- Svar: 12
- Visningar: 3 021
När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var uterittsmöjligheterna icke-existerande och några av de andra inhyrda hade lite egna idéer. Flyttade dock mest pga stallet skulle rivas och ny väg byggas där det låg.
Flyttade då till stall G. Stod där med Tant i 9 år och nu med Fröken i 2,5 år. Men;
- mängden silage som ingår i hyran sänktes från 12 till 10kg helt utan förvarning
och utan hyressäkning. (i år ingår inget)
- Paddocken vinterunderhölls tidigare. Dock inte de senaste åren. Dessutom har topplagret blivit utslitet och behöver egentligen bytas, men det är ägarna inte intresserade av ("den kostade ju X tusen kr när vi byggde den för 15 år sedan!"
- Färre och färre saker ingår i hyran.
- Färre dagar där service ingår (från 1 månad utan till 3 månader utan)
- Det har blivit tydligt att vissa inhyrda har högre status än andra och får 'mer/bättre' saker. Och olika regler gäller för olika personer.
- Vi har gått från 17 hästar som skall dela på stalljour osv till 12. Ytterligare 5 hästar flyttar innan årsskiftet. Ägaren verkar inte vara intresserad av att ersätta de som 'försvunnit/ska försvinna' vilket ger mer jobb och ev högre hyra för de av oss som stannar kvar.
- Spån/torv måste numer införskaffas själv, köptes kollektivt innan.
- Kortare tid ute än tidigare
Dock:
+ Ny ridväg precis utanför stallet
+ Mestadels vettig stallägare
+ Jag vet hur det är?
Så jag leker med tanken att byta. Ett alldelles nytt stall har bygts i närheten, 4 av de som flyttar från stall G flyttar hit. Lite intresserad av att följa med.
+ Stort ridhus på anläggningen.
+ Stor paddock
+ Full hinderpark
+ Lagom stort (20 boxar, dvs, det kommer ofta finnas någon att rida ihop med, om man är sugen)
+ Planer på regelbundna träningar av olika slag, och även typ paynjumps och clinics
+ Spån, grovfoder och visst kraftfoder finns till självkostnadspris.
+ Möjlighet att påverka priset utifrån hur mycket service man vill ha
+ Planer på skrittmaskin, solarie osv. (gillar att de vill utveckla gården, inte för att jag nödvändigtvis behöver solarie)
+ service alla dagar hela året
+ Medelstora hagar där hästarna uppmanas att gå 2o2 eller 3o3
+ Aldrig mer än 6 timmar mellan fodringar
- Framförallt hoppinriktad gård. Men det betyder inte så mycket för mig.
- 1000kr dyrare i månaden
- 5 min längre resväg (15min istället för 10)
- Helt ny anläggning, känner inte ägarna, de kanske har jättekonstiga idéer?
- Osäkert inflyttningsdatum (beror på när bygget blir klart)
Ett annat stall som ligger i närheten:
+ Jag känner ägaren, som är vettig
+ Stor, ny paddock
+ ALL service (minus mockning) ingår året runt. Inga stallpass/jourpass.
+ Fri tillgång på grovfoder
+ Mycket stora boxar med högt i tak i kallstall, mkt bra luft inne
+ MYCKET utevistelse (+15 tim/dygn)
- Litet (4 boxar + 2 hästar på lösdrift) det kommer sällan finnas någon att rida med om man inte planerat i förväg
- Inget vatten indraget i stallet.
- Bara möjlighet till att ge kraftfoder när man själv är där
- MKT små hagar på höst-vinter-vår, dock grusade
- 200 kr dyrare i månaden
- 5 km till ridhus (ridbart om hästen inte är alltför fnorkig) (dock ridhusavgift på ca 500kr/månaden på det)
Sen finns det naturligtvis fler stall i närheten. Men de är hiskeligt dyra ( 2 till 3ggr vad jag betalar nu, utan nämvärd förändring i mängden service)
Meh. Jag är splittrad.
Flyttade då till stall G. Stod där med Tant i 9 år och nu med Fröken i 2,5 år. Men;
- mängden silage som ingår i hyran sänktes från 12 till 10kg helt utan förvarning
och utan hyressäkning. (i år ingår inget)
- Paddocken vinterunderhölls tidigare. Dock inte de senaste åren. Dessutom har topplagret blivit utslitet och behöver egentligen bytas, men det är ägarna inte intresserade av ("den kostade ju X tusen kr när vi byggde den för 15 år sedan!"
- Färre och färre saker ingår i hyran.
- Färre dagar där service ingår (från 1 månad utan till 3 månader utan)
- Det har blivit tydligt att vissa inhyrda har högre status än andra och får 'mer/bättre' saker. Och olika regler gäller för olika personer.
- Vi har gått från 17 hästar som skall dela på stalljour osv till 12. Ytterligare 5 hästar flyttar innan årsskiftet. Ägaren verkar inte vara intresserad av att ersätta de som 'försvunnit/ska försvinna' vilket ger mer jobb och ev högre hyra för de av oss som stannar kvar.
- Spån/torv måste numer införskaffas själv, köptes kollektivt innan.
- Kortare tid ute än tidigare
Dock:
+ Ny ridväg precis utanför stallet
+ Mestadels vettig stallägare
+ Jag vet hur det är?
Så jag leker med tanken att byta. Ett alldelles nytt stall har bygts i närheten, 4 av de som flyttar från stall G flyttar hit. Lite intresserad av att följa med.
+ Stort ridhus på anläggningen.
+ Stor paddock
+ Full hinderpark
+ Lagom stort (20 boxar, dvs, det kommer ofta finnas någon att rida ihop med, om man är sugen)
+ Planer på regelbundna träningar av olika slag, och även typ paynjumps och clinics
+ Spån, grovfoder och visst kraftfoder finns till självkostnadspris.
+ Möjlighet att påverka priset utifrån hur mycket service man vill ha
+ Planer på skrittmaskin, solarie osv. (gillar att de vill utveckla gården, inte för att jag nödvändigtvis behöver solarie)
+ service alla dagar hela året
+ Medelstora hagar där hästarna uppmanas att gå 2o2 eller 3o3
- Framförallt hoppinriktad gård. Men det betyder inte så mycket för mig.
- 1000kr dyrare i månaden
- 5 min längre resväg (15min istället för 10)
- Helt ny anläggning, känner inte ägarna, de kanske har jättekonstiga idéer?
- Osäkert inflyttningsdatum (beror på när bygget blir klart)
Ett annat stall som ligger i närheten:
+ Jag känner ägaren, som är vettig
+ Stor, ny paddock
+ ALL service (minus mockning) ingår året runt. Inga stallpass/jourpass.
+ Fri tillgång på grovfoder
+ Mycket stora boxar med högt i tak i kallstall, mkt bra luft inne
+ MYCKET utevistelse (+15 tim/dygn)
- Litet (4 boxar + 2 hästar på lösdrift) det kommer sällan finnas någon att rida med om man inte planerat i förväg
- Inget vatten indraget i stallet.
- Bara möjlighet till att ge kraftfoder när man själv är där
- MKT små hagar på höst-vinter-vår, dock grusade
- 200 kr dyrare i månaden
- 5 km till ridhus (ridbart om hästen inte är alltför fnorkig) (dock ridhusavgift på ca 500kr/månaden på det)
Sen finns det naturligtvis fler stall i närheten. Men de är hiskeligt dyra ( 2 till 3ggr vad jag betalar nu, utan nämvärd förändring i mängden service)
Meh. Jag är splittrad.