Det här med journaler

Jag har som vårdpersonal så himla svårt att förstå det där. Vem är det som är dessa "fel händer"? Det är klart att det ofta är väldigt viktig information, te.x. om någon kommer in med somatiska besvär, som man genast hade kunna hitta orsaken till bara man visste att patienten har haft vissa psykiska problem. Jag vägrar tro på det där "om de ser att jag har varit på psyk så tror de genast att alla mina sjukdomar är psykosomatiska".

Jag vägrar tro annat än att de flesta inom vården vill göra ett bra jobb, och att de allra flesta är noll och inget intresserad av vad det står om Lasse i psyksidans journaler. Journalerna är som @Marvin skrev ett jätteviktigt redskap! Det tar arbetstid och onödig sjuktid för alla ifall man måsta luska fram saker istället för att genast kolla journalen.

Mina papper får väldigt gärna delas mellan de olika vårdanstalterna. Det gör allt så mycket enklare för oss alla.

Självklart blir vårdkvalitén högre om det går att få en helhetsbild av patienten och patientens besvär. Tycker Marvin formulerar det bra: det är arbetsredskap, inte privat egendom.

Någonstans måste vi väl ändå lita på att de som arbetar under sekretess kan hantera det ansvaret. Annars kan vi lika gärna konstatera att det inte är lönt att söka vård eftersom det kan komma att bli integritetskränkande, nu eller senare.

Även om öronläkaren inte har någon direkt nytta av att veta vilken vård som givits i samband med våldtäkt, litar jag ändå på att öronläkaren kan hantera den informationen professionellt, även om informationen inte är av direkt användning för öronläkaren.

Jag har varit med om att information hamnat i "fel händer". Vårdpersonal som lämnar ut information om mig till privatpersoner. Så jag litar inte ett skit på att vårdpersonal kan hantera det ansvaret. De allra flesta kan det förmodligen, men inte alla. Och det räcker med att en person inte kan det så går det illa för mig. Det handlar inte om att det är integritetskränkande.

Jag har varit med om att information hamnat i "fel händer". Vårdpersonal som lämnar ut information om mig till privatpersoner. Så jag litar inte ett skit på att vårdpersonal kan hantera det ansvaret. De allra flesta kan det förmodligen, men inte alla. Och det räcker med att en person inte kan det så går det illa för mig. Det handlar inte om att det är integritetskränkande.

Ja, det är fullt möjligt. Vissa människor är dumma, men den största delen är inte det. Jag antar att det togs åtgärder mot dessa personer också? Det är nämligen en straffbar handling.

Lite som om man förbjöd bilar eftersom vissa personer kör fulla, kör över folk o.s.v.

Ja, det är fullt möjligt. Vissa människor är dumma, men den största delen är inte det. Jag antar att det togs åtgärder mot dessa personer också? Det är nämligen en straffbar handling.

Lite som om man förbjöd bilar eftersom vissa personer kör fulla, kör över folk o.s.v.

Nej, det är inte som att man förbjöd bilar. Jag har spärrat mina journaler för att minska risken att skadas. Precis som att jag använder bilbälte och anpassar farten efter förhållandena. Jag låter inte bli att söka vård, jag låter inte bli att köra bil.

Nej, det är inte som att man förbjöd bilar. Jag har spärrat mina journaler för att minska risken att skadas. Precis som att jag använder bilbälte och anpassar farten efter förhållandena. Jag låter inte bli att söka vård, jag låter inte bli att köra bil.

Jag tänker fortfarande att det har handlat om EN person som gjort något dumt, och dennes handling styr nu dig.

Nej, det handlar inte om EN person. Vill du ha närmare förklaring får du pm:a för jag vill inte skriva ut det här.
Jag har verkligen sett svensk vårds baksida. Men jag väljer ändå att lita på att majoriteten kan hantera den information de har tillgång till, och om så inte skulle vara - en personlig avvikelse. Inte ett systemfel.

Det är inte för att jag är godtrogen. Jag ser inga andra alternativ.

Jag har verkligen sett svensk vårds baksida. Men jag väljer ändå att lita på att majoriteten kan hantera den information de har tillgång till, och om så inte skulle vara - en personlig avvikelse. Inte ett systemfel.

Det är inte för att jag är godtrogen. Jag ser inga andra alternativ.

Va? Jag har inte skrivit att det är ett systemfel?

Jag ser ett alternativ - att spärra mina journaler. Då har jag gjort vad jag kan för min säkerhet.

Att det är fel i systemet. Att det borde se annorlunda ut. T ex att alla inte kan komma åt informationen "bara" för att man arbetar med relaterade uppgifter t ex.

Jag tycker inte det är fel. För de allra flesta människor är det inte ett problem. För oss som det kan vara ett problem för kan man spärra journalen, i alla fall i mitt landsting.

En gång när jag beställde min journal från ett ställe så fick jag även några papper om mina föräldrar...:angel: det var inte heller struket det som stod om dem i min journal, vilket min dåvarande kurator reagerade på för på hennes mottagning skulle de ha censurerat bort det som inte handlade om mig, sa hon.
Så sekretessproblem finns nog lite här och där inom vården och kommer alltid finnas.

Jamen dåså! Är de inte intresserade av vad det står så behöver de ju inte ha tillgång till dem. :p

Men de kan ju behöva informationen? Då är det ju tio gånger smidigare att de genast kan kolla i dina papper. Sannolikheten är ju lika stor att en person inom vården som har hand om just din vård, t.ex. på psyk, för vidare information? Som @Lovisaleonora skriver är det inte systemet det är fel på, utan på enstaka personer.

@Niyama svaret riktas till dig också. Och nej du behöver inte alls skriva ut något här, och inte PM:a mig. Jag är inte alls intresserad i att luska i ditt privatliv, utan litar på ditt svar.

Jamen dåså! Är de inte intresserade av vad det står så behöver de ju inte ha tillgång till dem. :p
Jag förstår att du menar det här lite grann med glimten i ögat, så min kommentar är riktad till många, även om detta citat får symbolisera en allmän åsikt som dyker upp både här och där, jag hoppas det går bra :)

Det underlättar något så fantastiskt med att se vilka diagnoser och läkemedel patienten har, och lite av vad han/hon sökt för sista tiden (relaterat till sökorsaken just nu självklart), samt vad som blivit bestämt mellan den vårdgivaren och patienten. Man undviker dubbel provtagning, motsägande information, ordination av läkemedel som redan testats och av olika skäl inte funkat osv osv.

Journalen är ett av våra mest informationsrika arbetsredskap (patienten har långt ifrån alltid koll på vad som hänt vid ett vårdtillfälle för 10-15 år sedan och som är relevant för nuvarande besök), och det är ett problem när journaler är spärrade. Vi har haft en patient som fått läkemedel patienten reagerat dåligt på (men inte så illa att det resulterat i en varning), helt i onödan, då informationen fanns i låsta journaler. Situationen var ju inte livshotande när läkemedlet ordinerades, så det fanns inga skäl att bryta spärren. Helt onödigt och gav några månaders bakslag i vården.

Summa: det vore bra om man kunde spärra enskild information/anteckningar, med särskilt känslig information (ingen vårdpersonal på annan klinik behöver veta vad som framkommit om en våldtäkt/självmordsförsök/osv i ett kuratorssamtal även om diagnosen kan vara bra att ha om det är samma "sak" som hänt igen, så man förstår att "reaktioner från förr" också kan dyka upp på detta besök), men överlag så sköter vårdpersonal tystnadsplikten och behöver journalen för att erbjuda bästa möjliga vård.

Men de kan ju behöva informationen? Då är det ju tio gånger smidigare att de genast kan kolla i dina papper. Sannolikheten är ju lika stor att en person inom vården som har hand om just din vård, t.ex. på psyk, för vidare information? Som @Lovisaleonora skriver är det inte systemet det är fel på, utan på enstaka personer.

@Niyama svaret riktas till dig också. Och nej du behöver inte alls skriva ut något här, och inte PM:a mig. Jag är inte alls intresserad i att luska i ditt privatliv, utan litar på ditt svar.

Risken minskar ju om färre personer kommer åt informationen. Och som sagt tycker jag inte att det är fel på systemet. Det går att spärra, och det är bra.

Och nej, jag tycker inte att läkaren som behandlar min öroninflammation behöver veta något om min ptsd, t.ex.

Liknande trådar

Samhälle Någon här som vet hur länge avlidna personers journaler och ev vävnadsprov brukar finnas kvar i vårdens arkiv?
Svar
3
· Visningar
628
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 892
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen...
Svar
11
· Visningar
807
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka