Det här med löp...

linnsan

Trådstartare
Tiken var vad jag trodde påväg in i löp för någon vecka sen. Hon blev extra gosig, hanarna reagerade och blev extra luktiga och flörtade samt försökte rida. Hon kändes även under någon dag extra "mysig" och luktig mot dom. Men nu är det precis som att det avtagit.. Kan hon ha löpt utan blod och under så kort tid och utan att hanarna har reagerat värre (speciellt den ena är översexuell)? Hon är nu 11 månader av rasen löwchen.

Hur vanligt är det med såna här tysta och lugna löp? Något annat som kan ha gjort det?

"Någon vecka" är ju normal löp-tid? Inte heller borde det väl vara allt för ovanligt med löp som knappt märks. På mina tikar märker jag knappt av löpen, hade inte märkt något alls om det inte vore för att jag såg att det kom lite blod ibland. Att vår lapphundsvän löpte hade jag helt missat om det inte var för att hon under en period tvättade sig mer där bak och att jag vid ett tillfälle såg en bloddroppe på golvet.

"Någon vecka" är ju normal löp-tid? Inte heller borde det väl vara allt för ovanligt med löp som knappt märks. På mina tikar märker jag knappt av löpen, hade inte märkt något alls om det inte vore för att jag såg att det kom lite blod ibland. Att vår lapphundsvän löpte hade jag helt missat om det inte var för att hon under en period tvättade sig mer där bak och att jag vid ett tillfälle såg en bloddroppe på golvet.

Ja, det är väl mest de översexuella hanarna som jag tycker borde ha reagerat mer. Har liksom inte ens haft hanen och tiken åtskilda under natten. Trodde faktiskt inte hon börjat löpa än utan att hon var på gång, eller hur man ska säga. Men nu verkar ju som sagt intresset hos hanarna avta och tiken blivit mindre klängig. Så det kanske bara var det med andra ord? Något blod har jag inte sett alls men som du säger så har hon tvättat sig ovanligt mycket...

Ja, det är väl mest de översexuella hanarna som jag tycker borde ha reagerat mer. Har liksom inte ens haft hanen och tiken åtskilda under natten. Trodde faktiskt inte hon börjat löpa än utan att hon var på gång, eller hur man ska säga. Men nu verkar ju som sagt intresset hos hanarna avta och tiken blivit mindre klängig. Så det kanske bara var det med andra ord? Något blod har jag inte sett alls men som du säger så har hon tvättat sig ovanligt mycket...

Knepigt! Hade hon varit min hund så hade jag nog räknat med att det var ett löp, fram tills hon eventuellt löpt på riktigt vid en tidpunkt som gör att det här löpet inte kan ha varit "på riktigt" :p

Knepigt! Hade hon varit min hund så hade jag nog räknat med att det var ett löp, fram tills hon eventuellt löpt på riktigt vid en tidpunkt som gör att det här löpet inte kan ha varit "på riktigt" :p

Haha jag får nog göra så! Hade ju helt klart varit smidigt om det var såhär.. Smidigt :D

och jag skulle inte räkna det som löp, utan mer som förlöp och att det riktiga kommer lite senare :D

Men alltså, det här med "förlöp", vad ÄR det egentligen och i vilken utsträckning existerar det? Jag har hört flera prata om sådant, men aldrig någonsin märkt av något sådant hemma.

och jag skulle inte räkna det som löp, utan mer som förlöp och att det riktiga kommer lite senare :D

Men är inte förlöpet det som kommer innan höglöpet? Alltså att allt hänger ihop men olika faser av löpet liksom? Det trodde jag :D
Annars kan jag ju slå vad om att hon kommer i höglöp lagom till utställningen i sthlm bara för att :cautious:

Men är inte förlöpet det som kommer innan höglöpet? Alltså att allt hänger ihop men olika faser av löpet liksom? Det trodde jag :D
Annars kan jag ju slå vad om att hon kommer i höglöp lagom till utställningen i sthlm bara för att :cautious:

Eller ja, jag menar alltså perioden före löp som kan skifta ganska rejält både i intensitet och i längd :)

Enligt skk håller förlöp på i 1-2 veckor och sen blir det höglöp ca 4-12 dagar. Och sen efterlöp i ca 2 månader?

Eller kan de ha förlöp som sen avtar och sen senare börjar de löpa på riktigt?

Första gången jag har tik om det inte märks :angel:

Hon var vad jag såg svullen för.. 2 (?) veckor sen och strax innan det visade hanarna intresse. Det var även då hon blev klängig och helst ville sitta på mig konstant, och sova på mig när vi sov. Hon är ju gosig annars också men det märktes skillnad iom att hon var mer krävande i sin närhet, som hon inte är annars.

Sålart kan ju inte ni svara på huruvida hon löpt eller inte men tänkte att det brukar finnas en del erfarenhet härinne :)

Hade jag inte haft hanarna så hade jag nog inte haft några tveksamheter på löp. Men när hanen som brukar sitta och gnälla vid dörren i en vecka när en tik löper 1 km bort helt plötsligt bara gnäller lite smått och annars accepterar läget blev jag förvånad att det nu verkar bli mindre och mindre intresse. Trodde nu det skulle komma igång på riktigt :D

Åh, jag är så glad att jag förstår mig på mina hundars löp :p Här har det alltid varit: Hund börjar löpa, tydligt med lite blod och hund som håller rent ordentligt. Någonstans mitt i löpet kommer någon dags höglöp. Sedan fortsätter löpet en stund till. Totalt från första löpdag till hunden slutar löpa har det varit nästan på dagen 3 veckor, varje gång. Inga konstigheter :D

Åh, jag är så glad att jag förstår mig på mina hundars löp :p Här har det alltid varit: Hund börjar löpa, tydligt med lite blod och hund som håller rent ordentligt. Någonstans mitt i löpet kommer någon dags höglöp. Sedan fortsätter löpet en stund till. Totalt från första löpdag till hunden slutar löpa har det varit nästan på dagen 3 veckor, varje gång. Inga konstigheter :D
Lär väl snart få veta om detta var hennes löp eller om det kommer något mer sen.. Hoppas på att hon har såhär enkla löp kan man ju alltid få göra tills motsatsen är bevisad :D:devil:

Hon är ju av liten ras och 11 månader (imorgon) så om detta var något annat än löp lär det väl komma snart iaf :up:

Mina brukar jag märka flera veckor i förväg på att det närmar sig löp - ofta minst en månad före, då dom blir mer markeringsbenägna, kan börja svullna lite runt vulvan osv - men detta kan ibland gå upp och ner lite. Jag sa ju fel när jag sa förlöp, för jag menade alltså tiden före löpet startar :p Vissa hanar kan visa intresse under denna period med, beroende på hur känsliga/intresserade dom är.

Har tiken löpt förut ? Om inte, så kan första löpet vara lite annorlunda och även vara utan ägglossning, för att sen komma igång ordentligt ett par månader senare :)

Jag blir galen på tikarna här hemma, har väntat sen februari på löp och de har i perioder betett sig som din tik. Vi har hanhundar också som visat lite ökat intresse men inte att de skulle vara intresserade av att para sig.
Ena tiken var hos en duktig uppfödare en period och hon är också förvånad att den tiken inte börjat löpa än hon trodde de skulle börja bara några dagar efter hon kom hem igen.
De verkar segstartade i år. Jag som har massa intresserade valpköpare!

Jag blir galen på tikarna här hemma, har väntat sen februari på löp och de har i perioder betett sig som din tik. Vi har hanhundar också som visat lite ökat intresse men inte att de skulle vara intresserade av att para sig.
Ena tiken var hos en duktig uppfödare en period och hon är också förvånad att den tiken inte börjat löpa än hon trodde de skulle börja bara några dagar efter hon kom hem igen.
De verkar segstartade i år. Jag som har massa intresserade valpköpare!

Du känner ingen med löptik som kan träffa din tik, så kanske din tik kommer på att det är bra att löpa? :P

Intressant det här med löp och det finns så mycket som kan påverka - andra tikar, väder och vind, sjukdom osv :)
Mina löper alltid samtidigt och har gjort sen den yngsta började löpa (dom är 3 och 4 år nu). Ynglingen startar alltid och så börjar den äldre 3-5 dagar efter. Senaste löpet blev uppskjutet en extra månad på ynglingen, som verkade vänta in i det längsta på att den äldre skulle visa tecken - men den äldre började aldrig (kroppen sa ifrån och hon hoppade över löpet pga sin sjukdom/infektion av den franska hjärtmasken). Ynglingens löp blev långt ifrån så intensivt som det brukar och parning kunde vi glömma, då höglöpet inte var lika tydligt som det brukar och hon bad hanen dra så långt pepparn växer. Så även när synkroniseringen strular, så kan löpen ändras :p

Intressant det här med löp och det finns så mycket som kan påverka - andra tikar, väder och vind, sjukdom osv :)
Mina löper alltid samtidigt och har gjort sen den yngsta började löpa (dom är 3 och 4 år nu). Ynglingen startar alltid och så börjar den äldre 3-5 dagar efter. Senaste löpet blev uppskjutet en extra månad på ynglingen, som verkade vänta in i det längsta på att den äldre skulle visa tecken - men den äldre började aldrig (kroppen sa ifrån och hon hoppade över löpet pga sin sjukdom/infektion av den franska hjärtmasken). Ynglingens löp blev långt ifrån så intensivt som det brukar och parning kunde vi glömma, då höglöpet inte var lika tydligt som det brukar och hon bad hanen dra så långt pepparn växer. Så även när synkroniseringen strular, så kan löpen ändras :p

Intressant verkligen! Tiken har ju aldrig löpt innan så har ju inte en aning hur hon "ska" bete sig. Men antar att det bara är att vänta och se om hon kommer igång ordentligt eller om det helt enkelt var löpet. Känns liksom som att hela hon har mognat till sig på något vis på bara några få veckor. Väldigt intressant det här, har ju bara haft hanar innan :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 770
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag har för första gången i mitt liv en tik och har därmed ingen erfarenhet utav detta. Hon är utav stor ras (Mastiff-typ) och är nu...
Svar
2
· Visningar
2 565
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 618
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar