Det här med journaler

Grazing

Trådstartare
Någon som vet om öppenpsykiatrin har tillgång till slutenvårdens journaler? Och om vårdcentralen har tillgång till psykiatrins journaler? Eller hur fungerar det här med journalerna?

Det beror på vilket landsting du menar, alla har olika system (tyvärr). Gäller det Kalmar eller Östergötland kan jag svara, andra har jag inte erfarenhet av.

Vad jag lärt mig, och sett ute i praktik, (logopedstuderande i Skåne) så har vi tillgång till samtliga journaler men vi måste kunna motivera gentemot arbetsgivare och patient varför vi väljer att läsa t.ex. journalanteckningar från psykiatrin. Besöken loggas alltså och det går att spåra vem som gått in i vilken journal.

Som Silver Girl skriver, så är det olika beroende på vilket landsting. De landsting jag har erfarenhet ifrån (Jönköping & kronoberg) så kan psykiatrin läsa allt, medan övriga instanser inte kan läsa psykiatrins.

Okej, jag har en till fråga, tror ni att öppenpsykiatrin se journaler från slutenvården tro?
Enligt patientdatalagen borde de inte få göra det utan att låsa upp journalen, vilket då ska loggas. Men det kan bero lite på hur landstinget eller regionen valt att organisera sig.

Mitt korta svar är, jag tror inte att de får se de journalerna direkt men jag tror att de kan låsa upp journalerna och läsa dem.

Enligt patientdatalagen borde de inte få göra det utan att låsa upp journalen, vilket då ska loggas. Men det kan bero lite på hur landstinget eller regionen valt att organisera sig.

Mitt korta svar är, jag tror inte att de får se de journalerna direkt men jag tror att de kan låsa upp journalerna och läsa dem.
Okej, förstår.

Undrade lite då dom skickade en remiss från slutenvården då till öppenpsykiatrin och han där som jag träffade sa då att han visste lite vad som hänt osv. Alltså omständigheterna vid intaget och det. Men det kanske stod i remissen en sammanfattning av situationen då bara.

Blir inte riktigt klok på det här med vilka som får läsa vad alltid. Jag hade nog tyckt det varit ganska så bra om sluten och öppenvården kunde läsa varandras journaler, psykiatri som psykiatri känner jag, så dom vet vad den andra gjort. Nu har det blivit ett jätteproblem med medicinerna nämligen då den ena inte vet vad den andra gjort verkar det som. Samtidigt som öppenpsykiatrin uppenbarligen visste litegrann vad som hänt. Rörigt.

Okej, förstår.

Undrade lite då dom skickade en remiss från slutenvården då till öppenpsykiatrin och han där som jag träffade sa då att han visste lite vad som hänt osv. Alltså omständigheterna vid intaget och det. Men det kanske stod i remissen en sammanfattning av situationen då bara.

Blir inte riktigt klok på det här med vilka som får läsa vad alltid.
Kan mycket väl ha stått i remissen.

Jag tycker du ska fråga din kontakt på öppen vad de får se ,och säga till om du inte vill att de ska läsa dina journaler.

Någon som vet om öppenpsykiatrin har tillgång till slutenvårdens journaler? Och om vårdcentralen har tillgång till psykiatrins journaler? Eller hur fungerar det här med journalerna?

I mitt landsting är psykiatrin (liksom somatiken) samma enhet och har samma journal.

Numer har vi även lätt tillgång till andra klinikers journaler, inklusive psyk, gyn, primärvården och även vissa privata kliniker, vilket underlättar arbetet mycket.

Får jag en patient på mottagning som nyligen varit inlagd (på min klinik) läser jag givetvis på om vad som har hänt under vårdtillfället. Beroende på frågeställning läser jag även i andra klinikers journaler, speciellt om det har varit nyligen.

Journalerna är våra arbetsredskap, inte patienternas privata egendom.

Hur ska behandlaren/vårdgivaren då kunna arbeta?
Patienten har väl alltid rätt att säga till om hen inte vill att nya vårdgivaren ska veta vad som hänt på annan enhet? Eftersom du jobbar med det här får du gärna säga till mig att jag har fel.

Jag tror att du missförstår mig lite, jag personligen tycker att det här med delade journaler och NPÖ är bra, men om det hänt något vid ett vårdtillfälle som en patient inte vill att andra ska veta om måste det ju finnas integritetsklausuler.

Sen har du ju naturligtvis helt rätt i att den vårdgivare som behandlar för tillfället måste beredas tillräckligt med historik för att kunna göra sitt jobb!

Hur ska behandlaren/vårdgivaren då kunna arbeta?
Det funkade ju innan man införde sammanhållen journalföring. :angel:
Jag har spärrat min journal på öppenpsyk. Alla andra är ospärrade. Det vore bra om man kunde spärra delar, t.ex nu har jag tagit blodprover via psyk som det hade varit bra om husläkaren kunde se direkt men jag skrev till läkaren på psyk och bad henne skicka remiss+provsvar till husläkaren så det funkar ju ändå, tar bara lite längre tid.

Om det t.ex. är fara för patientens liv och denne inte kan ge sitt medgivande får ju vårdgivaren göra nödöppning av spärrade journaler så jag ser det inte som något problem.

Ju fler som har tillgång till journalerna desto större risk att uppgifter hamnar i fel händer.

Senast ändrad:
Jag har spärrat min journal på öppenpsyk. Alla andra är ospärrade. Det vore bra om man kunde spärra delar, t.ex nu har jag tagit blodprover via psyk som det hade varit bra om husläkaren kunde se direkt men jag skrev till läkaren på psyk och bad henne skicka remiss+provsvar till husläkaren så det funkar ju ändå, tar bara lite längre tid.

Om det t.ex. är fara för patientens liv och denne inte kan ge sitt medgivande får ju vårdgivaren göra nödöppning av spärrade journaler så jag ser det inte som något problem.

Ju fler som har tillgång till journalerna desto större risk att uppgifter hamnar i fel händer.

Jag har som vårdpersonal så himla svårt att förstå det där. Vem är det som är dessa "fel händer"? Det är klart att det ofta är väldigt viktig information, te.x. om någon kommer in med somatiska besvär, som man genast hade kunna hitta orsaken till bara man visste att patienten har haft vissa psykiska problem. Jag vägrar tro på det där "om de ser att jag har varit på psyk så tror de genast att alla mina sjukdomar är psykosomatiska".

Jag vägrar tro annat än att de flesta inom vården vill göra ett bra jobb, och att de allra flesta är noll och inget intresserad av vad det står om Lasse i psyksidans journaler. Journalerna är som @Marvin skrev ett jätteviktigt redskap! Det tar arbetstid och onödig sjuktid för alla ifall man måsta luska fram saker istället för att genast kolla journalen.

Mina papper får väldigt gärna delas mellan de olika vårdanstalterna. Det gör allt så mycket enklare för oss alla.

Innan sammanslagning så ringde man vårdcentraler och andra enheter och faxade journaler hit och dit. Det gör man fortfarande om patienten varit vårdad i ett annat landsting tex. Jag vet inte om fax är bättre än delad journal ur sekretess synpunkt.

Alla behöver inte läsa allt, men en sådan sak som vilka mediciner någon står på är ju jätteviktigt att det blir samma varje gång man träffar en läkare.

Självklart blir vårdkvalitén högre om det går att få en helhetsbild av patienten och patientens besvär. Tycker Marvin formulerar det bra: det är arbetsredskap, inte privat egendom.

Någonstans måste vi väl ändå lita på att de som arbetar under sekretess kan hantera det ansvaret. Annars kan vi lika gärna konstatera att det inte är lönt att söka vård eftersom det kan komma att bli integritetskränkande, nu eller senare.

Även om öronläkaren inte har någon direkt nytta av att veta vilken vård som givits i samband med våldtäkt, litar jag ändå på att öronläkaren kan hantera den informationen professionellt, även om informationen inte är av direkt användning för öronläkaren.

Det är olika i olika delar av landet.
I mitt landsting finns tillgången numera, sedan ca ett halvår tillbaka.

Det där är en tolkningsfråga.
I lagtexten står det att
"den som har en vårdrelation med patienten har rätt att ta del av journalen" och i den texten separeras inte journalen utifrån klinik utan behandlar hela journalen som en och samma.
Det innebär alltså att strängt taget har en vårdpersonal på vårdcentralen, som har en "vårdrelation" med mig dvs jag söker vård där, rätt att ta del av "min journal" vilket torde innebära hela journalen.
Det kan ju vara väldigt viktigt ur säkerhetssynpunkt att det är på det sättet.

Liknande trådar

Samhälle Någon här som vet hur länge avlidna personers journaler och ev vävnadsprov brukar finnas kvar i vårdens arkiv?
Svar
3
· Visningar
628
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 888
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen...
Svar
11
· Visningar
807
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar