Det här med pulstagning...

K

Konie

Funderar lite, vår "dam" ligger på 120 i puls efter 2000 meter i 1,22 tempo, 100 efter 5 minuter och fortfarande 100 efter 15. Hon stressar upp sig så enormt när hon tränas! Hur tycker ni att hennes puls verkar? Hon är inte startad på 2 år och är 9 år gammal....

Sv: Det här med pulstagning...

MIn första tanke är har inget med pulsen att göra.Utan vad du har för mål med att köra igång en nioårigt,stressigt sto ?

Ops! 1,20 tempo ska det vara och med konstant hastighet. Kan tillägga att hon var långdistansare under karriären. Hon körs inte hårdare än vad hon själv vill, och det finns mer "gas" att ge... Funderar på att starta henne i ett provlopp, då får hon ju dessuton lite motstånd. Kanske i slutänden avmäla henne till något lopp....

Kanske fel att kalla henne stressig, mer en dam med järnvilja som trots sin ålder tycker att det är sk-t kul att löpa fort, och inte vill stanna utan helst ta en vända till.

Jag kör ju aldrig med puls.Men tar alltid ca 15 minuter efter.Aldrig haft en häst som då legat över 100 .Men om din häst inte kan varva ner,så behöver ju inte den höga pulsen vare en riktig varningslampa.

100 i puls efter 15 minuter är mkt. Kanske ta prover på henne så att hon inte har borrelia eller nåt? då brukar pulsen inte gå ner som den ska.

Det tyder på att hästen stressar och du inte får rätt pulsvärden.

Hur menar du direkt efter 1.22-jobb? Det kan inte stämma med 120 om du verkligen menar direkt. Och menar du efter nån minut visar det ingenting.

Att man inte ska ta puls tidigare än 5 min. efter avslutad intervall/jobb beror på att pulsen inte minskar procentuellt förrän efter 5 min.

Ni som tränar med pulsmätare under jobb vet ju att man kan köra en intervall och vara uppe i ca 180 (helt normalt vid icke maximal ansträngning) för att efter en halv minut vara nere i 100 igen.

Jag skulle nog försöka få till pulsmätning under arbete på den hästen.
Och så skulle jag kolla om jag kunde hitta en träningsmetod som fungerade bättre än att köra 2000 m i 20-tempo.

(Spökets guru sa alltid att man inte ska köra fortare än 23 i träning på rundbana, hur man sen gjorde för att landa på 23 hade ingen betydelse, han själv skulle inte ta ut sin unghäst förrän den gick 13 sista 500 men lika sjutton aldrig fortare än 23.)

det normala är att hästarna ska ligga på 60-85 i puls efter 10 minuter annars har man kört för hårt. så 100 i puls efter 15 min tycker ja ä väldigt mkt så ni kanske skulle ta å grundträna mer så hon får bättre kondis :idea: ..
å ja håller me övriga. varför köra igång en 9-årig märr som bara får starta i 1 ½ år till? :confused:

misscocacola skrev:
det normala är att hästarna ska ligga på 60-85 i puls efter 10 minuter annars har man kört för hårt. så 100 i puls efter 15 min tycker ja ä väldigt mkt så ni kanske skulle ta å grundträna mer så hon får bättre kondis :idea: ..
å ja håller me övriga. varför köra igång en 9-årig märr som bara får starta i 1 ½ år till? :confused:

Det KAN också bero på att hästen håller på och stressar att man inte får korrekt puls efter 15 min.

Tycker du inte att 120 direkt efter är lite märkligt också i så fall? Det finns information som saknas.

Detta har jag "lånat" från en numera nedlagd suverän hemsida...

Pulskontroll efter träningspass
Puls på 60 slag/min 5 min efter arbete - för liten belastning
Puls på 60 slag/min 20 min efter arbete - normal återhämtning
Puls på 70 slag/min 5 min efter arbete - effektfull belastning
Puls på 70 slag/min 10 min efter arbete - normal återhämtning
Puls på 80slag/min 10 min efter arbete - för stor belastning

Som du ser överensstämmer det inte riktigt med dina uppgifter.

de ja mena va att dom hästarna som hämtar sig väldigt bra efter jobb brukar ligga på 60-70 i puls efter jobb å dom som brukar ligga i högre puls brukar ligga på ungefär 70-80 i puls efter 10 min. så de ja mena ä att de ä väldigt indivuellt..
de du skriver stämmer säkert men ja har hört att om dom ligger i över 80 i puls efter 10 min så har man kört för hårt. ska väl säga att ja inte kan så där jättemkt om puls själv utan de här är va ja har hört av olika tränare :cool:

Det finns många åsikter bland tränarana. :D

Det jag har upplevt är att många är intresserade men inte speciellt pålästa åtminstone när det gäller de mindre tränarna.
Jag har hunnit snacka mycket puls med en del tränare faktiskt.

Det "värsta" exemplet var en som inte pulsade alls dör han hade gjort det och då blev han så fixerad vid mätaren. Men han var helt övertygad om att han aldrig kört hästen vi diskuterade om trött. :confused:

Jag vill ha mera info om hästen tråden gäller, men nog tror jag att kondisen finns. Hon hade ju gått ett 20-jobb med 100 i puls efter 5 min. och det gör inte mina under uppträning.

Pulskontroll efter träningspass
Puls på 60 slag/min 5 min efter arbete - för liten belastning
Puls på 60 slag/min 20 min efter arbete - normal återhämtning
Puls på 70 slag/min 5 min efter arbete - effektfull belastning
Puls på 70 slag/min 10 min efter arbete - normal återhämtning
Puls på 80slag/min 10 min efter arbete - för stor belastning

Men hur stämmer det överrens med att man bör ligga på 95-100 i 5 minuterspuls för att ha gjort ett utvecklande arbete?

Det är jag som rör ihop begreppen lite grand, förlåt...

Det här gällde konditionsträning för en häst med vilopuls mellan 30 och 35.

Ur samma dokument som jag tagit ovanstående tabell:

För bästa träningseffekt bör 5-minuters återhämtningspuls vara
100 slag/minut + 5 (95 -105 slag/minut)
Detta gäller alla hästar och alla träningsmetoder!

På något sätt verkar det som om den som skrivit det har förutsatt att hästar normalt har över 30% återhämtning efter jobben. Jag har hört att det skiljer från individ till individ vilket som passar bäst. Någonstans mellan 17 och 30% brukar passa de flesta.

Min brukar ligga stadigt på 20%, men återhämtningen kan man ju styra genom hur lång tid man har mellan intervallerna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London