Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt patientdatalagen borde de inte få göra det utan att låsa upp journalen, vilket då ska loggas. Men det kan bero lite på hur landstinget eller regionen valt att organisera sig.Okej, jag har en till fråga, tror ni att öppenpsykiatrin se journaler från slutenvården tro?
Okej, förstår.Enligt patientdatalagen borde de inte få göra det utan att låsa upp journalen, vilket då ska loggas. Men det kan bero lite på hur landstinget eller regionen valt att organisera sig.
Mitt korta svar är, jag tror inte att de får se de journalerna direkt men jag tror att de kan låsa upp journalerna och läsa dem.
Kan mycket väl ha stått i remissen.Okej, förstår.
Undrade lite då dom skickade en remiss från slutenvården då till öppenpsykiatrin och han där som jag träffade sa då att han visste lite vad som hänt osv. Alltså omständigheterna vid intaget och det. Men det kanske stod i remissen en sammanfattning av situationen då bara.
Blir inte riktigt klok på det här med vilka som får läsa vad alltid.
Någon som vet om öppenpsykiatrin har tillgång till slutenvårdens journaler? Och om vårdcentralen har tillgång till psykiatrins journaler? Eller hur fungerar det här med journalerna?
Kan mycket väl ha stått i remissen.
Jag tycker du ska fråga din kontakt på öppen vad de får se ,och säga till om du inte vill att de ska läsa dina journaler.
Patienten har väl alltid rätt att säga till om hen inte vill att nya vårdgivaren ska veta vad som hänt på annan enhet? Eftersom du jobbar med det här får du gärna säga till mig att jag har fel.Hur ska behandlaren/vårdgivaren då kunna arbeta?
Journalerna är våra arbetsredskap, inte patienternas privata egendom.
Det funkade ju innan man införde sammanhållen journalföring.Hur ska behandlaren/vårdgivaren då kunna arbeta?
Om de har sammanhållen journalföring så kan de läsa, ja. Men man måste ge sitt samtycke (vilket man tydligen anses ha gjort om man inte har spärrat journalen...)Okej, jag har en till fråga, tror ni att öppenpsykiatrin se journaler från slutenvården tro?
Det funkade ju innan man införde sammanhållen journalföring.
Jag har spärrat min journal på öppenpsyk. Alla andra är ospärrade. Det vore bra om man kunde spärra delar, t.ex nu har jag tagit blodprover via psyk som det hade varit bra om husläkaren kunde se direkt men jag skrev till läkaren på psyk och bad henne skicka remiss+provsvar till husläkaren så det funkar ju ändå, tar bara lite längre tid.
Om det t.ex. är fara för patientens liv och denne inte kan ge sitt medgivande får ju vårdgivaren göra nödöppning av spärrade journaler så jag ser det inte som något problem.
Ju fler som har tillgång till journalerna desto större risk att uppgifter hamnar i fel händer.
Det funkade ju innan man införde sammanhållen journalföring.
Jag har spärrat min journal på öppenpsyk. Alla andra är ospärrade. Det vore bra om man kunde spärra delar, t.ex nu har jag tagit blodprover via psyk som det hade varit bra om husläkaren kunde se direkt men jag skrev till läkaren på psyk och bad henne skicka remiss+provsvar till husläkaren så det funkar ju ändå, tar bara lite längre tid.
Om det t.ex. är fara för patientens liv och denne inte kan ge sitt medgivande får ju vårdgivaren göra nödöppning av spärrade journaler så jag ser det inte som något problem.
Ju fler som har tillgång till journalerna desto större risk att uppgifter hamnar i fel händer.
Jag skulle tro att de kan göra det, men att de aktivt måste välja att titta i slutenvårdens journalföring.Okej, jag har en till fråga, tror ni att öppenpsykiatrin se journaler från slutenvården tro?
Någon som vet om öppenpsykiatrin har tillgång till slutenvårdens journaler? Och om vårdcentralen har tillgång till psykiatrins journaler? Eller hur fungerar det här med journalerna?
Enligt patientdatalagen borde de inte få göra det utan att låsa upp journalen, vilket då ska loggas. Men det kan bero lite på hur landstinget eller regionen valt att organisera sig.
Mitt korta svar är, jag tror inte att de får se de journalerna direkt men jag tror att de kan låsa upp journalerna och läsa dem.