Det här med tabellhästar

Domenico

Trådstartare
Efter att ha läst i diverse trådar har jag konstaterat att i princip alla ger sina hästar mer eller i många fall betydligt mer än vad "tabellhästen" ska ha.

Tabellhästen är väl en "medelhäst" och då borde det ju teoretiskt finnas de som behöver något mindre än tabellen säger, precis som det finns de som behöver mer? Eller vet inte SLU (tänker nu på tex hippocampus sidan) vad de pratar om?

Sv: Det här med tabellhästar

Bra fråga.

*hoppaspåspännandesvar*

Men måste man ha ett överhuvud som talar om att ens häst kanske inte fits in the mall? Jag använder hippocampus för att jag vill ha ett hum om balansen i foderstaten osv, sedan följer jag den inte slaviskt utan använder mitt sunda förnuft. Gör jag ändringar så kollar jag på hippocampus för att se så jag inte missat nåt som barkar åt h-vete.

Det är väl ganska självklart att det är medelvärden som anges? Eller ska vi ha det som i USA där det går åt en hel sida bara för att man enligt lag måste varna, alla korkskallar som inte kan tänka själva, för eventuella risker... När det gäller mikrovågsugnar tex så har jag får många år sedan läst "det är farligt att torka sitt husdjur i den" :rofl:

jadu, jag undrar ju lite vad de fått sina värden ifrån, för båda mina hästar jag haft har legat högt över tabellen, den ena ett varmblod och den andra ett fullblod...

Nån som vet hur många hästar som undersökningen gjorts på, för att komma fram till värdena?
Enligt tabellen ska mitt fullblod äta ca 60 Mj och runt 400 g Smrp och hon får idag runt 145 Mj och 1000 - 1200 g Smrp, och hon behöver fortfarande lägga på sig... Tror ofta proteinbehovet är underskattat, för är väldigt mkt hästar som verkar få proteinbrist :crazy:

Annars får man väl anta att analyserna inte stämmer så bra lr ?

Jag tycker inte att just hippocampus är så vidare bra faktiskt. Men smaken är som baken:D
Jag har andra tabeller elerl vad man ska säga som jag går efter och sedan får man ju aldrig underskatta ett gott öga och sunt förnufft.

Precis som du säger är det en medelhäst som anses.
Jag har haft häst som skulle blivit smällfet om jag gav vad tex hippocampus ansåg rimligt, vilket ger problem eftersom det då är svårt att ge tillräcklig tuggtid.
Det är ju energin som dessa behöver mindre och är energin i hö´t högt så är det inte roligt.
Det känns bakvänt at behöva ge en lättfödd häst kraftfoder för att få upp proteinhalten så att de bränner tillräckligt istället för att ge mer hö.

Jag kan ärligt erkänna att jag hellre har en svårfödd häst än en lättfödd.

De hästar jag har nu är faktiskt ganska så nära medelhästen, den ena mår bäst på en kvot på 5,5 och den andre på 6,5.

Jag kan inte annat än hålla med.

Tror det finns ungefär lika många över medel som under, men det är vanligare att man hör om problem med undervikt än övervikt. Det är inte ofta man hör om ett djurskyddsfall där hästen var alldeles för välfödd..
Att ha ett medelvärde är ju bra när man inte vet vad ens häst funkar på för värden och behöver något att utgå ifrån.

Min ponny behöver gå ner i vikt och funkar då bra på en kvot över åtta, vilket är svårt att få till utan ett riktigt bra (proteinrikt och energisnålt) grovfoder. I dagsläget ligger han på 6,5 ger visserligen ingen mer övervikt, men minskar inte heller.

Jag kan ärligt erkänna att jag hellre har en svårfödd häst än en lättfödd.

Håller med. Jag är en sån som gärna vill att hästarna ska ha MKT hö ute samt till natten, just för tuggtiden. Jag tycker de flesta stall fodrar alldeles för långt emellan samt så lite att det inte räcker.

Men har man då en lättfödd häst blir det svårt på annat håll om man ger fri tillgång tex...

Jag tror att hästar precis som människor har olika ämnesomsättning!

Min är en fd gallopör, uppvuxen på mycket kraftfoder från 1-9 års ålder.
Han kräver mycket mer än mina uträkningar.
Enl uträkningen är han ett fullblod på 600 kg som går hårt arbete(75% tillägg)...
Han väger 540 och går ca 5 dagar i veckan, knappt svettiga pass...:p

Han kräver också lite olika kraftfoder, ger 2 energi och 2 proteinfoder...

Sen är det ju allmänt känt att fullblod och varmblodiga travare är "svårfödda"
men jag tror de flesta bara har hög ämnesomsättning...

Min egen häst är nog ett bra exempel på att programmen stämmer ganska bra.

Hon behöver enligt tabellerna ca 65 MJ (och skulle säkert klara sig på något mindre ändå...), men det är i stort sett omöjligt att göra en foderstat med så lite åt henne. I år t.ex skulle innebära 7,5 kg hö och ingen plats åt det nödvändiga proteintillskottet.

Så hon får vackert ligga på ca 75 MJ, motioneras något mer och vara lite lätt överviktig. Dock har hon haft fång, så jag vill inte låta henne gå upp för mycket i vikt heller... :crazy:

Tror det finns ungefär lika många över medel som under, men det är vanligare att man hör om problem med undervikt än övervikt. Det är inte ofta man hör om ett djurskyddsfall där hästen var alldeles för välfödd..

Hej!

Fast det har väl mer att göra med att folk inte uppfattar övervikt som ett djurskyddsproblem.. "det är ju sött med små tjocka ponnyer", medans en häst med spretande höftben mm, den syns ju att det mår dåligt. Tjocka hästar mår inte heller bra, men det är inte lika uppenbart. Jag vet flera som anser att lite övervikt är bara bra.. Jag håller inte med.

Till ursprungsfrågan.. Min förra häst behövde ligga över på proteinet och klart under på energin- hon blev tjock som en tunna av lite hö på andra sidan vägen. ( Fick fri tillgång i hagen och 3 kg i boxen, stog på halm). Nya pållan är inte uträknad (ingen analys), men står också på fri tillgång i hagen och behöver ca 6 kg silage (torrt, nästan som hö) i boxen, plus en massa extramat, för att inte gå ner i vikt.. Så det finns hästar både över och under.

/ lavinia, som på ett sätt gillar att ha en häst jag inte måste begränsa så mycket.

Ändå är övervikt ett stort problem bland såväl hästar som katter. Bland alla våra husdjur rent av. Det är just den inställningen "så rund och go, så gulligt!" som är problemet. Det är minst lika illa med övervikt som med undervikt. Visst, när det går ner på svältgräns är det livsfarligt, men fetma är inget man ska vifta undan. Det är en folksjukdom som drabbat våra djur!
Det påverkar hjärta, leder, muskulatur, blodtryck, blodvärden, prestationsförmåga.. Det mesta som kan drabba en överviktig människa kan drabba överviktiga djur. I mina ögon är det ett allvarligt djurskyddsproblem, om inte annat så just för att folk tar så lätt på det.

Nu blev det helt off-topic, men det är ett hjärteämne för mej.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar