Det här med smakisar...

feel

Trådstartare
Dottern äter gröt som hon älskar, hon gillar även frukt av alla slag och även ärtor och majs. Men BVC säger ju med att man ska vänja in dem på potatis och liknande också, men våran stackars lilla bejbis hostar, kväljer, grimaserar och kniper ihop munnen och VÄGRAR äta tex potatis och morot. Ska man ändå fortsätta med potatis varje dag tills hon äter det? Det känns ju hemskt, ska inte mat vara trevligt?

Sv: Det här med smakisar...

Här sket vi högaktningsfullt i alla dessa råd från BVC, våra barn har fått smaka den mat vi äter, med mindre kryddning då. Och de äter glatt både potatis och morot..... och tomater, gurka och annat slinker ner lika lätt, trots att vi inte "tvingade" dem att äta det de inte gillar från början. Vi har satt fram det som är dagens mat och så har de fått prova det de vill bara.

Det du kan göra för att få det mer smakligt är att sätta till lite smör eller annat som ger godare smak till potatisen och moroten, det ÄR INTE gott med potatis med bröstmjölk eller vatten..... Krydda med lite olika örter går också bra, salt ska man ju vara försiktig med förstås.

Och att mat ska vara roligt är ju såklart en självklarhet, även för små barn, det har du rätt i!

Senast ändrad:

Jag har aldrig använt mig av smakisar och våra barn äter ändå. Det de inte åt som små äter de iaf idag. Det viktigaste är att de alltid ätit samtidigt som oss. Jag tror att den sociala stimuleringen är större än att de ska sitta och äta ensamma före eller efter övriga familjen.

BVC är väl ingen allsmäktig gud inte ;)...Vill ditt barn hellre äta gröt, frukt mm...ge henne det då. Du/ni vet väl bäst.

Vad jag läst/hört och som de säger på vår BVC så har man faktiskt ändrat på de där lite mer rigida råden. Numera sägs att man behöver t ex inte prova bara "en smak i taget" (dock kan det ju finnas en vits att bara köra en sorts ny mat per dag; OM barnet skulle vara överkänslig så vet man ju inte vilken puré de reagerade på annars) och att man heller inte måste börja med rotfrukter/potatis och sådant; går det lite trögt så kan man gott prova fruktpuréer istället!

/en som själv ska överge morot, palsternacka/potatis, majs/potatis och prova fruktpuré i morgon!

Jag har aldrig använt mig av smakisar och våra barn äter ändå. Det de inte åt som små äter de iaf idag. Det viktigaste är att de alltid ätit samtidigt som oss. Jag tror att den sociala stimuleringen är större än att de ska sitta och äta ensamma före eller efter övriga familjen.

Kan inte annat än att hålla med!

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 653
Senast: inverterad
·
Småbarn I relation till mitt barn (och väl egentligen alla människor i min omgivning) har jag en önskan om att i möjligaste mån alltid...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka