Det här med underlag.

Sv: Det här med underlag.

Jag har alltid trott att asfalt är bättre just för att det inte blir lika stumt som grusvägar pga det inte blir tokstopp varje gång hästen sätter ner hoven, alltså att de glider lite lite frammåt på asfalten vilket det inte gör på grusvägar, på grusvägar så sätter den ner hoven och de blir tvärstopp.

De är vad jag hört iallafall.

Asfalt är glidRISK ja, stor halkrisk. Det är återigen hur STUMT islaget blir som är avgörande, att döma av svaren här så är det inte många som ens tänker på det, vilket är synd, för hästarna. Samma med sommarhårda grusvägar.

Tänk själva, hur är det för människor att jogga på tex asfalt. Jo man ska ha särskilda skor för att inte få skador på benhinnor mm, varför skulle det vara annat för hästar, tänker ni:confused: Stöten fortplantas upp i kroppen och påverkar ben och även muskler.

De som tror att det är Ok på asfalt kan väl jogga några veckor i vanliga skor och se hur det känns i kroppen sen.

Fast vad jag hört är ju skritt och lugnt trav på hårt underlag på lång sikt stärkande för leder och ligament. Det ska förstås göras kontrollerat och varvas med andra underlag. Många tränar så, kortare stunder på asfalt. Det handlar förstås inte omm att gå ut och jogga en timme om dagen på asfalt, utan medvetet rida sträckor här och där på hårt underlag för att få de positiva effekterna.

Jättedjupa ridbanor däremot är jätteslitigt för senor osv, nåt som inte måsnga tänker på när de fixar ridbanan.

Senast ändrad:

Fast vad jag hört är ju skritt och lugnt trav på hårt underlag på lång sikt stärkande för leder och ligament. Det ska förstås göras kontrollerat och varvas med andra underlag. Många tränar så, kortare stunder på asfalt. Det handlar förstås inte omm att gå ut och jogga en timme om dagen på asfalt, utan medvetet rida sträckor här och där på hårt underlag för att få de positiva effekterna.

Jättedjupa ridbanor däremot är jätteslitigt för senor osv, nåt som inte måsnga tänker på när de fixar ridbanan.

Ja det är stärkande precis som du säger, men i rimlig mängd, skritt och en del trav. Man ska vara medveten om att man gör det i detta syfte, inte att man tror att det är ok att trava flera kilometer på asfalt tex.

Man ser ofta hur folk rider rätt hårt på alldeles för hårda vägar, och sen undrar över varför hästarna får skador:crazy:

Ja djupa ridbanor och annat djupt underlag där hästen glider omkring med hovarna utan fäste är skadligt. Mer eller mindre skadligt kan ju diskuteras det är inte bra att överdriva åt något håll, utan att förska hitta underlag som är bra för hästen att gå på, varierat ja, men vissa ska man se upp med. Stenigt, stumt, för djupt, osv.

Håller med om det du räknade upp som BRA underlag!

Ja det är stärkande precis som du säger, men i rimlig mängd, skritt och en del trav. Man ska vara medveten om att man gör det i detta syfte, inte att man tror att det är ok att trava flera kilometer på asfalt tex.

Man ser ofta hur folk rider rätt hårt på alldeles för hårda vägar, och sen undrar över varför hästarna får skador:crazy:

Det här med att stärka lederna och ligamenten har jag också hört. Men hur mycetk ridning pratar vi om? Och hur lång tid tar det innan man kan vara säker på att det ger effekt? Vad jag syftar på är alltså om det är värt att ge sig ut på hårda underlag?

Jag måste dessutom tillägga att jag är livrädd för att rida och trava på hårda underlag. Å andra sidan förvånda min tränare mig rejält i vintras. Jag var ute med henne på en annan häst, hon red sin hingst på 20 år, och vi travade en rejäl sträcka på sen -i mitt tycke- stenhård grusväg. Det kan ju inte vara nyttigt?
Men, hennes häst är verkligen superfräsch, aldrig halt eller på annat sätt oren...

Det här med att stärka lederna och ligamenten har jag också hört. Men hur mycetk ridning pratar vi om? Och hur lång tid tar det innan man kan vara säker på att det ger effekt? Vad jag syftar på är alltså om det är värt att ge sig ut på hårda underlag?
När min förra häst var under igångsättning för en ligamenskada, var just rekommendationen från vet att skritta 20 min på asfalt och sedan trav 2-300 m också på asfalt. Detta för att det gav mest blodcirkulation i ligamenten.

Jag frågade också om man skulle tillämpa detta på en frisk häst, och det tyckte vet på Skara absolut. Viktigt var dock att man skrittade minst 20 minuter så att hästen var riktigt varm och hade full blodgenomströmning i benen. Han tyckte också att man skulle göra detta ett par ggr per vecka för att det just stärkte senor och ligament.

I övrigt rekommenderade han blandad ridning som många andra sagt. Dock skulle man alltid undvika att rida i "sandstrandssand", just för att hoven gled i nedsättningen. Longera eller tömköra en kortare stund för att muskelträna, var dock ok då hästen lättare kan balansera sig utan ryttare.

När min förra häst var under igångsättning för en ligamenskada, var just rekommendationen från vet att skritta 20 min på asfalt och sedan trav 2-300 m också på asfalt. Detta för att det gav mest blodcirkulation i ligamenten.

Jag frågade också om man skulle tillämpa detta på en frisk häst, och det tyckte vet på Skara absolut. Viktigt var dock att man skrittade minst 20 minuter så att hästen var riktigt varm och hade full blodgenomströmning i benen. Han tyckte också att man skulle göra detta ett par ggr per vecka för att det just stärkte senor och ligament.

Spännande :idea:! Jag tycker man alltid får höra att det är en big No-No att göra annat än att skritta på asfalt. Att nån öht blivit rekomenderad att rida och trava på asfalt har jag fakiskt aldrig hört :eek:
Men, det låter vettigt måste jag säga.

Min första respons när vet sade detta var, TRAV PÅ ASFALT :eek: :D. När han hade förklarat mer för mig lät det dock vettigt. Nu menade han ju inte att man skulle hålla på och träna på asfalt utan kanske då och då skritta fram 20 min, trava de sista hundra meterna hem och därefter kanske träna lite på banan.

Ja, det är ju verkligen så man reagerar när folk börjar prata om att rida på asfalt. Jag har en slinga sfalt på kanske en 150-200 meter, den kanske man ska börja rida lite mer på? Dessutom har vi en slinga genom skogen som tar en 20 minuter att skritta, när man är färdig kommer man ut på asfalten som leder hem till stallet och ridhuset.

Vad man bara ska tänka på är att desto mjukare underlag desto längre tid tar det att få full blodgenomströmning. Skrittar du mjukt måste du kanske skritta 30 minuter istället innan du kan trava på asfalt (enl min vet).

En kompis till mig fick samma råd när hon var inne med sin häst som fått en liten blödning i senfästet.

Vi rider praktiskt taget bara ute och även om vi rider i skogen så blir det alltid lite asfalt på vägen dit och hem. Vi brukar rida mest i vägkanten, men ofta rider vi på asfalten också. Jag brukar inte trava på asfalten, mer än korta bitar där vägkanten är smal, max 10 meter.
Däremot brukar vi på vägen hem, alltså efter att ha ridit minst 30 minuter i skritt och trav, och lite galopp på olika lagom fasta underlag (skog eller åker), galoppera en på en ganska fast grusväg. Den är inte stenhård, det blir språr men inte så djupa, så jag skulle säg att den är ganska hård. Där brukar vi som sagt galoppera kanske 200 meter. Oftast springer vi i kanten där det är mjukare, men jag tycker inte att det är så farligt om de väljer att springa på den fastare delen. Hästarna har inte haft ont av det, de har aldrig varit halta (på de 6 år som vi ridit där). Hästarna går utan skor och det har inte varit några problem med hovar eller ben att springa där.
Sen är det ju inte varje dag, utan snarare en gång i veckan ungefär som vi rider där.

Min första respons när vet sade detta var, TRAV PÅ ASFALT :eek: :D. När han hade förklarat mer för mig lät det dock vettigt. Nu menade han ju inte att man skulle hålla på och träna på asfalt utan kanske då och då skritta fram 20 min, trava de sista hundra meterna hem och därefter kanske träna lite på banan.

Ja ungefär så, som jag också tänker att det är stärkande. Inte mera och inte galopp eller mycket ridning på så hårt underlag. Jag försöker rida lite så på hårdare emellanåt särskilt på yngre hästar som ska stärkas.

Badstrandssand kan man rida på om den är mycket våt, alltså på strand tex, eller efter mycket regn, då packas den och blir bra som underlag.

*KL*
Borde det inte bli ganska stor påfrestning på senor och muskler på hästen om man klättrar i sandtag ? sanden där är ju ofta väldigt lös, och man vet ju hur jobbigt det är för en själv i ben musklerna att gå upp för branta backar. :p
Var bara nått jag kom att tänka på nu...

Tycker att vi har fått bra "definitioner" på vad som är hårda respektive mjuka underlag i tråden.

Asfalt är ingen höjdare tycker jag. Där är det skritt eller kortare sträckor i balanserad trav som gäller. Snö däremot är fantastiskt att rida på om det är lagomt kallt ute så att den är tillräckligt fast! Red ute på isen förförra vintern och det var otroligt bra! Skoterspår är ingen höjdare dock, hästen sjunker inkonsekvent igenom här och där... Men generellt så har vi mycket bra ridunderlag här uppe om vintrarna, något jag är mycket glad för! :bow:

Resterande delar av året är ridvägarna blandat sand/grus-väg och preparerade spån/sand/bark-ridvägar. Kortare asfaltsträckor finns också om man vill att hästen ska få gå på hårt.

Hittade en bild från "is-turen"! Det är nog så djup snö för att rida ofta på, men lagomt ansträngande att rida i då och då. Snön blir ju inte alltid "tung" även om den är lite djupare.

IMG_4502liten.jpg

Jag rider på alla underlag. Asfalt, grusvägar, skogsstigar, gräs, ridhusunderlag, sand, osv. Men skrittar bara på asfalt och i regel även på grusväg, tkr de är rätt hårt. Annars, hellre lite för hårt än för mjukt.

Asfalt är glidRISK ja, stor halkrisk. Det är återigen hur STUMT islaget blir som är avgörande, att döma av svaren här så är det inte många som ens tänker på det, vilket är synd, för hästarna. Samma med sommarhårda grusvägar.
Jag menar ju just att hoven inte stannar direkt som den gör på grusvägar, att det inte är lika mycket motstånd liksom. Jag har enbart vart med om att hästarna glidit när det är blött ute. Inte torr asfalt.

De som tror att det är Ok på asfalt kan väl jogga några veckor i vanliga skor och se hur det känns i kroppen sen.

Jag joggar väldigt ofta på asfalt i vanliga skor, ridskor ibland och har aldrig kännt av nånting på mej. Så det är nog väldigt individuellt. Hur omständigheterna är. Och det tror jag de är med hästarna också.

Det som gör asfalt stumt är att man inte sjunker ner, det sviktar inte särskilt mycket neråt, alltså trycks inte ner av hästens tyngd.
Om man däremot glider framåt i varje steg så tycker jag personligen inte att det är någon bra ide att trava eftersom hästen kan slinta till och halka rejält.
Har själv varit med om att kompisens häst som hade skor halkade och gick ner på knä i en svagt nedförslutande backe, i skritt.

Sen har jag inte sett så mänga som glider på asfalt i torrt väglag, däremot när det är varmt på sommaren, eller när det är blött eller kallt ute eller om det ligger lövrester på vägen, kan det bli väldigt halt, och då bör man vara försiktig.

Jag menar alltså inte att hästen bokstavligt glider frammåt i varje steg utan miniminiminimalt,just att det inte tar tvärstopp som det gör med grusvägar, jag har faktiskt aldrig vart med om att hästen halkat till på torr asfalt, däremot blöt asfalt är väldigt hal.

När min häst va under igångsättning så sa vet. att jag gärna får skritta/trava honom kontrollerat kortare stunder på asfalt för att stärka senan igen, däremot fick jag inte trava på hård grusväg. Iallafall inte under igångsättningen.

Nu promenerar jag en timma varje dag utöver ridningen på asfalt och hans ben är jättefina nu. Grusvägar rider jag som vanligt på om det har regnat/regnar så att dom är lite mjukare iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: yamyam
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 768
Senast: Lobelia
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna