Det här med sällskapet..

N

Norrberge

Just nu äger jag två islandshästar.
En gammal, halvpensionerad, underbar valack. Född 86. Och ett sto 91 som jag till största sannolikhet kommer byta mot ett yngre sto för lite mer träning av mig själv.
Detta yngre sto, kommer jag ta med mig härifrån när jag flyttar till gymnasiet, i höst. Då kommer alltså valacken bli ensam. Det tänker jag dock inte tillåta.

Vi skulle ju kunna skaffa oss en liten shettis eller något då, för han ska inte behöva gå med fåren. :crazy:

Men jag har funderat lite på en ung isis istället som skulle vara klar för utbildning när jag har slutat gymnasiet, dvs efter tre år, 2012. Därför bör den väl vara ett år. Vad jag har räknat ut.

Men jag vet inte riktigt.
Denna unghäst bör väl gå i någon form av unghästflock? Det kanske inte är "bra" att låta en unghäst gå med en gammal valack som sällskap bara.

Vad tror ni? Jag vet inte riktigt hur det brukar gå till. :)
:bump:

Sv: Det här med sällskapet..

Jag hade inte valt att ha en ettåring tillsammans med ENBART en äldre häst. Däremot är det bra att ha en äldre häst tillsammans med småttingarna. Om du skaffar en åring, skulle du inte kunna ta emot några fler åringar i någon form av unghästflock (behöver ju inte vara mer än fyra stycken eler något)?

//Julia

Ja det har jag också funderat på men tyvärr inte om det är möjligt.. Jag får spåna vidare!
Tack för svaret!

Skaffa dig ett hingstföl född 2008 så kan du få låna min Vákur som lekkamrat. 2 småhingstar ihop med en äldre valack är bättre än som nu när han går med tjejerna. Det kan han ju inte göra särskilt länge till så jag behöver sällskap åt honom... / Ninni

picture.aspx
picture.aspx

En småtting kanske är för lite, men två stycken går nog utmärkt! På traven får dem ju en gammling som sätter pejl på dem ;)!

Det skulle ju nästan vara för perfekt! :) Jag ska höra lite med familjen..

Hur länge bör unhästar gå med varandra innan man kan sära på dem för förberedande arbete och så?

De kan gå ihop tills man själv sätter stopp och väljer att sära på dem. Så hittar du en hingstbebis kan den och Vákur gå ihop tills vi vill börja arbeta med dem iaf, kanske vid 3 års ålder eller 4 om de utvecklas långsamt. Så länge de är små kan de dela box om du vill ha dem på stall, i lösdrift kan de gå ihop hur länge som helst. Jag tänkte nog börja jobba med Vákur lite när han är 3 för utvecklas han väl vill jag ha honom visad innan jag väljer om jag ska kastrera. Han har ett silveranlag i botten nämligen och rör sig tjusigt =)

Hör av dig till mig när du vet hur du kommer att göra. I sommar kan han gå med några andra unghingstar här i närheten så det är ingen panik för min del...

Köp ingen shettis som sällskap till valacken om han inte är väldigt lättfödd. Jag har själv både shetlandsponnyer och islandshästar och det är svårt att ha dom ihop, speciellt på sommaren.

jag skulle inte haft en unghäst ensam med dim gamling. i så fall två unghästar + din gamling. annars kanske du kan hyra in dig på nått ställe där han har sällskap?
Annars finns det säkert fler gamla/skadade hästar som behöver någonstans att få bo de sista åren i livet=)

Ja såklart hör jag av mig om det skulle bli aktuellt. Det är ju ingen brådska för mig heller. :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat