Dom lär barnen sitta med händerna nere i manen när man ska ha dom vid naveln. Bara för att inte slita på hästarna, så att barnen inte drar i tyglarna och håller balansen med dom. Är det inte bättre att lära sig rätt ifrån början?
Nej - alla barn KAN inte hålla balansen och då får man hålla sig i manen tills man fått balans, bra för barnet, bra för hästen.
När barnen gör fel så säger inte alltid lärarna till för att då tycker barnen att dom är dåliga och vill sluta rida.
På en normal ridlektion gör varje barn som ridit i ca 1-3 terminer minst 10 grundfel, 5 olika fel på tygeltag, hälar upp, lutar sig fram, kniper med knäna, tittar på mamma på läktaren och vägrar att trava trots ledare. Då får man ta ett steg i taget. Barn har inte den koncentrationsförmågan så dom kan fokusera på alltihop. Skulle man då tjata om allt skulle dom antagligen gråta och aldrig mer komma tillbaks.
Utbildade ridlärare har en långsiktig plan - allt i sinom tid.
Vilket gör att barnen fortsätter med felen och utvecklas inte.
Fel, det blir ofta en ketchupeffekt - plopp så har ungen börjat bära handen, sitter rak och följsam och rider istället för att åka häst och man står där och blir lika snopen varje gång - det är den där dagen balansen sitter och dom är trygga på hästryggen. För en del tar det "bara" 1-2 terminer men ofta om man böjar när man är 7-8 år så är det i 10-årsåldern man börjar få ihop det.
Glömmer aldrig en tjej som höll på att få mig att bryta ihop. Hon gjorde aldrig som man sa, armarna gick mer än benen, hon skulle absolut rida en häst som hon inte fick fram och stod faktiskt mest på mittlinjen för det gick inte att göra si eller så som jag sa, grät gjorde hon också för det var otäckt om hästen sprang för fort i trav (1,20 hög ponny).
Efter ett sommarlov kommer hon tillbaka och rider hur bra som helst, jag fattade inget och frågade om hon varit på ridläger under sommaren. -Nä jag har inte ridit alls. Hon fick en egen ponny och började tävla hoppning något år senare.
Självklart är det viktigt att barnen har kul, men att lära dig rätt är viktigare enligt mig.
Om barnen ska lära sig rida rätt så ska dom rida 2 år barbacka på lina och behärska att sitta kvar i alla tre gångarterna på det viset. Hoppas dina barn har roligt med sina idrotter och slipper tvångsexercis a la rysk gymnastiktrupp.
Allt det jag skrev i början av denna tråden är inte heller mina ord, utan sådant jag har hört..
Jag känner bara igen mig ifrån när jag var liten och red..