Det här med tränare...

T

Tant Asta

Hoppas tråden ligger rätt nu! Jag har bestämt mej för att ta mej i kragen när det gäller ridningen nu. Jag och min ponny har mest lullat runt i skogen de sista åren, utan krav och bara mest på skoj. Han är inte inte utbildad mer än verkligen basic eller vad man ska säga (start och stopp i stort sett). Så nu ska vi börja träna för en tränare, men alltid ska det ju vara ett dilemma... Jag har hittat en tränare som tränar min kompis, hon är väldigt duktig (tränaren då, eller ja, kompisen med, men det är ju inte henne det handlar om :p) men hon tar ganska mycket för en lektion... Saken är den att jag betalar allt sånt själv för mitt barnbidrag, och det ska räcka till skoning också. Det blir några hundra över, och det täcker precis vad tränaren tar för en lektion. Alltså kommer jag bara kunna träna för henne en gång i månaden. Plus att jag måste hyra paddock av grannen då, inte mycket pengar, men det är ändå pengar.

Min moster har erbjudit sej att hålla lektioner för mej för en hundring per gång. Hon är utbildad ridlärare men har aldrig arbetat som det på grund av en knäskada som gör att hon inte 'håller' för jobbet. Hon är duktig, men inte lika duktig som den andra tränaren. Jag känner att hon räcker gott och väl för oss just nu, vi behöver bygga vidare på grunderna och jag behöver hjälp med sits och annat (att rida barbacka i skogen i flera år sätter sina spår när man kommer upp i en sadel och ska rida 'på riktigt' :p) Hon är väldigt duktig men inte så 'avancerad' eller vad man ska säga. Att hon tar en hundralapp per gång gör också att jag kan träna för henne två till tre gånger i månaden.

Nu till dilemmat. Hur ska jag göra? Jag personligen tycker att vi ska satsa på min moster, i alla fall ett tag för att sen kanske byta när jag fått jobb och har mer pengar. Men mamma tycker att jag ska 'satsa högt' på en gång och träna för den andra tränaren. Varför förstår jag inte riktigt, jag tror nog att hon tror att vi är duktigare än vad vi är ;). Vad tycker ni? Duktigare tränare en gång i månaden eller snäppet 'sämre' två till tre gånger i månaden

Sv: Det här med tränare...

Spontant så tycker jag att du kan börja med att träna för din moster. Det låter på dig som om det främst är grundläggande träning som behövs- hellre då att kunna träna lite oftare och sen kanske gå över till den andra tränaren när ni kommit lite längre.

Din mamma kan väl betala mellanskillnaden mellan din mosters pris och den "bättre tränaren" :banana:

Jag tycker att du ska träna för moster!det hade jag gjort iallafall. När du/moster känner att du inte kan lära dig mer av henne så passa på och byt då!

Helt klart mostern.
Billigare, ni kan träna oftare och få en bra grund snabbare och för ett billigare pris :)

Träna för den som du känner att du Vill träna för. Det beror ju kanske på dina egna mål och ambitioner och vad du vill uppnå med din träning och utan att ha sett någon utav de du nämner undervisa är det ju ganska omöjligt för oss att verkligen kunna säga vem du bör träna för. Det är ju individuellt också vem man tycker passar bäst att träna för med.

Personligen skulle jag välja den som vore mest pedagogisk och den som lärde ut bäst. På så vis kan jag uppnå en effektivare träning och inlärning även fast jag tränar mindre sällan. Men alla är vi olika.

Jag tränar 2 ggr i månaden för min tränare som är domare upp till och med LA/MSV. Jag betalar 300 kr för 60 min men jag tycker att det absolut är värt det helt klart så även om det är 'dyrt' så tycker jag att det är det bästa. Hon är jättebra på att förklara, jag tycker att hon lägger upp allting väldigt bra, att hon går lagom framåt med allting och att hon har en bra syn på ridningen. Jag tycker bara att det är så synd att jag inte tränat för henne tidigare (har ridit för henne ett år nu ) . Det senaste året har jag lärt mig mycket mycket mer en vad jag trott att jag skulle kunna lära mig och det är klart mycket mer en vad jag lärt mig genom att t.ex. rida lektion på ridskolan ca 5-6 år . Så för mig är valet givet. Jag jobbar inte extra eller så på vardagarna men jag sommarjobbar nu i sommar för att kunna ha hästen. Sedan får jag 2000 kr/mån av mamma . Hästen kostar ca 3500-4000 kr/mån totalt.

Senast ändrad:

Jag tycker att du kan börja med mostern som du själv skriver och sedan byta till den andra om du känner att du stannar upp.
Om din mamma tycker att du ska satsa på den "bättre" tränaren kan väl hon hjälpa dig lite med betalningen kanske? Det är dyrt med tränare men det kan verkligen vara inspirerande och det är väl det viktigaste när man har häst, att man känner sig inspirerad.
Om du tycker att du vill satsa på den dyrare tränaren i alla fall så kan du ju mellan träningstillfällena träna i skogen. Det gör jag med min häst, rider aldrig i ridhus förutom när jag har tränare.

Lycka till!

Oj vad jag känner igen mej i din beskrivning. Vill också gå vidare i ridningen (hästen kan också bara basic) men mitt problem är att mamma tycker inte att jag ska träna för någon :o Får väl se hur det blir med den saken...

Jag tycker att du skulle börja med din moster just för att du antagligen kan träna fler gånger varje månad. Åtminstonne till en början så ni kommer vidare lite. Sen har du lite tid på dej att hitta ett ev. jobb för att ha råd till fler dyrare lektioner per månad

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar