ett litet avtryck av skorna. Är vägen stenhård så blir det bara skritt.
Min ridbana (paddex) däremot harvar jag sparsamt så att den är halvhård. Alla dessa ridhus med supermjukt spånunderlag känns för halkigt, lite mer stadga trivs jag bäst på. Har för övrigt en häst med känsliga framben, så han måste ridas "rätt" för att hålla. Variation och omdöme är lösningen för honom.
Leråker känns riskabelt, då kommer hästen hem utan skor och så var den helgen förstörd... :-) men stranden ett par gånger om året är ju kul.

till er som tror att galopp är mkt värre än trav på hårt underlag så kan jag berätta att i trav (snabb trav) så blir trycker på hästens ben 2-2,5 ton medans i galopp ligger trycker på 1-1,5 ton, med andra ord sliter galoppen mindre än traven tänk på det!

en annan sak ang att halka, det har med o göra hur bra musklad hästen är, när min valack var igång galopperade vi alltid på asfaltsvägarna om det inte sluttade mkt neråt... däremot stenhårda grusvägar... det sliter mer än asfalt för asfalt sviktar faktiskt betydligt mer än grusvägarna.

jag rider på varierat underlag, man får bara se till att vara extra försiktig med väldigt hårt resp mjukt underlag. då får man skritta. som sagt, det bästa är variation! :)

*kl*

Ett litet tillägg i det här med ridning på hårt underlag. På äldre och även andra som behöver det har man ju fått bra resultat med träning på vibrationsplatta, minskade risken för benskörhet och ökade muskelstyrkan. Kan tänka mig att man kan få samma effekt genom att rida på hårt då och då viom vibrationerna som fortplantas upp längs hästbenen. Men man kan ju få problem av att använda vibrerande verktyg för många timmar per dag också, så jag tror att man får mest positiva effekter av att variera underlaget och inte överdriva på varken mjukt/djupt eller stenhårt. Utan lite på varje.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: yamyam
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 768
Senast: Lobelia
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna