Det här med kuperat och utställning efter 1/1-08

F

Filippan83

Hur ligger det till nu egentligen? Jag får olika uppfattning hela tiden, kommer kuperade att få ställas ut?
Som jag uppfattat det så gäller bara ställande förbudet för kuperade hundar dom som är födda efter detta datum och att dom som redan finns i sverige och som är födda tidigare även fortsättningsvis får ställas ut precis som vanligt... Är det korrekt eller har jag missuppfattat som vanligt?:confused:

Sv: Det här med kuperat och utställning efter 1/1-08

Så har jag oxå fattat de, men jag e inte heller säker på att de e rätt...
Typ år 2016 går de sista kuperade in i vetran-ringen;)

Så det blir alltså kuperingsfritt på utställningarna? Jag välkomnar det efter helgens utställning då jag för första gången blev riktigt irriterad över att jag blev placerad efter två kuperade när jag hörde deras kritik medans domaren sa den till ringsekreteraren, (gömde oss i tältet för att få skugga). Jag fick enbart superfin kritik medans dom andra fick ytterst blandad, han mättes även korrekt (30cm) och trotts det blir jag trea i konkurensen. Då undrar man ju verkligen vcad det beror på hmmm!

Nopp, det blir det inte. Tar ju iaf 10-12 år minst innan alla kuperade fått vandra vidare. Dessa får du ställa ut, dock får du inte ställa en kuperad hund som är född efter 2008. Man kan ju anta att det kommer komma in många kuperade nu sista året det är tilllåtet. Men det återstår ju att se...

I SKKs utställningsbestämmelser införs att hund född fr.o.m. 2008-01-01
och som är svans- eller öronkuperad inte ska ha rätt att delta på utställning.

Från den senare regeln föreslår CS följande undantag:
- Hund född 2008-01-01 eller senare av ras som SKK fastställt och som har
medfödd stubbsvans, ska ha rätt att delta på utställning. Veterinärintyg
utställt inom en vecka efter hundens födelse ska kunna uppvisas.

- Hund född 2008-01-01 eller senare av ras som SKK fastställt och som
svanskuperats av veterinärmedicinska skäl, ska ha rätt att delta på
utställning.

- Hund född 2008-01-01 eller senare och som är svans- eller öronkuperad
ska efter särskild prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd
en gång och få resultatet stamboksfört

Vad betyder då det? Det är tydligen taget ifrån skk:s hemsida

Att alla hundar som är födda och kuperade efter 2008 inte får vara med på utställning.
Men vi har ju hundar idag som är kuperade, dessa kommer att få fortsätta vara med.

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 227
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar