Det här med tänder ..

Minerva

Trådstartare
.. Och då just med valpar.
Om valptanden sitter kvar när "vuxentanden" är på väg ut.
Hur mkt ska man oroa sig? kommer den lossna av sig själv eller ska man göra något åt det?

Hade nämligen aldrig något sådant problem med terriern, utan där var han tandlös ganska snabbt ^^
Men på rottisen så sitter båda övre hörn valptänderna kvar och de permanenta är på väg ut.

Så ja.. ska jag låta det vara, ska jag vara där o grejja så att de blir mer lös (är liite lös nu men inte jätte mkt)

Tips o råd Tack! :D

Sv: Det här med tänder ..

Min hund såg ut som, ja jag vet inte vad, tänderna spretade åt alla håll och kanter och runt började nya tänderna komma.

Han har perfekt bett nu, och jag gjorde ingenting medan han såg ut som ett vint sågblad i munnen :D

Jag vet inte när dom bör ha tappat alla tänder, men det är ett bra tag sen sista tanden for ut, han är 8 mån nu.

Vill minnas att veterinären jag var till för halsinfektion även kommenterade att tänderna bör vara utbytta innan hunden är 6 månader.

Han kommenterade det just för han hade lite dubbla tänder här o där. En tand var missbildad o LÅNG. Den drog min kompis (hunderfaren så hon visste vad hon gjorde) ut, satt löst o luktade illa. Jag klarar inte av sånt. Ibland kan man hjälpa dem att ta ut tanden men det gjorde jag inte iaf :p

.. Och då just med valpar.
Om valptanden sitter kvar när "vuxentanden" är på väg ut.
Hur mkt ska man oroa sig? kommer den lossna av sig själv eller ska man göra något åt det?

Jag är sten-nojjig sedan brorsans hund fick massor av dubbletter i munnen och underkäkens tänder blev felaktiga. Om du vill ställa ut så skulle jag ta ut dem fort som attan hos veterinären, annars finns risken att de andra tänderna blir sneda. Men om du inte har några utställningsambitioner går det lätt att vänta tills hunden är 6 månader och dra ut då om några sitter kvar.

Det du kan göra nu är att ta en frottéhandduk och kampa våldsamt med den! Jag gjorde det med min bebis och vips så kom det ut 3 tänder ;) Prova, funkade kanonbra för mig. Men då ska det vara en så fluffig och tjock handduk som du kan hitta.

Ja just det, jag kampade med min hund också ganska mycket... Men husse var mer våldsam :D

Ja just det, jag kampade med min hund också ganska mycket... Men husse var mer våldsam :D

Jag kampade väldigt mycket med strumpor, leksaker och liknande men tänderna satt som berg. Min uppfödare rekommenderade en frottéhandduk och plötsligt lossnade 3 tänder utan problem. Så just en frottéhandduk funkade kanon :D

+ alla andra!

Tack för svar :) då ska jag se till att kampa lite mer med herrn så de lossnar snart :p
får prova frottéhandduk oxå då :D

Rent generellt gäller "en tand per alveol" och inom veterinärtandvården rekommenderar man att mjölktanden tas bort så snart den permanenta tanden vuxit fram. Orsaken är att i många fall gör den persisterande mjölktanden att den permanenta tanden kommer lite förskjuten åt sidan och det kan i värsta fall förstöra hela bettet.

Det händer t ex att framtänderna i överkäken kommer för långt in pga att mjölktänderna är i vägen - detta kan leda till att de permanenta tänderna i överkäken krockar med de i underkäken och hunden kan inte stänga munnen ordentligt. Ännu värre kan det bli om det gäller hörntänderna - om underkäkens caninetänder tvingas inåt i käken kommer de att bita rätt upp i gommen med smärta, oförmåga att stänga munnen och i värsta fall fistel upp till näshålan.

Om ett felbett uppstår måste man plötsligt operera ut permanenta tänder istället. Dyrare och mer truamatiskt! Kolla upp tänderna hos vetten, om de persisterande mjölkisarna inte påverkar de permanenta kan du avvakta, annars är det dags att göra nåt NU.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 169
Senast: Hyacinth
·
Lantbruksdjur Hej är det någon som vet hur man tämjer grisar som man inte haft som kulltingar? Det är nämligen såhär: för snart ett år sedan började...
Svar
2
· Visningar
2 539
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vill varna redan nu för ett långt, rörigt och osammanhängande inlägg. Om nån listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
32 538
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna