Det här med täcke på hösten - hur gör ni?

I

Ignalina

Ja nu är det ju snart höst. Idag var det 10 grader här i Luleå och jag har börjat fundera på hur jag ska göra med täcke åt damen i år.
Tidigare har jag haft en köldgräns på fem grader, och lagt på ett tunnare ulltäcke de dagar då det varit kallare än så. Men hon har då lagt så mycket vinterpäls att jag funderar på att sätta en köldgräns på 10 grader istället. Anledningen till att jag inte vill att hon ska lägga vinter päls är att vi åker iväg och tränar i ridhus ett par ggr/vecka. Och då svettas hon så mycket under träningspassen och det tar lång tid innan hon torkat tillräckligt för att kunna åka hem i vinterkylan. Har tänkt att klippa henne också i år.

Hur brukar/ skulle ni göra?

Det känns som att hur jag än gör så är det fel. Känns ju taskigt att börja täcka så tidigt då jag vet vad hon tycker om täcken...

Har jag postat tråden fel så får gärna någon snäll moderator rätta till felet.

Sv: Det här med täcke på hösten - hur gör ni?

Klipp, halsen bogen och magen på henne så hon slipper bli så svettig. ?

Klipper du nu så får hon ju ändå en hel del päls där hon är klippt fast inte lika mycket som om hon varit oklippt.

Klipp hästen, om anledningen som sagt är för mkt vinterpäls för att funka när ni tränar.

att täcka hästen för att den ska sätta mindre päls är förmig som att täcka en människa i en täckjacka i förtid, dvs att göra den övervarm. de sätter även päls mer pga ljuset över dygnet, inte temperaturen. så täckning som metod hjälper inte alltid särskilt effektivt,såvida man inte verkligen täckar den så varmt att den blir övervarm och därmed inte sätter päls pga detta.

Det lät bra, då vi tränar ute alla övriga dagar så är jag rädd att hon fryser (därför jag inte klippt förut). Det är ju ofta omkring -13 grader när vi tränar vintertid. Och då känns det som att ett ländtäcke inte räcker. Ska nog testa det, men måste köpa en klippmaskin först. Något tips på en bra och billig?

Jo har hört det där om ljuset. Har tidigare känt mig hemsk som börjat täcka så tidigt även om jag använt täcken som andas (fleece eller ull). Det får bli att investera i en bra klippmaskin... Tack för svaren!

bor i umeå, jag har redan nu börjat täcka på natten då hästen blir otroligt stel och kall utan täcke. :S ungefär 7-12grader på natten, börjar bli riktigt hurvigt! :S

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
472
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka