Det här med underlag.

Shaklima

Trådstartare
Alltså, det här med underlag.

Vad räknar ni som hårt underlag? Vad räknar ni som mjukt underlag, och vad sern ni som bra underlag?

Själv har jag lite svårt för det här med att trava på underlag där man verkligen hör varenda fortförflyttning, t.ex. grusvägar som jag tycker är nästa lika hårda som asfaltsvägar.
Så vad tycker ni, och vad rider ni på? :confused:

Sv: Det här med underlag.

Asfaltsvägarna sviktar oftast bättre än vad en grusväg gör, så egentligen är det bättre att rida på asfalt än grus. Men asfalten är betydligt halare än grus, nog en av anledningarna till att man oftast bara skrittar.
Det bästar för hästen är om man varierar underlaget man rider på så mkt som möjligt.

Mjuka underlag=man sjunker ner med föttrena/hovarna, tex spån, sand etc.

Hårda underlag=det blir inget mårke efter hoven, tex asflat, hårt packad grusväg, frusen mark etc.

Jag tycker att det bästa underlaget är mitt emellan, alltså att det blir spår men man sjunker inte ner. Tex like grövre sand/grus. Man ska inte pulsa fram när man rider, även om det är bra träning ibland att rida på en strand tex med löst underlag. Det är bra styrketräning att rida i både sand och vatten, men det är inget jag skulle göra varje dag.

Rida kan man ju göra på alla underlag, hårda som mjuka, men skillnaden är hur man rider. Det frestar en del på leder att galoppera och trava på hårt underlag eftersom det inte sviktar och ger efter för tyngden. Grusväg kan vara så hårt packad att den blir stummare än asfalt, och om det är tjäle i marken, alltså att den är frusen, så är den också hårdare än asfalt.

Jag rider alla gångarter på grusväg. Det är värre med för mjukt underlag tycker jag och en häst kommer aldrig kunna vänja sig vid mjukt underlag utan att det sliter för mycket. Men man kan däremot vänja en häst vid att gå mkt på t.ex asfalt.

Sen så håller jag med Elina. Mjukt underlag där hovarna sjunker ner för mkt är inte så nyttig. Hårt underlag där hovarna inte lämnar spår.

Hovarna lämnar spår på de flesta grusvägarna.

Bäst är det om man rider på ett underlag som lämnar spår utan att hovarna sjunker för mycket. Man ska tydligt se hästens sko/hovform.

Det är vad jag hört av veterinären vid Strömsholm (ej hästsjukhusveterinär)

Men i slutändan är det ju variation som är bäst.

hård packad grusväg (sommartorr) är det värsta man kan rida på för det är stenhårt.
asfalt sviktar en del men är ju som sagt halkigt..

Jag rider mest på grusvägar (skritt bara om det är stenhårt) och på sand blandat med grus underlag.

just nu är det fint att rida på grusvägar när det är lite blött ute.. men då riskerar man ju att förstöra dom istället..

Jag rider på alla underlag. Grusväg, stig, mjuka skogsvägar, sand, asfalt, offroad osv. Helt klart bäst för hästen med variation. Att alltid rida på samma underlag sliter massor, samt invänjning ska ske på alla underlag.

Grusvägar tex är enormt stumma när de är torra och packade, medan den kan vara bättre när det regnat mycekt.
De flesta tror att det handlar om enbart hårt eller mjukt men det är också hur sviktande eller stumt ett underlag är och asfalt är inte tillräckligt sviktande för att rida i annat än skritt och mycket korta sträckor i trav på, tycker jag. Ja nylagd asfalt har lite svikt men knappast gammal betonghård asfalt.

Det är stumheten, det hårda islaget, som fortplantar sej upp i kroppen i varje steg som är skadlig, liksom det alltför mjuka där hästen inte får "fäste".

Mjukt underlag för mig är typ ridhus, ridbanor med spån/sand/gummiflis och liknande.
Hårt underlag tycker jag är asfalt, grusvägar och frusen mark.
Skogsstigar, ängar mm är nåt mittemellan.

Så länge man varierar tycker jag man kan både trava och galoppera på hårt (och mjukt, och mittemellan) underlag, så jag gör så. All ridning sliter ju egentligen på hästen och i rätt mängd byggs kroppen upp men rider man på likadant underlag hela tiden måste det bryta ner mer än det bygger upp. Ensidig träning är aldrig bra varken för hästar eller människor.
Jag travar och galopperar såklart inte på ojämnt eller halt underlag och inte heller med en häst som är/lätt blir ömfotad.

*kl*
vill bara påpeka att det faktiskt är nyttigt att emellanåt rida på riktigt mjut underlag, t.ex. leråker, om man har möjlighet. inte för ofta, men lagom är bäst (precis som med hårt underlag) :D
har lov att rida på en sådan åker här hemma, Honey tycker det är superkul av nån anledning :rofl:

Hårt underlag = asfalt, grusvägar och liknande.
Mjukt underlag = sjunker ner lite, spån, lera och liknande.
"Mellan" = spår men sjunker inte.

Tycker att det bästa är en kombination av alla olika underlag. Rider i nästan alla gångarter på alla underlag, travar ibland i ojämn terräng t.ex. Inte i racertempo dock, hästen måste fortfarande kunna fokusera så att h*n inte faller omkull, men så att h*n får lyfta hovarna lite mer och träna på att förflytta sig lite fortare även där man inte kan slarva. H*n tycker att det är roligt, en utmaning, och jag tror att det är bra. Nån galopp på asfalt ibland skadar inte, inte heller att dra iväg på grusvägar emellanåt. Men man måste se till att variera, då bygger det upp hållbarhet, kondition och muskler. Blir det för ensidigt sliter det och bryter ner istället.
Det är skillnad på att göra svårare saker och på att vara oförsiktig/dumdistrig.
Dessutom; både vi och hästarna behöver göra olika saker för att tycka att det är kul, inte sant? ;)

Jag brukar försöka variera underlaget så mycket som möjligt, men jag föredrar hellre lite hårdare underlag än för mjukt. Däremot tycker jag inte om asfalt och andra underlag som är lika hårda.

Kan skritta på asfalt och hård grusväg. Annars rider jag mest på skogstigar, och på vintern kan jag rida på grusvägar när det är mkt snö ovanpå så det blir mjukare. Förösker variera underlaget så mkt som möjligt.
Tror inget underlag är bra hela tiden, för mjukt/tungt underlag blir ju väldigt jobbigt för hästarna, och sliter väl på senor/leder ? Är det halt kan man ju inte heller rida spec. fort.

Tack för alla svaren!

Vilka bra åsikter ni har, jag har funderat länge på hur jag ska kunna göra skillnad på hårt och mjukt. Hårt har för mig alltid varit grusväg/asfalt och sådana vägar där man inte får några spår.

Jag rider alltid på varierat underlag, men jag håller mig till skritt när jag rider på hårdare.
Hur skadligt tror ni att det är? Eftersom att min häst nu är 15, varit hopphäst tills han var12 och jag köpte honom, och har artros i bakknäna och haserna, rider jag sällan på sånt som är hårt. Dessutom lindar jag i stort sett alltid.

Är min oro befogad tror ni?

Jag rider nästan varje ridtur på varierat underlag,(ibland blir det ren skogstur)

men asfalt och torra grusvägar räknar jag som hårt underlag.
travar på asfalt någon gång i bland och trav/galopp på blöta grusvägar likaså.

mjukt underlag är för mig tex djupa sandvägar och det är det enda som inte finns häromkring.men det gör inget.väljer hellre hårt underlag än mjukt/tugnt.

Mvh Arabizar

*kl*
vill bara påpeka att det faktiskt är nyttigt att emellanåt rida på riktigt mjut underlag, t.ex. leråker, om man har möjlighet. inte för ofta, men lagom är bäst (precis som med hårt underlag) :D
har lov att rida på en sådan åker här hemma, Honey tycker det är superkul av nån anledning :rofl:

det är ALDRIG bra att rida på en leråker!!! :crazy: om du nu inte tycker att senskador och muskelbristningar är bra??
hästen får inget fäste, den glider och den sjunker. det är vansinnigt att rida på sånt underlag.

De flesta tror att det handlar om enbart hårt eller mjukt men det är också hur sviktande eller stumt ett underlag är och asfalt är inte tillräckligt sviktande för att rida i annat än skritt och mycket korta sträckor i trav på, tycker jag. Ja nylagd asfalt har lite svikt men knappast gammal betonghård asfalt.

Jag har alltid trott att asfalt är bättre just för att det inte blir lika stumt som grusvägar pga det inte blir tokstopp varje gång hästen sätter ner hoven, alltså att de glider lite lite frammåt på asfalten vilket det inte gör på grusvägar, på grusvägar så sätter den ner hoven och de blir tvärstopp.

De är vad jag hört iallafall.

Jag har alltid trott att asfalt är bättre just för att det inte blir lika stumt som grusvägar pga det inte blir tokstopp varje gång hästen sätter ner hoven, alltså att de glider lite lite frammåt på asfalten vilket det inte gör på grusvägar, på grusvägar så sätter den ner hoven och de blir tvärstopp.

De är vad jag hört iallafall.

Det har jag aldrig hört förut, men det känns som att det ligger något i det.

Någon som kan bekräfta? :)

Hårt underlag: Asfalt, hårdare stummare grusvägar, grövre grus..

Mjukt: Ridbane- och manegeunderlag, ängar, lera:angel:

Bra underlag: Fastare ridbanor, sandiga grusvägar, fasta ängar och gräsplaner, skogsstigar.

Dåligt underlag: de ridbanor som har sand som i sahara, helt värdelöst. Leriga stigar. Asfalt och hårda grusvägar är bra att varva med men inget jag föredrar att rida på iom att man är lite smått tvingad till skritt och lite småjogg.

Men hästar som arbetar mkt på asfalt, tex beridna högvakten måste ju ha små dubb i skorna just för att förhindra att de halkar, så jag gillar inte hal asfalt. Men kan tänka mig att det blir för mkt tvärstopp då, känns inte helt hundra att rida på asfaltsvägar med vinterbrodden i tex. Jag tycker det känns som man får en liten glidning på grusväg, fast en som inte riskerar gå överstyr om hästen har lite slitna dojjer på sig.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: yamyam
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 768
Senast: Lobelia
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 893
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka