Det här med olja till häst...

Sv: Det här med olja till häst...

Giraff skrev:
men vad har ni för erfarenhet av rapsolja? har gett det till min häst ett tag, för att få upp honom i hull, men nu blir jag ju lite osäker om det kan vara så att den skulle vara dålig för hästen på något sätt...Vad tycker ni, bör jag ge någon annan olja istället? Finns t.ex majsolja i matvarubutiker? Tacksam för svar... :bow:

Jag vet flera hästar som fått rapsolja i flera år och dom mår bra...
Personligen vill jag inte ge det för att jag lärt mig att man inte ska ge det för att hästen kan bli sjuk.
Jag ger majsolja och jag tycker att det har fungerat jätte bra. Majsoljan sägs ju vara den för hästen smakligaste oljan.... men vem kan svara på vad hästarna tycker... jag känner ingen häst som kan prata :smirk: .
Och så har jag lite egna teorier om att majsoljan eller tistel olja skulle vara bättre än de andra...

HannaZ skrev:
Bra initiativ!
Tur att vi inte vet om hur lurade vi är :smirk:

Ska bli intressant att se vad KO säger.

Ja, jag väntar med spänning på deras svar.
Jag blir så :devil: arg på krafft...
Att hänvisa till en studie som inte är officiell...
Det känns så oseriöst och jag trodde att dom var seriösa i sitt forskande mm för dom försöker alltid framstå som det, men tydligen inte.

Giraff skrev:
men vad har ni för erfarenhet av rapsolja? har gett det till min häst ett tag, för att få upp honom i hull, men nu blir jag ju lite osäker om det kan vara så att den skulle vara dålig för hästen på något sätt...Vad tycker ni, bör jag ge någon annan olja istället? Finns t.ex majsolja i matvarubutiker? Tacksam för svar... :bow:

Jag har mer eller mindre regelbundet gett olja i 15 år nu. Började på vets rekommendation till en äldre ponny efter en åldersrelaterad kolik. Honr ekommenderade kronolja (eftersom den finns/fanns att få i dunk).

Sen har jag gett 'en skvätt' rapsolja i maten under många herrans år för pälsen, åt två olika hästar.

och så har jag under dryga året gett förhållandevis hög giva olja till svårfödd häst för att få upp MJ. Samma sak har jag även gjort i perioder åt andra hästar.

Använder ffa rapsolja eftersom den är billigast. Även gett 'vegetabilisk olja' (VAD den innehöll är höljt i dunkel, köpt på femlitersdunk i 'invandraraffär'), även gett Kraffts Energy Oil och majsolja.

Ser INGEN som helst skillnad vilken olja jag använder och samtliga hästar har mått prima oavsett olja (dvs inkl rapsolja som är det jag använt mest).

Hundarna har i ett år nu ätit rapsolja med, utan negativa effekter alls. Provade under något halvår med majsolja med och såg ingen skillnad när jag bytte över till raps.

Ja, jag väntar med spänning på deras svar.
Jag blir så :devil: arg på krafft...
Att hänvisa till en studie som inte är officiell...
Det känns så oseriöst och jag trodde att dom var seriösa i sitt forskande mm för dom försöker alltid framstå som det, men tydligen inte.

Halkade in på denna gamla tråden och blev bra nyfiken hur det gått med allt.

Någon som vet?

Jag köper olja från krafft och började fundera på vad för sorts olja det är?

Jag köper olja från krafft och började fundera på vad för sorts olja det är?

Från Kraffts hemsida, det torde stå samma infp på förpackningen ;)

KRAFFT OIL
Ren sojaolja av livsmedelskvalitet som ger ett rent, koncentrerat energitillskott i skonsam form.

Eftersom Krafft ägs av Lantmännen och Lantmännen är Sveriges största importör av GMO soja ifrån Brasilien så torde det vara så att det är GMO soja om det är som Lewellyn skriver. GMO soja skulle inte jag vilja påstå är av livsmedelskvalitet precis, skulle aldrig äta detta själv. Och det beror inte på att sojan är genmodifierad utan på att sättet de odlar den på innebär att den är fullständigt dränkt i gift. Googla på Paraquat så får du se vad du tycker :crazy: För att inte tala om all Roundup som används.

Tack och bock för den kommentaren! Jag är också skeptisk till soja av samma anledning. Speciellt oljan bör ju kunna fånga upp bekämpningsmedlen, kan jag tänka mig.

Knapplånar. Jag försöker undvika att ge melass, men behöver nu ge lusern och då verkar enda alternativet till melassfri lusern vara lusern med sojaolja. Så nu vill jag höra alla argument kring sojaoljan.

Jag skulle helst undvika soja med tanke på miljöförstöringen den för med sig.

Men visst finns det melassfri lusern utan sojaolja. Kvarnbyfoders tex.

Lusernhack verkar omöjligt att hitta utan tillsats av melass eller soja. Däremot finns rent lusernpellets, till exempel från Kvarnby, som MonteRose skriver. Rätta mig gärna om jag har fel. Rent lucernhack skulle jag gärna vilja ha.

Jag glömde skriva att det är hack jag är ute efter. Gillar inte tanken på värmebehandlingen av pelletsen för jag tror att hästar inte ska äta uppvärmd mat och att pelletsen ökar magsyreproduktionen (=risk för magsår).

Från Kraffts hemsida, det torde stå samma infp på förpackningen ;)

KRAFFT OIL
Ren sojaolja av livsmedelskvalitet som ger ett rent, koncentrerat energitillskott i skonsam form.

Jag tyckte jag läste men tydligen inte tillräckligt noga :). Tack! Jag har precis börjat ge utav oljan och givetvis vill man ju ge det som anses vara bäst, men vilken olja är det?

Det verkar vara skilda meningar kring dessa oljor.

Kallpressad linfröolja är min rekommendation.
Finns svensktillverkad med tillsatt E-vitamin i bag-in-box. Oerhört praktiskt.
Kallpressad linfröolja innehåller den högsta mängden Omega-3-fettsyra som är väldigt nyttig.

Kallpressad linfröolja är min rekommendation.
Finns svensktillverkad med tillsatt E-vitamin i bag-in-box. Oerhört praktiskt.
Kallpressad linfröolja innehåller den högsta mängden Omega-3-fettsyra som är väldigt nyttig.

Har precis beställt hem just den (inte fått den än dock) men den har gått upp lite i literpriset sen tråden startades... Nu får man betala 485 för 10 liter :)
Men som du säger Bag in box måste ju verkligen va skitsmart =)

Jo, bag-in-box är superbt eftersom man inte tillför nåt syre varje gång man tar en slurk.
Har dock fått rätt många undrande blickar i stallet innan folk förstått vad det egentligen är i boxen. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka