Det här med "ox"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gallardo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 203

Gallardo

Trådstartare
På wikipedia.org så står det att man sätter "ox" bakom namnet på en renrasig arab. Det har jag vetat sedan förr, men hur får hästen det efter sitt namn?
Registreras hästen med namnet **** ox, eller är det bara något som folk skriver till?
Vi kan ta ett exempel.
Min kille som kommer hem i januari heter Gallardo.
Hans pappa var arab och hette Karnawal och hans mamma är också arab och heter Glownie.
Ingen av dom har "ox" efter sitt namn. Blir han ändå en Gallardo ox? Han är ju en renrasig arab.

Det här är något som jag aldrig har lyckats fått någon klarhet i så jag hoppas att någon kan dela med sig av sin vishet, för just nu känner jag mig inte alltför smart.

Sv: Det här med "ox"

Alla renrasiga araber skrivs ut med ox efter namn.... egentligen

Sen är det inte alls som gör det om man t.ex. kollar på registreringar, hästförteckningar m.m.

Alla häster registreras med sitt namn utan rasbeteckning efter. Sen skriver man ox, x eller xx efter namnet för att tala om att det är ett fullblod. Hur det uppstått varför man gör så har jag ingen aning om.
Är din häst ett renrasigt arabiskt fullblod kan du skriva ox efter hans namn om du vill tala om vilken ras han är.

Det vore lite kul att få reda på vart det kommer ifrån från början.
Undra när man började med dom bokstäverna efteråt?
Om det är någon som vet så kan den personen gärna svara :)

Tack för svaren hittills!:bow:

Jag vet att det var en artikel i Ridsport för några år sedan om de olika beteckningarna där man bl a försökte reda ut var de kom ifrån och när det började.

Kontentan av det hela var väl att ingen visste egentligen.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 676
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 493
Senast: Mirre
·
Hästvård Någon här som varit med om att en häst haft lång och vågig/krullig päls på vintern??? Jag hade en sköthäst en gång i tiden som var...
Svar
3
· Visningar
1 218
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025