Det här med ledarskap???(fundering)

Tassa

Trådstartare
Hej.
Jo, det här med ledarskap har jag funderat lite på.
Är det verkligen möjligt att vara den där "riktiga/ultimata" ledaren till en häst???
Jag menar att för det första så ser ju hästen att man inte är en häst och för det andra så är det ju inte naturligt för en flockledare att rida runt på hästarna...;)
Och borde dom inte märka och tycka man är dålig/konstig ledare när dom har en ledare i hagen och en annan ledare ute som dessutom inte är med flocken dygnet runt?

Självklart tycker jag att man ska vara ledare över hästen, den ska lita på en och lyda mm. Men jag undrar ändå om hästen verkligen kan se oss människor som en riktig/naturlig ledare?

Nu så håller jag själv inte på så mycket med hästar, men har ett stort intresse. Och det här med ledarskap dyker för det mästa upp både här på buke och i olika böcker (vilket är bra då det ju är viktigt) och det är därför jag har fått domhär funderingarna.

Så nu undrar jag lite över era funderingar: Om ni tycker att man faktiskt kan vara den där ledaren fast vi är så olika arter eller hur ni ser på det. Och inget gnabb om vad som är rätt eller fel (som det lätt kan bli här har jag sett:p ) utan bara hur ni ser på det!

Hoppas ni inte tycker mina funderingar är helt blåsta :o

Sv: Det här med ledarskap???(fundering)

Om man använder ett språk som hästen förstår så spelar det ingen roll hur ledaren ser ut. (Till skillnad från människan så har hästen inga förutfattade meningar om hur en ledargestalt ser ut)

Jag tror inte att hästen ser oss som en naturlig ledare. Det är inte mycket som vi gör med hästen som egentligen är naturligt för den. Men tack och lov så är de ju oerhört bra på att anpassa sig efter oss människor. Jag tror att de ser oss som ledare fast inte som en hästledare i flocken. Bara det att vi ger dem mat blir väl egentligen konstigt? Det har jag funderat ganska mycket på. En flockledare äter väl först och jagar bort de andra? Vi ger dem mat??
Jag ser det som att de ser oss som den som visar dem den bästa vägen ut (dvs den för dem tryggaste vägen att ta sig igenom olika händelser). Om vi alltid, på ett för dem självklart sätt, tar kommandot och bestämmer vad som ska hända och skyddar dem för faror så händer det inte ngt farligt. Så brukar jag tänka när jag är med min häst och jag tycker att det fungerar bra. Det är inte alltid så lätt - som ex igår när vi mötte slaktbilen mitt i en kurva. Hon är inte helt trafiksäker än och expert på att läsa av mig. Då gäller det att hålla sig lugn och på så sätt berätta för henne att det inte är ngt farligt. Vi klarade oss bra det gick att gå av vägen just där.

Det var ett bra och intressant tankesätt.
Jag kan tänka mig att det är ungefär så för hästarna.

Tassa, jag tyckte att det var en ganska intressant fundering :) Det är klart att vi gör mycket som inte är naturligt med hästarna, men jag tror att de ändå mycket väl kan acceptera oss som deras ledare om vi agerar på ett sådant sätt.

Forest Autumn: Jag har oxå funderat på d där med maten. Men om man kräver att hästen ska stå still och vänta tills man t.ex har hällt ut all mat i krubban och inte komma och tränga sig på befäster man ändå ett ledapskap och talar om att man är "högre i rang" :idea:

Det är mkt möjligt att de uppfattar det så att vi säger till dem att de får äta. Det har jag inte tänkt på.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 110
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel