Det här med motion

Mirre

Trådstartare
Hur och hur ofta motionerar ni era hundar?

Vad har ni för hund?

Ålder?

Hur är era hundar i psyke och temperament?

Hur pass motionskrävande är dem?

*Varje dag. Minst en längre promenad om dagen + lek och bus

Vad har ni för hund?
*Blandis schäfer/rottis tik

Ålder?
*snart 2 år

*Väldigt lugn, försiktig och försynt.
Lättlärd och social

*Någolunda, hon klarar att inte få någon direkt motion nån dag utan att bli stressad/få överskottsenergi för det

Sv: Det här med motion

Hon springer lös i stallet varje morgon minst 1.5 timme (mitt jobb), längre om hon vill men efter den tiden brukar hon välja att lägga sig och sova. Lös i stallet där jag har min häst minst 1 timme någon gång under dagen. Sedan brukar det bli någon kortare kvällspromenad om hon inte somnar tidigt.

Vad har ni för hund?

Norsk buhund/västgötaspets

Ålder?
snart 4 månader

Väldigt social och framåt. Pigg och alert.

Hon har ett stort behov av att röra sig och njuter verkligen när hon får vara ute men hon är ju ännu valp så orkar inte så långa stunder. När jag var sjuk ett par dagar förvånade hon mig genom att kunna sova hela natten och sen ligga och slappa med mig i soffan till kl 14 innan vi var ute ordentlig första gången.

olika varje dag men minst 1,5 timmar, brukar väll gå ca tre timmar.. vi brukar dela upp promenaderna på tre ggr, morgon middag kväll..

han brukar oftast vara lös i skogen och så bussar vi och tränar.

Vad har ni för hund?
curly coated retriver

Ålder?
1,5 år

typ som jag, när jag är lungn är han lungn, när jag är uppspeld är han det osv..

han dör inte om han inta får röra på sig, men därimot så måste han få tänka!

Varje dag, minst 4 promenader/dag. 3 av promenaderna blir ungefär 30 minuter, den fjärde 1 timme ungefär.

Vad har ni för hund?
Vi har en rottweiler, hane.

Ålder?
2,5 år.

Han är lugn och snäll, när han får den motion han kräver. Blir livlig och odräglig :p, om han får dåligt med motion, dock aldrig stressad, utan mest uttråkad.

Han är periodvis hyfsat motionskrävande, däremot har han haft perioder då han inte har fått så bra (borelia bland annat) då han inte har krävt alls den motion som han kräver när han är frisk.
Han är en stor, muskulös hund och behöver få utlopp för all energi.
När han är med mig i stallet (ett par ggr/vecka) brukar vi köra hjärn-gympa: gömma morötter, spåra etc. Man måste stimulera huvudet också!

Är ute minst 1 gång/dag i minst 1h (förutom alla korta rastningar) Det består huvudsakligen av upptäcksfärder i skogen eller vid stranden

Vad har ni för hund?
Chihuahua korthårig

Ålder?
4 mån

Extremt livlig, social, tuff

Han är ju valp så det gör ju endel. Men han behöver dagligen få en längre tids aktivering för att inte leva loppan inne

minst en skogsrejs/agility/"lydnadspass" per dag. Nu vintertid blir det en del skidåkning med husse också. utöver det koppelpromenader var fjärde timma ungefär.
korta hjärngympa pass då och då under dagen. oftast inomhus, då hon blir så lättstressad ute.

Vad har ni för hund?
schäfertik

Ålder?
4år

väldigt lättstressad. går väldigt lätt upp i varv. mattegris så det skriker. har hon fått motion och hjärngympa tillräckligt så är hon en riktig soffpotatis hemma..

egentligen skulle hon klara sej med mindre fysisk motion. men hon är så jäkla lättlärd så jag hinner få slut på ideer till hjärngympa åt henne annnars...

vanliga promenader på 20 min/gång några gånger om dan. dom får springa fritt oftast en gång om dan i ca 15 min.
inesen hänger med på ridtur på ca 1½ mil en gång i veckan eller varannan vecka. amstaffen är för ung för det än.

Vad har ni för hund?
kinesisk nakenhund och amstaff

Ålder?
kines 1½ år
amstaff 9 månader

båda mycket stabila och lugna

inge krävande alls. mer huvudträning isånna fall. eller menar du rasen i sig??

I vanliga fall minst 1 timmas promenad/dag + lösa på gården, nu sista tiden är dom i princip bara på gården. (pga min graviditet)

Vad har ni för hund?
Blandraser, en Boxer/am.staff/presa och en tibetansk spaniel/sheltie

Ålder?
3 resp 7

Lugna och trevliga inomhus med familjen, men behöver få utlopp för sin energi och rasa av sig (gäller den stora).
Den lilla är en soffliggare som busar lite max 1 gång i veckan..

Egentligen ganska motionskrävande men anpassar sig bra till mindre motion, (åtminståne temporärt) ingen av dom har lagt till med någon olat pga den minskade motionen än iaf!

tre gånger om dagen oftast. Men många gånger är vi påväg nånstans
Satsar på minst 1.5 timme om dagen men det kan bli kortare beroende på väder

Vad har ni för hund?
Kinesisk nakenhund

Ålder?
7 år

otroligt lugn, men pigg när vi är ute

Inte speciellt igentligen. Han behöver kunna springa av sig lite annars blir han fnattig. Men inte så han behöver långa rundor varje dag.

- aldrig, för jag tolkar motion som att hålla hunden i trim. Vi varken är ute och joggar eller simtränar eller liknande.
Däremot tar vi ju promenader varje dag. Vissa dagar kanske det bara blir sammanlagt en timme på en dag medans andra är vi ute från morgon till kväll.
Min hund och jag är väldigt anpassningbara :D

Vad har ni för hund?
- en chinese crested

Ålder?
- 3år

- Hur cool somhelst!

- Inget alls, men dagliga promenader är en självklarhet och även en del hjärngympa (innomhus nu när det är kallt ute :angel: )

Under jakt: Lösspringande x antal mil totalt/dag i skogsterräng.

Under ickejakt: cykelturer, sparkturer, joggingturer på ca 5 km x 2/dag + lugnare perioder, när det mest bara blir koppelprommisar på samma sträcka och antal gånger/dag.

Vad har ni för hund?

Jämthundar

Ålder?

1 år, 3 år & 9 år

Lugna, sociala, stabila, glada och allmänt trevliga

För att vara hållbara och i god kroppslig form så behöver de motioneras och aktiveras året om, men för den mentala balansens skull, så kräver de inte någon större mängd motion.

motion kan betyda många olika saker i alla fall för mig men hunden går oftas lös och får följa med på ridturer och ut i stallet

Vad har ni för hund? en labrador

Ålder? 3 år

Hur är era hundar i psyke och temperament? välldigt lugn och stabil lätt lärd och lyhörd

det beror på vad du gör din hund till.
våran hund har fått följa med till stallet och hästarna och är med i dom felsta familjeaktiviteterna och får sin motion på det viset
men han kan även vara en riktig soffpotatis och har ingen större lust att följa med ut i fall det är riktigt ruggigt ute
då får matte klara av att natta sina hästar själv

självklart får hon även varierad träning utöver just själva motionen:)
Oftast blir det även fler än 1 promenad såklart

Promenader var 4:e tim dagtid. Ibland kortare och ibland långa turer. Ca 4-5 dagar/v är de med i stallet. Då går vi lite i skogen och så springer de med om vi rider ut. Den ena springer även med i ridhuset, runt, runt.
Vi busar en del hemma och på promenader med leksaker och tränar trix och problemlösningar.
Vad har ni för hund?
Två Pappilontikar.

Ålder?
Båda är 5 år.

Den ena har väldigt mycket energi. Hon vill gärna röra sig mycket. Men det slår inte över i stress om hon inte får det. Hon är väldigt intelligent och väluppfostrad. Mkt lätt att ha att göra med! Hon är väldigt bunden till mig.
Den andra är lite mer social gentemot andra. Och inte lika intelligent. Hon var även rätt stressad när hon kom till mig. Me har blivit väldigt mycket bättre. Även hon väldigt oproblematisk och snäll hund.

Ingen av dem är så att de mår dåligt om de inte skulle få mycket motion någon dag. Det är ju en sällskapshund. Men de tycker det är kul att vara ute och orkar mycket. Den ena är ju lite mer extrem i hur mycket hon orkar. Hon mår bäst om hon får röra sig en hel del.

Hur och hur ofta motionerar ni era hundar?Varje dag drar 3 gånger i veckan brukar ligga runt 5-7 km cyklar 2 gånger i veckan några km sen en långrunda varje dag och annan hjärn gympa med bollar eller sök lekar.
Vanlig rastning ca 4 gånger per dag beroende på vad dom själva tycker.

Vad har ni för hund?
Två Siberian Husky

Ålder?17 resp 18 Månader

Lugna inomhus mer lek och spring ute.
Glada och snackiga som alla andra Husky>=)

Jag har ju draghundar så visst kräver dom en del,sånt man får ta när man bestämmer sig för den typen av hund.
Dom MÅSTE få jobba.

Senast ändrad av en moderator:

Vi är ute 5 ggr/dag. Förmiddagen ca 1-1½ timmes promenad/lek/träning/spåra eller bus med kompis. Ibland lite av allt :D
På kvällen promenerar vi 15-20 min. Övriga är bara rastrundor..

Vad har ni för hund?
Dansk/svensk gårdshund

Ålder?
9 mån

Eftertänksam o cool inomhus, fullt ös ute. Tydlig av-och påknapp. Träningsvillig, följsam o underbar :love:

Ganska, behöver promenera varje dag, men att få använda hjärnan är nog det viktigaste.

Hur och hur ofta motionerar ni era hundar? Lite olika varje dag men kanske 1,5 h dag, Ibland tränar vi lite lydnad inne och ut med, leker i bland med sin bästa kompis vovve också.

Vad har ni för hund? En långhårig dvärgtax

Ålder?12 månader

Hur är era hundar i psyke och temperament? Hur bra som helst:love:

Hur pass motionskrävande är dem? Jag han verkar vara nöjd med den motion han får ibland vill han vara ute och leka, träna mer nu när det är snö ute, men vissa dagar som när det regnar är det mer inomhus saker vi får göra då han hatar att vara ute i regn vill kanppat ens gå åh kissa 6 bajsa:mad:

Senast ändrad av en moderator:

Genom långa promenader i varierande miljö.
Vi går i snitt 3 promenader om dagen, 2 på 30 minuter och en på 1 timme. Sen är de ute och rastar sig själva säkert 4 gånger/dag också, har inhängnad trädgård..

Vad har ni för hund?
En cockerspanieltik på snart 2 år, en rottistik på snart 7 år

Ålder?
oj, se ovan :D

Cockern är vääldigt livlig och har mycket temperament. Stor personlighet och mycket vilja, men det går utmärkt att vända det till sin fördel. Hon är en grymt härlig individ :) Men inte helt lätt att ha att göra med om man inte förstår sig på henne.

Rottisen är väldigt snäll och ganska bekväm av sig, hon gör ingenting jobbigt i onödan om man säger så ;) . Hon skulle aldrig medvetet göra något "dumt". Hon är lugnare än cockern och uppför sig väl eg mer som en labbe än som en rottis, men är man inte hundvan tar hon lätt över. Min pappa tex har hon hårt lindad runt sin lilla tass:p

Båda två behöver långa dagliga promenader, jag upplever att 2 timmar om dagen uppdelat på 3 är lagom för dem, då känns de nöjda! Vi går nog längre än andra gör på en timme/ en halvtimme, för jag går väldigt raskt och brukar alltid få höra det om jag får sällskap :angel: :p . De går båda lösa större delen av promenaderna, så de springer mycket längre än jag gör. Men det är minst lika viktigt att de får mental stumulans, de är båda hundar som behöver få jobba med hjärnan för att må bra.

Vi går ut 3ggr/30-60 min om dagen + kissningar + de springer med mig i stallet. Promenaderna är fulla med lydnad+handling:)
Sen är det väldigt mycket träning; Gryt kör vi 1ggr/vecka under säsong, viltspår någon gång i månaden och agility, lydnad och rallylydnad 1-2 ggr/veckan.

Rider ut med hanen ca 1 timme med hög medelhastighet 1-2 ggr/vecka.

Sen kommer ju praktisk grytjakt till också.

(tar en av dom..)
Vad har ni för hund?
Borderterriertik

Ålder?
6 år

Hon är lugn, trygg, hög i rang och med gott självförtroende. Sur mot hundar men snäll mot människor. Älskar att jobba och få känna att vi är ett team.

Hon måste få hjärngympa. Visst, vi skulle kunna ligga inne och slöa i flera dagar och egentligen inte gå ut mer än ock kissa, det är luugnt. Speciellt när det är kallt/blåsigt/regnar;) Men max i 2-3 dagar. Sen vill hon köra, tänka, jobba, träna..
Fast sen tränar vi mycket också; vilket gör att hon är van vid olika sorters träning och vant sig vid att hon får det.

//Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 062
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka