Det här med sporrarna (hästens)

Docka

Trådstartare
Hur gör ni?

Jag har nyligen köpt en häst, och hon är den första hästen jag över huvud taget hanterar som har sporrar vid kotleden.
Hennes är i och för sig inte så långa, 1cm eller så, men hur tar man egentligen hand om dom?
Kan man ta bort dom? Eller gäller det bara att hålla dom nere?

Där jag märkt att det ställer till problem är när man använder lindor eller den typ av skydd som går över senorna och ner över kotled och kota.

Sv: Det här med sporrarna (hästens)

Alla mina får ganska långa sporrar (och kastanjer med för den delen), Jag tar bara verktången och knipsar av dom när de börjar bli för långa.

Jag brukar pilla bort det som växer både på sporrar och kastanjer för hand. Håller nere dem så mycket det går. 1 cm lång sporre borde det väl gå att pilla ner lite?

Tackar!
Jag ska se vad jag kan göra då =)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 598
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka