Det här med läderbom...

Equidaem

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter? Hur lätt/svårt är det att få den att forma sig? Hur stadig är den? helt enkelt, vad vet ni, vad tycker ni?

Skrev en tråd för ett tag sedan, det har inte blivit någon sadel än, men jag funderar fortfarande på en skolsadel med läderbom. D&P har ju även inställbart framvalv till sina läderbommar, vilket helt klart låter intressant.

Däremot har jag läst en hel del skräckexempel om deubers sadlar också, om snedhet, dålig stoppning osv. Har det blivit nåt bättre på senaste tiden?

Intresset för en sadel med läderbom väcktes till liv igen idag när jag råkade på denna bild av en ny sadel från dueber, heter "doma": http://taur.se/images/1113st.jpg

Helt i min smak :d Nån som vet nåt om den? Finns ingen info att hitta någonstans, inte ens på tillverkarens hemsida :confused:
 
Sv: Det här med läderbom...

Jag har en med läderbom, visserligen ST Western, men ändå.
Helt underbar sadel! Både jag och hästen trivs super :D Känns flexibel men ändå stabil, jag är riktigt nöjd.
Har inte hittat några fel på min ännu ;)
 
Sv: Det här med läderbom...

Jag hann iofs inte prova min så länge eftersom jag ganska snart sålde den vidare, pållen trivdes inte riktig med den. Tyckte inte den verkade så värst lättformad, inte jämfört med vad jag hade förväntat mig iallafall, och det kan ju ta månader innan den format sig till hästryggen. Det var nog där skon klämde för min häst, han tyckte väl inte det var acceptabelt att behöva vänta på att den skulle forma sig, blev lite stressad, stel osv, fastän den såg ut att ligga rätt ok och vara rätt vidd. Själv tyckte jag den var kanon, fast även jag har blivit bortskämd med ännu mjukare sadlar, att hästen känner av min sitsinverkan bättre. Det problemet lär man inte ha om man är van vid bomsadlar sen tidigare, man jag har ju ridit så mycket barbacka/med barbackapad/med mjukare bomlösa, nästan uteslutande i 10 år, så då blir det ju tvärtom.
Jag tyckte den var väldigt stadig och bekväm, (ST Española Deluxe), jag fick hjälp till en bra sits och blev inte alltför påverkad av hästens rörelser som man kan bli i mjukare sadlar.

Största nackdelen som jag ser det är ju om den formar sig ojämnt, och att själva konceptet (för mig som som sagt är från "andra sidan") egentligen känns lite konstigt när den ändå är såpass stel, tror ju inte att den kommer röra sig med häströrelserna såvärst mycket bättre än en bomsadel t ex och man har ju rätt stora variationsmöjligheter om man har en sadel som är ställbar i bommen även om den inte har läderbom. Kanske snäppet lättare att få den ligga bra jämfört med att hitta bomsadel med ex. utbytbart koppjärn och kanske aningens mer följsam mot hästryggen. Inte tillräckligt för mig, men så gav jag det inte så lång tid heller som sagt, och jag vet flera andra som varit nöjda med sina.
 
Sv: Det här med läderbom...

det jag kan inflika är att det i senaste Ridsport var en artikel om att vidare forskning på bomlöst v/s bomsadel gjorts, och att man backat på tidigare hävdelser i fråga om att de bomlösa avlastar hästen osv. De nyaste rönen som använder sig av mer modern och avancerad teknik som verkligen mäter trycket under respektive sadlar/sadelutformning med hjälp av datoriserad tryckmätning, talar för att traditionell bomsadel är det som avlastar tryck och punkttryck/belastning mest för hästens del och som förefaller vara det mest ergonomiska i ett helhets och långtidsperspektiv om hästen ska belastas under ryttare.
 
Sv: Det här med läderbom...

det jag kan inflika är att det i senaste Ridsport var en artikel om att vidare forskning på bomlöst v/s bomsadel gjorts, och att man backat på tidigare hävdelser i fråga om att de bomlösa avlastar hästen osv. De nyaste rönen som använder sig av mer modern och avancerad teknik som verkligen mäter trycket under respektive sadlar/sadelutformning med hjälp av datoriserad tryckmätning, talar för att traditionell bomsadel är det som avlastar tryck och punkttryck/belastning mest för hästens del och som förefaller vara det mest ergonomiska i ett helhets och långtidsperspektiv om hästen ska belastas under ryttare.

ja se där! har sagt det hela tiden :D tycker det säger sig själv om man ser till material och dess egenskaper
 
Sv: Det här med läderbom...

Jag betvivlar inte att det stämmer.

Sedan får man fundera om det finns andra egenskaper än tryckavlastning som är viktiga när man väljer sadel. Andra faktorer, som t ex rörelsefrihet och överföring av signaler, kan ju också behöva vägas in när man väljer sadel.

Kanske är det så att det kan vara bra att variera sig lite. Det kanske t ex kan vara bra att ha bomsadel till lösgörande arbete med mycket lättridning och lätt sits, och bollöst/läderbom vid andra typer av arbete.
 
Sv: Det här med läderbom...

det jag kan inflika är att det i senaste Ridsport var en artikel om att vidare forskning på bomlöst v/s bomsadel gjorts, och att man backat på tidigare hävdelser i fråga om att de bomlösa avlastar hästen osv. De nyaste rönen som använder sig av mer modern och avancerad teknik som verkligen mäter trycket under respektive sadlar/sadelutformning med hjälp av datoriserad tryckmätning, talar för att traditionell bomsadel är det som avlastar tryck och punkttryck/belastning mest för hästens del och som förefaller vara det mest ergonomiska i ett helhets och långtidsperspektiv om hästen ska belastas under ryttare.
Tyvärr står det inte ens vilken typ av bomlös sadel de använt för testet. Det kan vara vilken modell som helst. De har enbart jämfört tryckfördelning mellan bomsadel och bomlös. Det säger i stort sett ingenting. Att en bom fördelar tryck bättre är ju ingen nyhet. Det var synd. Däremot står det att citat: "Forskarna kommer nu att gå vidare och undersöka fler modeller av bomlösa sadlar på hästar av olika typ och kroppsform." Då börjar det bli riktigt intressant. Det finns ju typer av bomlösa sadlar som är väldigt olika varandra och det skulle vara spännande att se vad de kom fram till för skillnader, både dem emellan och gent emot en traditionell träbom. Jag hoppas också att de inte enbart fokuserar på tryckfördelningen utan även ser till hur sadlarna släpper igenom signaler mellan häst och ryttare samt hästens rörlighet i olika typer av sadlar. Ser fram emot fortsättningen.
(själv är jag varken för eller emot det ena eller det andra. Jag använder en bomsadel och en bomlös till min häst)
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med läderbom...

Jag förstår inte riktigt att detta är en nyhet. Såg också artikeln i Ridsport och höjde ett ögonbryn eftersom jag aldrig någonsin trott, hört eller diskuterat annat än att bomlöst INTE fördelar ut trycket och att det är en av fördelarna (om man har en häst som ändrar form mycket mellan vila och arbete och därför har svårt att arbeta med bomsadel).
 
Sv: Det här med läderbom...

jag skriver ju det -att VIDARE forskning gjorts. Precis som du säger så är det ingen nyhet att bomsadlar fördelar tryck mer effektivt, men som jag tolkade artikeln så hade man tagit upp forskningen igen och tänkte på sikt djupdyka.
 
Sv: Det här med läderbom...

Jättebra att forskningen vågar ta ett steg utanför det etablerade!
 
Sv: Det här med läderbom...

Försäljarna av flera bomlösa modeller har protesterat högljutt mot att deras sadlar skulle ha sämre tryckfördelning än bomsadlar, ffa har jag hört det i distanssammanhang.

Tro jag det. De vill ju sälja sadlar till distansryttare.
 

Liknande trådar

I
Ridning Som sagt djupt nere i sadelträsket befinner jag mig just nu :cry: Har en del funderingar på olika alternativ och tänkte be er...
Svar
6
· Visningar
2 293
Senast: minda
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
652 280
Senast: caballus
·
Utrustning Sååå glad! Envishet kryddat med tur. :) Historien: Jag annonserade här på Buke efter dressyrsadel. Hittade en intressant (udda märke...
Svar
10
· Visningar
1 518
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp