det här med körklubbar/sektioner

buschiq

Trådstartare
Har funderat lite.
Nu när jag - förhoppningsvis snart -får hem min nya senatorsele vill jag ju lära mig köra med en riktig sele på bästa vis. Helst skulle jag vilja få hjälp via en körklubb eller körsektion, men tydligen finns ingen sådan på min närmsta ridskola.
Jag har ju ingen transport, så att ta sig någonstans längre med häst och vagn känns knepigt. Sambon är väl lagom pigg på att hyra släp och köra oss om det inte är "akut".
-Hur gör man? Åker själv och är med på aktiviteter utan häst?
Eller finns det tränare att få tag i som kan komma hem vid enskilda tillfällen?
Vet ju att det finns körklubb i Arvika - men det är låångt dit...

Några bra tips?:D

Sv: det här med körklubbar/sektioner

Vad kul att du vill köra! Om du har svårt att få med dig häst och vagn finns det några alterntiv, antingen får du tag på en klubb där du kan låna/hyra vagn av klubben eller någon kusk. Då behöver du bara köra hästen. Sen kan du alltid åka och kolla på körträningar, hitta någon du kan följa med ut och köra? Det kan vara svårt att få hem en tränare om man är ensam att köra, eller dyrt i alla fall, men det kanske finns någon aktiv kusk i närheten som kanske inte har tränartiteln men ändå kan hjälpa dig rätt bra i början i alla fall som kan komma hem till dig. Jag tycker du ska ta kontakt med din distriktsgrenledare som bör ha koll på aktiva kuskar, från den personen kan du kanske få reda på närmaste aktiva klubb, från den kan du sen kanske få tag på närmaste aktiva kusk. Men börja med distriktsgrenledaren h*n har också koll på träningar/tävlingar/aktviteter. Du hittar det på www.kuskringen.nu

Jo, det är ju där jag letat - bl.a. Men årjäng och Filipstad är också långt bort när man bor i norra Värmland... ( eller, om jag fick välja själv så skulle det ju inte vara något problem att fara, men det är sambon som kör så då blir man lite utelämnad.)
Men jag ska fundera på det du skrev och se vad jag kan göra.
I värsta fall får man väl försöka läsa sig till hur allt fungerar, men jag hör till dem som tycker att saker ska göras ordentligt om de väl ska göras, så frågan är om det räcker för mig... ;)

Tack för svaret!

Fråga efter aktiva kuskar, det kan hända att det finns fler som bor en bit bort! Nån du kan samåka med?

Kolla med fjordfolket i Värmland, de flesta kör sina hästar, och de är alltid jättegenerösa att dela mid sig av det de har i tid, kunskap och annat nyttigt. Kanske någon bor nära dig? Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
G
Körning Jag är intresserad av att börja med körning. Då menar jag inte typ ponnytrav utan körning men häst och vagn. Jag undrar om det är...
2
Svar
22
· Visningar
2 993
Senast: GuineaPiggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar