Det här med kennelnamn...

utte

Trådstartare
Är det tillåtet att ha ett vägnamn eller en plats som kennelnamn, typ Storgatans eller Hötorgets.

Blir galen snart. Det är ju näst intill omöjligt att hitta på ett bra namn som inte är upptaget redan. :crazy:

Sv: Det här med kennelnamn...

Ja precis.
I skks info står det att en postadress inte får användas som kennelnamn. Vad räknas som en postadress då? Är det vägnamnet, eller postnummer plus ort, eller alltihop tillsammans? Hm får googla definition av postadress. ;)

postadressen borde rimligtvis vara "storgatan tre" eller liknande. men ortnamn, husnamn, fornminnesnamn, platsnamn verkar gå bra (alla de jag kom på var iaf upptagna när jag försökte hitta något lämpligt :) )

Så "Storgatans", "Kungsgatans", "Ringvägens" etc är alltså inte ok då? Eller är det bara om man har med ett nummer också? (Ursäkta om jag är lite trög).

SKKs regler säger ju:
får inte bestå av siffror eller enstaka bokstäver, namn på länder, landskap, städer, län eller postadresser

Och postadress är postnummer + postort, eller bara postort.
Så på många ställen kan man säkert ha bynamn eller liknande som kennelnamn eftersom det varken räknas som stadsnamn eller postort (som är stället posten delas ut från). Men gatunamn måste ju alltid vara ok!

Åh, hoppas du har rätt! Då kanske jag äntligen har hittat ett namn som kan funka! :)

*kl*

Om man har ett kennelnamn sen gammalt men inte varit aktiv på väldigt många år och kommer inte att vara aktiv framledes heller, kan man avregistrera namnet då? :o
(Var så länge sen det användes så jag t om hade glömt av det och kom på det nu när jag läste tråden)

Du vet att du kan överlåta det?
Kan ju vara bra om någon vill ha just ditt och du inte har använt det på länge
Tror till och med att man ibland kan få betalt, i vart fall blev jag kontaktad av en som ville köpa mitt, vi pratade aldrig hur mycket då jag avböjde förslaget:D

*kl*

Om man har ett kennelnamn sen gammalt men inte varit aktiv på väldigt många år och kommer inte att vara aktiv framledes heller, kan man avregistrera namnet då? :o
(Var så länge sen det användes så jag t om hade glömt av det och kom på det nu när jag läste tråden)

Om jag minns rätt så avreggas det efter att ha varit icke aktivt i 25år.

Du vet att du kan överlåta det?
Kan ju vara bra om någon vill ha just ditt och du inte har använt det på länge
Tror till och med att man ibland kan få betalt, i vart fall blev jag kontaktad av en som ville köpa mitt, vi pratade aldrig hur mycket då jag avböjde förslaget:D

Har i princip inga hundkontakter kvar och är inte medlem i SKk eller ngn hundklubb övht längre. Dvs jag är helt ointresserad av de bitarna även om jag har jyckar som går hemma på går'n så jag vet inte ens hur man skulle kunna få de ev. kontakterna.
Det är 15 år sen jag hade min sista kull (och har bara haft två reggade kullar på kennelnamnet).

Borde vara perfekt att överlåta till någon då!
Vem vet någon här är kanske intresserad om du har ett bra namn som någon vill ha

Tja, är det ngn som är intresserad så kan de pm'a.

Jag hade på den tiden Tervueren och bodde då på ett liknande namn som sedemera fick bli kennelnamnet Rågen's. Så bra vet jag inte, men kändes rätt då.
Eftersom jag själv var ung så fick min mams stå med som meduppfödare men inga problem för henne heller att skänka bort kennelnamnet.
Andra kullen jag hade (1996) var dessutom en tjuvparning med närbesläktade hundar så egentligen tja har jag haft en planerad 'kennelkull' och den är född 1991.

Rågens är väl fint får mig att tänka på vajande rågfält, inte så långt heller en del väljer ju jättelånga kennelnamn utan att tänka på att vill man sedan ha långa hundnamn också så blir det otroligt långt.
Ett lite kortare kennelnamn är ju lättare att komma ihåg också.

Jag hade terv från -83 till -97 :)

Världens finaste hundar :love: å jag saknar framförallt ett par utav de så det gör ont i hjärtat, men när den sista avlivades som 17 år gammal så fick det vara just den sista och det bidde en Pyrre istället (on numera även en BC)

På den tiden hade jag en del samarbete med Hexen House och hade några hundar därifrån samt att de lånade en utav mina tikar för parning/valpning, jag hade ibland ett par valpar därifrån för miljöträning osv..

En till fundering. :)

Reglerna säger att kennelnamnet inte får bestå av enstaka bokstäver. Var går gränsen? Är tre bokstäver ok? Jag har i alla fall hittat ett sådant exempel hos FCI (en kennel som heter XYZ).

Om inte namnet är upptaget så fungerar det säkert finns redan några kennlar med gatunamn. Själv har vi använt vårt kvartersnamn till vår uppfödning.

Lycka till med ditt namnval:laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
700
Senast: kolblakkur
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 286
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 275
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka