Det här med jobb

Mirre

Trådstartare
Vad jobbar ni med?
Hur länge har ni jobbat där?
Är ni anställda eller driver ni eget?
Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?
 
Jag blir kvar ett tag. Finns möjlighet att utvecklas och jag har dagar på jobbet där jag inte ens hinner peta på det jag har planerat att göra för dagen. Så jag har en stor variation på hur arbetet kan se ut och ta sig.
 
Vad jobbar ni med?
Hur länge har ni jobbat där?
Är ni anställda eller driver ni eget?
Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?
Jag är upphandlare på en myndighet.

Jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats i fem månader men sex år inom yrket.

Jag har haft samma jobb i 2-3 år. Där någonstans har jag tyckt att det varit läge att dra vidare, ena gången iofs pga flytt, men jag kommer nog att stanna längre på nuvarande arbetsplats. Jag kommer nog stanna kvar inom yrket tills jag går i pension.

Vad menar du med ok när det gäller att byta jobb ofta, tänker du ur arbetsgivarens perspektiv? Jag tror inte att det är ett problem om det finns en bra förklaring. T ex så har del yrken/branscher av olika anledningar en väldigt hög rörlighet, eller så har man börjat på en junior position hos en arbetsgivare men får en mer kvalificerad tjänst någon annanstans efter något år. Det tror jag inte skulle vara något problem. Så jag skulle säga att det beror på omständigheterna.
 
Jag jobbar som tekniker inom ljud/bild samt med marknadsföring. (och lite annat som kan dyka upp längs vägen)
Jag har jobbat på samma ställe sen 2013. Fast tjänst from början på detta året.(Turligt nog med tanke på hur min bransch påverkats av Covid-19.) Sedan har jag 2 timanställningar på det..

Jag trivs inom yrket och så länge det är trevligt på arbetsplatsen/kollegor, varierade arbetsuppgifter, mitt behov av nya utmaningar tillfredsställs och organisationen fungerar kan jag tänka mig att jobba kvar.
 
Vad jobbar ni med?
Lärare inom Vux, nu med specialpedagogiskt ansvar på min enhet.

Hur länge har ni jobbat där?

6 år.

Är ni anställda eller driver ni eget?

Anställd.

Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?

Jag byter vanligen efter ett tag, jobbade 4 år på tidigare arbetsplats och före dess var jag dubbelanställd på två skolor. Har även haft flera helt andra typer av jobb innan jag blev pedagog.

När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?

Om jag känner att det tar mer än det ger, det är inte utvecklande längre, eller om jag vill flytta. Jag känner inte att jag är livegen till en arbetsplats utan byter om jag får möjlighet ifall situationen inte passar mig där jag är. Däremot kastar jag mig inte runt hejvilt och byter varje halvår.
 
Kör linjebuss, anställd privat men kör lanstingsupphandlad trafik.
Eftersom den upphandlas, blir det byten av arbetagivare lite då och då. Och jag har själv valt att byta depå. Så "obruten" anställning i drygt 21 år, 2 arbetsgivare (vi går över till den nya automatiskt utan att behöva söka) och jobbat i nuvarande område 8 år varav på subdepån 6 år.

Jag brukar tröttna på linjerna efter ett tag, och här inom SL är det relativt lätt att byta depå inom företaget om man vill.
Men jag jobbar så länge jag trivs. Kommer nog alltid köra buss, inga planer på att sluta med det.

Tycker man ska byta när man inte trivs, oavsett längd på anställning. Trivsel är otroligt viktigt för mig.
 
Vad jobbar ni med?
Lokalvårdare

Hur länge har ni jobbat där?
16 år

Är ni anställda eller driver ni eget?
Anställd.

Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
Troligen det första med tanke på hur många år jag varit :D men de olika ställena varieras ju iallafall. Varit på samma städställe snart 2 år.
 
Jobbar som tågvärd och har gjort sen 2005 fast olika, arbetsgivare.
Jag avskyr förändringar och gillar mitt jobb, finns ingen anledning att byta 😁
 
Jag börjar på nytt jobb efter sommaren, utbildningsansvarig inom bygg. Jag byter när jag känner att jag inte utvecklas längre, eller får ett bättte erbjudande. Eftersom jag varit ung i mitt yrkesliv hittills (22-32) så har det blivit naturligt lite snabbare, ca ett till tre år på ett ställe. Tänker att ju äldre jag blir ju mer rotad lär jag bli på en och samma arbetsplats.
 
Vad jobbar ni med?
Lokalvårdare

Hur länge har ni jobbat där?
16 år

Är ni anställda eller driver ni eget?
Anställd.

Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
Troligen det första med tanke på hur många år jag varit :D men de olika ställena varieras ju iallafall. Varit på samma städställe snart 2 år.

Det kommer dock bli förändringar och varsel framöver då vi blivit uppköpta av ett annat bolag.
Så framtiden känns extremt oviss just nu :(
 
Vad jobbar ni med?
Hur länge har ni jobbat där?
Är ni anställda eller driver ni eget?
Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?
Jag jobbar som brevbärare och har gjort så i 2 1/2 år nu. Sökte jobbet som "nödlösning" för att jag sagt upp mig från tidigare jobb utan att ha nytt att gå till och verkligen behövde något. Trodde inte att jag skulle trivas speciellt bra, men tja, än så länge är jag kvar :p

Så länge som jag trivs på jobbet så ser jag ingen anledning att byta, men känns jobbet omotiverande utan att det ser ut att komma en positiv förändring inom överskådlig framtid, då är det läge att leta efter något nytt.

På mitt jobb får jag viss variation då jag kör olika rundor och fortfarande har lite saker att lära mig. En del av kommunen byggs ut mycket nu och den har råkat bli "min" del att hålla koll på, vilket bidrar till att det känns som om det händer något iaf. Då jobbar jag med att uppdatera vår databas m.m. Det blir lite roligare än de gamla vanliga rundorna. En annan anledning till att jag trivs är kollegorna. Några av kollegorna är fantastiska att jobba med och han som jag åker buss med efter jobbet gör alltid min dag bättre. När vi är sura på jobbet så pratar vi visserligen om att spela på lotto, vinna någon jackpot, dela vinsten och dra iväg någon annanstans tillsammans :D Men ja, kollegorna är viktiga för mig och hade de varit otrevliga så skulle jag säkert bytt jobb ganska omgående även som nyanställd.
 
Mitt första jobb som färdigutbildad var som sommarvikarie så det fick liksom ett naturligt slut när alla ordinarie kom åter från sin semester och hösten kommit. Mitt andra jobb inom samma yrke var egentligen bara en nödlösning/övergång i väntan på att en tjänst skulle bli ledig på den arbetsplats jag nu är på. Så det andra jobbet varade inte ens i 3 månader.
Har varit på mitt nuvarande jobb sedan januari 2014. Det har varit lite upp och ned men i det stora hela trivs jag väldigt bra med kollegor, chefer, lokaler och utrustning och jag får möjlighet att utvecklas.

Var dock riktigt trött på en del saker tidigt i våras och ringde en dag, lite i affekt kanske, en annan chef på en likvärdig arbetsplats i samma stad och frågade om det fanns en tjänst för mig.
Sedan brakade coronan lös med buller och bång en vecka senare, så det där mötet blev aldrig av och nu känner jag att jag ändå vill vara kvar där jag är nu för stunden i alla fall.

Det känns ändå som att jag är en person som tenderar att vara kvar på ett ställe rätt länge, så länge jag trivs. Jag gillar nog tryggheten men också att kunna se en arbetsplats förändras, vilket just min har gjort väldigt snabbt och mycket. Jag tror inte att jag hade varit kvar lika länge om den sett likadan ut som för 6,5 år sedan när jag började.

Det tråkiga med min bransch är att jag har ytterst få valmöjligheter. Om jag vill jobba med det jag vill jobba utan att flytta så har jag bara två andra arbetsplatser att välja emellan. Räknat på hela Sverige är det enbart en handfull.
 
Vad jobbar ni med?
Hur länge har ni jobbat där?
Är ni anställda eller driver ni eget?
Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?

Jobbar på en stormarknad med frukt och grönt.
Jobbat där i 11 år.
Stannat så länge för att jag trivs, kan utvecklas, kul att lära sig ngt och kalla sig kunnig.... Väldigt varierande jobb!
Mitt första jobb var jag på i 9 år, så gillar att stanna länge - om jag trivs!
Gillar trygghet och stabila rutiner, så för mig är det toppen att jag trivs och kan stanna länge till där jag är nu.
 
Vad jobbar ni med?
Serviceledare på kylföretag

Hur länge har ni jobbat där?
I december 3 år

Är ni anställda eller driver ni eget?
Anställd.

Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
Jag vill känna mig säker i min yrkesroll och det blir man efter ett par år. Men sen jag gick ut minYH utbildning har jag haft ledande positioner inom olika branscher i ca1,5 är på varje ställe. Det har varit påfrestande. Jag vill bli kvar här
 
Jag blev klar logoped sommaren 2017 och har jobbat på nuvarande arbetsplats i 2,5 år efter ett kortare första vikk direkt efter examen. Har det väldigt tryggt och stabilt för tillfället och bättre arbetsplats tror jag är svår att hitta, iallafall inte utan att tvingas flytta. Samtidigt så håller jag ett stadigt öga på tjänster och projekt som kommer ut. Vill röra på mig och drömmen är att jobba halvtid kliniskt och halvtid med något annat (forskning, undervisning, projekt, handledning).
 
Vad jobbar ni med?
Jag jobbar med HR på ett forsknings- och utvecklingsföretag. Har haft lite olika roller men jag har haft hand om tjänsteresor sedan start (nästan) och det har jag fortfarande. Nu är jag i ett team som även har hand om arbetsmiljöfrågor och sånt, jättekul att lära sig. Jobbar mycket med text och kommunikation från HR:s sida också samt är sammankallande och koordinerande för veckovis fackliga möten osv.

Hur länge har ni jobbat där?
Lite drygt fem år. Halkade in på ett bananskal på ett sexveckors konsultuppdrag men blev visst kvar 😅

Är ni anställda eller driver ni eget?
Anställd.

Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
Jag trivs så bra och har haft förmånen att få göra massa olika saker pga omorganisationer och sådant. Har ingen utbildning inom HR så jag lär ju mig massor hela tiden. (Jobbar såklart inte med känsligare personalärenden och sådant som jag inte har formell kompetens för.)
 
Vad jobbar ni med?
Jag är medicinsk sekreterare på en vårdcentral. Jobbar enbart halvtid och gör inte allt som andra sekreterare gör pga syn- och hörselskada, så lite specialanställning. Jag är tex inte akutsekreterare, för då har man hand om telefonen, så telefon har jag inte.

Hur länge har ni jobbat där?
På denna vårdcentralen i snart sex månader. Började i mitten av februari, precis innan corona tog fart.

Är ni anställda eller driver ni eget?
Anställd.

Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
Mitt mål är att stanna en längre tid, jag ogillar det här med ovissheten. Jag trivs med att veta vad jag ska göra och att jag har en plats att vara där jag är accepterad och där jag trivs. Jag trivs inte med oron med att byta jobb och flytta runt. Detta är dock tredje jobbet inom yrket. Första fick jag 2018 och slutade i mars 2019, andra i juli 2019 och slutade i januari i år, också på vårdcentraler.

När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?
Det är väldigt vanligt att byta rätt ofta inom mitt yrke. Jag funderade på det senast i dag när jag fick veta att en annan inte riktigt trivdes på sitt nya jobb och redan kikade efter annat. Det är så vanligt, varför? Varför inte stanna? Har ibland funderat på om det är att så fort det är något som inte är bra så byter man jobb. Men känner man inte att man behöver rota sig och utvecklas och utveckla arbetsplatsen så att den blir bra? Jag vet inte, bara något som fick mig att fundera. En grej som också får folk i yrket att flytta runt är att höja lönen. det är "enda" sättet liksom. Hopplösa löner.
 
Jag har två jobb nu, städar lägenheter på ett litet lägenhetshotell/resort samt all-arounder på lokala golfklubben. Jobbar 10-15 timmar i veckan på båda. Är timanställd.

Innan det var jag manager tillsammans med ägaren av den hästranchen vi drev med turridning i drygt 2 år (som manager) men jobbat säsongsvis där i ytterligare 3 år innan det blev permanent jobb.
Ranchen har tvingats läggas ner helt pga covid-19 så de jobben jag har nu är typ "det enda som jag fått tag på".

Har jobbat 4 veckor på resorten och 2 veckor på golfen... vet inte hur länge det varar men trivs med båda än så länge
 
Vad jobbar ni med?
Just nu, parkarbetare.

Hur länge har ni jobbat där?
Sen juni. Anställningen tar slut om någon vecka (säsongsanställning för jag kom in mitt i säsongen)

Är ni anställda eller driver ni eget?

Anställd, kommunalt.

Föredrar ni att ha samma jobb år efter år eller vill ni byta efter ett tag?
När skulle ni säga att det är "ok" att byta i så fall, hur länge stannar ni på samma jobb?

Jag har knappt varit länge än två år på ett och samma jobb. Blivit många vikariat, kortare projektanställningar och timvikariat. När jag väl fått fast har det hänt något och jag blivit uppsagd.
Jag hade gärna stannat längre på flera av mina jobb, andra undrar jag varför jag ens sökte. Trivs man på jobbet ser jag ingen anledning att byta, trivs man inte ser jag ingen anledning att stanna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
542
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
633
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 889
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp